2011-12-15, 08:05
Medlem
ayayeyeys avatar
Läste om Börjesson i ett inlägg angående pension tog ett exempel där han utgick från att en person med 25 000 SEK i månadslön, får 4,5% avsatt i tjänstepension och 2,5% i PPM-pension, alltså, totalt 1875 SEK i månaden i pension från en lön på 25 000 SEK.

Jag förstår att det bara är ett exempel, men känns dessa siffror rimliga?

Och en annan fråga, är PPM-pensionen det man förr kallade den statliga pensionen?
Citera
2011-12-16, 04:10
Medlem
ayayeyeys avatar
ingen som vet?

Alltså, såg ett exempel där man räknat ut en pension på en lön på 25 000 SEK/mån.

Då antog man att 4,5% av lönen avsattes till tjänstepension, och 2,5% avsattes till PPM, så man räknade på att totalt 1875 SEK per månad avsattes.

Är detta en rimlig uppställning, brukar det röra sig om att ungefär totalt 7% går till pension, eller är dessa siffror helt uppåt väggarna?
Citera
2011-12-16, 06:31
Medlem
kiwigurkas avatar
7 % låter rimligt när det gäller vad som avsätts till just din pension. Det är alltså pengar som går in på ett konto som är reserverat för just din pension.

Samtidigt så betalar du via skatten pengar till de som är pensionärer idag. Jag vet inte hur många procent av din lön som går till detta. Tanken är sedan att när du blir pensionär så ska de som jobbar och betalar skatt, när du är pensionär, betala till din pension.
Citera
2011-12-16, 14:11
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwigurka
7 % låter rimligt när det gäller vad som avsätts till just din pension. Det är alltså pengar som går in på ett konto som är reserverat för just din pension.

Samtidigt så betalar du via skatten pengar till de som är pensionärer idag. Jag vet inte hur många procent av din lön som går till detta. Tanken är sedan att när du blir pensionär så ska de som jobbar och betalar skatt, när du är pensionär, betala till din pension.

Tack för ditt svar

Är PPM pensionen det man förr kallade den statliga pensionen? Alltså den som alla får obligatoriskt så länge man jobbar?
Citera
2011-12-16, 20:33
Medlem
kiwigurkas avatar
PPM-pensionen och inkomstpensionen bildar tillsammans den statliga pensionen.
Citera
2011-12-17, 18:56
Medlem
tror ni lullar ihop saker och ting...
inkomstpensionen är 16% av din lön.
premiepenssionen är 2.5%. av din lön.

dvs på din bruttoinkomst upp till 7.5 inkomstbasbelopp så avsätts 18.5% till din pension. (som du kommer få från "staten".

är du kollektivavtalad eller jobbar hon nån skyzzt arbetsgivare så har du även en tjänstepension. det brukar vara ca 4.5 % med som avsätts till den. (beroende på hur gammal du är. )
Citera
2011-12-17, 19:22
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
tror ni lullar ihop saker och ting...
inkomstpensionen är 16% av din lön.
premiepenssionen är 2.5%. av din lön.

dvs på din bruttoinkomst upp till 7.5 inkomstbasbelopp så avsätts 18.5% till din pension. (som du kommer få från "staten".

är du kollektivavtalad eller jobbar hon nån skyzzt arbetsgivare så har du även en tjänstepension. det brukar vara ca 4.5 % med som avsätts till den. (beroende på hur gammal du är. )

Rätta mig gärna om jag har fel men staten använder inkomstpensionen som du påstår "avsätts" till din pension till att betala nuvarande pensionärer?

Kommer bli en otrevlig överraskning om 30-40 år när pyramiden kollapsar och folk som jobbat hela livet skall gå i pension och får ut kaffesump.
Citera
2011-12-18, 11:41
Medlem
svårt att uttala mig om.. men antar det finns fler arbetare idag än vad det gjorde förr som idag får utbetalt från det "gamla" pensions systemet.
Citera
2011-12-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayayeyey
Jag förstår att det bara är ett exempel, men känns dessa siffror rimliga?

2,5% går till PPM iaf. Det är skrivet i sten.
Tjänstepension däremot beror ju helt på vilken arbetsgivare och vilket kollektivavtal du har.
Har man inget kollektivavtal så vet jag inte om man får tjänstepension överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Rätta mig gärna om jag har fel men staten använder inkomstpensionen som du påstår "avsätts" till din pension till att betala nuvarande pensionärer?

Kommer bli en otrevlig överraskning om 30-40 år när pyramiden kollapsar och folk som jobbat hela livet skall gå i pension och får ut kaffesump.

Tror knappast heller att staten sparar någonting utan det blir väl nästa generation som tvingas betala en gigantisk pensionsskuld. Pengar som kommer in till staten brukar i allmänhet förbrukas samma år som de kommer in.
Senast redigerad av BallaRune 2011-12-18 kl. 12:54.
Citera
2020-12-14, 20:23
Medlem
Ett skitsystem som gynnar dem som inte dragit in en spänn till det t.ex min fyllesyrra och hennes sambo Muhammed från Tunisien som varit här i 10 år och nu går i pension.

Min kusin USA lastbilschaufför +50 år har 401K US$ på sitt aktiepension sparsystem som han råder själv över skulle han dö får hans fru alla slantarna men, om Jag dör så får min fyllesyrra , Mohammed och deras gelikar mina pengar typ 3.5 mkr som tillfaller till allmänna arvsfonden till största delen.

Omkring 1970-75 var skillnaden mellan en som betalt sin pension och skött sig mot en som skitit i det mesta 114% idag 2020 är skillnaden mellan min månadspension och Syrran m. boyfriend Muhammed pension ynka 4%. efter 50 års arbete.

Viket är bäst ?
Senast redigerad av Bajsolle2 2020-12-14 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in