2011-12-15, 18:16
Medlem
Jag tycker inte att USA bör lämna irak och dess oljeresurser. Är jag rasist då?
2011-12-15, 18:27
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CR7DO7
Men räknas "EU-invandrare" in till de 100 000 årligen? Det handlar ju om 100 000 nya uppehållstillstånd per år.
Nej nej nej, dom 100 000 är invandring till Sverige. EU-invandring, arbetskraftsinvandring och studenter räknas in i den siffran. Det är 12% som är flyktingar och 20% är anhöringinvandring. Det är inte flyktinginvandringen SD har pratar om utan invandringen till Sverige på 100 000 personer som dom pratar om.
Citat:
Ursprungligen postat av 0Thor0
1) http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15777&a=264856
2) Är nog för att SD är allas favorit hackkyckling och för att SD är nya i riksdagen.
1. Han pratar om kommunism och Sovjet på ett plan men det innefattar inte nödvändigvis Stalin då han inte anser han vara kommunist utan kommunistmördare som han absolut inte har problem att ta avstånd ifrån.
Citat:
Jag tror uppriktigt att du förstår innebörden av 90%, det är en målsättning, inte ett absolut värde.
Ex: 13% var flyktingar 2010, självklart så skulle inte 3% av de behandlas annorlunda.

http://www.migrationsverket.se/info/3345.html
Jo men även om det är en målsättning eller vision så går det ju inte att applicera överhuvudtaget då det hade inneburit ett inprincip totalstopp vid gränsen och hade trotsat reglerna om rörlighet inom EU.
2011-12-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0

Okej, men hur många tycker du Sverige kan ta in, och ta med tidsaspekt. Typ + en miljon per år etc..

Nu får du ju ta och lägga ner. Använd realistiska siffror. Jag är inte intresserad utav politiken utan mer över hur dåligt du argumenterar för den.
2011-12-15, 20:24
Medlem
proteinftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Okej tänk dig att du har en båt. Den rymmer 10 000 personer men just nu sitter det bara 300s. Runt dig har du några båtar med 4-5 personer som sjunker och på dom sitter människor med andra hudfärger. Vad hade du gjort? Enligt SD är lösningen att låta dom klara sig själva och det är enligt mig en av flera anledningar varför SD är rasistiska.

Enligt SD så skulle vi gett dom nya båtar, eller material till nya båtar!
Att välkomna alla ombord tills våran båt sjunker är dåligt för alla, varför inte låta dom ta hand om sig själv i den mån de kan? Att vi hjälper lite på traven skadar inte.

Om dom bygger egna båtar så kan dom rädda 10.000 pers per båt istället för att 5000 ska hoppa ombord på vårat blågula flaggskepp.
2011-12-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Om du bara var liiiite insatt i SDs politik, så skulle du veta att det de menar med assimilation är att de skall följa svenska seder och normer och lagar, dvs anpassa sig till vårat samhälle, inte kräva särlagsstiftning som sker nu hela tiden. Det är vad deras assimilationspolitik innebär, inget trams om huruvida de firar midsommar eller ej, det skiter de blanka fan i, de får fira sina högtider bäst de vill... Men tyvärr är väl detta normen hos våran befolkning, många lider av grav okunskap, att inte ens sådana här grundläggande saker har de någon koll på öht, men du är inte ensam om det...media har gjort sitt jobb väl...

Nej... jag läst igenom SDs hemsida bland annat och det enda jag hittade är att vi ska gå tillbaka till den assimilationspolitiken som drevs i Sverige på 70-talet, vilket inte säger mycket. Lagar har vi redan ett rättsväsende till. Seder och normer är brett begrep som kan omfatta det mesta, dessutom framgår det inte vilka påtryckningar som ska användas. Länka gärna till en bättre beskrivning.
2011-12-15, 21:03
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:
1) Han pratar om kommunism och Sovjet på ett plan men det innefattar inte nödvändigvis Stalin då han inte anser han vara kommunist utan kommunistmördare som han absolut inte har problem att ta avstånd ifrån.

2) Jo men även om det är en målsättning eller vision så går det ju inte att applicera överhuvudtaget då det hade inneburit ett inprincip totalstopp vid gränsen och hade trotsat reglerna om rörlighet inom EU.

1) Du läste inte hela tydligen.

2) Om jag inte mins helt fel så är SD inte direkt för EU.. dvs jag kan mycket väl tänka mig att dessa regler ändras i vår lagstiftning.
2011-12-15, 21:45
Medlem
inertia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Du är en mycket värre och hemsk människa, ifall du skulle bevilja människor som kommer till Sverige visum och spendera massvis med hundratusentals och åter hundratusentals kronor på denna enda individ, med andra ord göra ett aktivt val att fullständigt överge massvis med människor från en dräglig tillvaro bara för att överösa en individ med i relativa termer lyx.

Du är en inhuman, hemsk, äcklig, ond och motbjudande hycklare, som säger dig agera på ovan nämnda sätt i humanismens namn, det är inget annat än avskyvärt hyckleri och värt det djupaste förakt då du låtsas vara godare än de som inte gör det.

... Fy fan för sådana som dig.

Jävlar anamma vad du tar i nu. Ta ett djupt andetag och lugna ner dig lite.

Det finns flera situationer då ekonomiska bistånd inte räcker till. Sådana exempel är tex. politiska aktivister från Iran som har varit aktiva utanför Iran, mot den iranska regeringen. Om dess tvingas återvända så väntar ett väldigt otrevligt öde för dessa. Homosexuella personer kan heller inte hjälpas med ekonomiska bistånd utan de kommer förmodligen (vilket också händer hela tiden) dömas till döden i flera arab-länder. Det finns väldigt många liknande exempel när det inte går att bara genom att kasta runt lite pengar hjälpa människor på plats.

Däremot håller jag med att det finns tillfällen då hjälp på plats hjälper flera än att hjälpa dom komma till Sverige och omhändertas här. Katastrofen på Afrikas horn är ett sådant exempel där hjälp på plats är effektivt.
2011-12-15, 22:20
Medlem
Salfords avatar
Citat:
1) Du läste inte hela tydligen.

2) Om jag inte mins helt fel så är SD inte direkt för EU.. dvs jag kan mycket väl tänka mig att dessa regler ändras i vår lagstiftning.
1. Jo men trots det så är det inte riktigt att prata positivt om Stalin att säga:
”Stalin var en massmördare som även tog livet av kommunister.”
2. Nej SD och V är dom två partierna som är emot EU men dom hade trots det aldrig kunnat stoppa den öppna rörligheten i EU. Sen hur skulle det vara möjligt att stoppa alla studenter och arbetare?
2011-12-16, 00:49
Medlem
Citat:
Återigen så anser jag inte att man bara kan skänka pengar och lösa konflikterna som flyktingarna kommer ifrån. När det gäller svält och fattigdom i fungerande länder så är det ett bra alternativ dock. Men att skicka pengar som enda lösningen är ju snarare som att stå och hiva vatten ur båten medan den har massa hål. Temporär lösning och alternativet att rädda människorna ur båten blir därför bättre. Men SD och liknande producerar ju en massa tabeller där man grovt förenklar och säger "såhär mycket hade vi kunnat hjälpa i Afrika om vi inte hade invandring". Alla invandrare är inte svältande barn som behöver välling, man skickar inte bara pengar ner och så får dom pengarna och mår bra.
Vet att SD vill dra sig ur Afghanistan men hur skall den situationen lösas med bistånd? SD är ju USA vänliga som startade det kriget och konflikten.

Sen så säger du det själv att flyktingar är bara runt 10% av invandringen. Dom andra delarna består av studenter, personer som rör sig inom EU och liknande. Att tala om ett massinvandring i dessa sammanhang blir felaktigt och jag tycker inte att Sverige skall öppna alla gränser. Anser dock att minska invandringen kraftigt för att istället skänka pengar till konfliktområden inte kommer ha en positiv verkan.

Respekterar att du är artig i din framtoning och håller god ton. Men jag känner inte igen mig i påståendet att jag skulle ha en stolthet som förblindar mig. Det är sant att lösningen att ta hit flyktingar inte gör mycket för den stora hela befolkningen av dom utsatta men det är en garanti som räddar livet på många.
Och att stå och hiva vatten ur båten är exakt den liknelsen jag skulle använda när man försöker hjälpa genom att ta hit människor istället för att leta upp problemet, jag tycker att mitt stöd för detta är ganska uppenbart genom att tänka att om vi tar X många människor till Sverige från en konflikt zon, kommer ändå X^Y människor födas i konfliktzonen.
För att ta ett exempel på vad Y värdet kan vi ta konfliktzonen Somalia, där är fertiliteten på 6,44 barn per kvinna.
Vi kan då visa på att om vi t.ex skulle ta och hjälpa 100 000 människor så kommer det ändå att födas 322 000 människor i konfliktzonen genom 100 000^3,22.
På det sättet ser vi att vi altså inte kommer ha försökt att bygga en stabil lösning för så många människor som möjligt utan enligt mig nästintill ignorerat de faktum att de fortfarande är hemskt i konflikt zonen och att vi hade kunnat använda våra resurser på ett helt annat sätt.

Jag vet att lösa problem i en konfliktzon är en mycket komplicerad fråga och därför förklarade jag ganska tydligt vad jag ansåg att man skulle göra med pengarna, jag sa aldrig att man bara skulle skänka pengar och tro att det löser några problem.
Det är mycket svårt att bevisa, men genom att använda en blandning utav empiri och rationalism anser jag ändå att det ter sig nästintill uppenbart att om vi skulle lägga våra resurser för att hålla tillbaka våldsamma krafter bl.a genom rättsväsende men även fredsbevarande stykor och dylikt så skulle vi under denna tid försöka ge så många människor som möjligt en utbildning.
Utbildning vet vi ger kunskap och väldigt ofta en sysselsättning, detta i sin tur ökar chansen markant att man släpper tanken på att ansluta sig till våldsamma grupper.

Självklart ska detta kombineras med det mest basala som förnödigheter, livsviktig medicin och även diplomatiska åtgärder för att styra statsregimen i en human riktning.
Detta är enligt min mening det som absolut mest människor skulle få hjälp utav och enligt mig är alternativet att ta in människor till tryggare områden ett slag i ansiktet på de som får stanna kvar, och NEJ vi kommer ALDRIG kunna ta och flytta alla från våldsamma krafter det ter sig oerhört uppenbart.

Om vi dessutom i teorin skulle göra det skulle nog vissa utav de gamla problemen tyvärr kunna uppstå igen på den nya platsen pga att de har levt runt våldsamma omständigheter och även fått annan moral och värderingar, detta i kombination med en stor population med låg utbildning är inget som bådar gott.
Lägg nu inte fokus på detta stycket då detta var en överdriven generalisering om vi i teorin flyttar en hel population från ett konfliktområde till ett område utan konflikt.

Nu tycker jag faktiskt att det är lite din tur att bevisa varför i hela friden det är bäst för flest människor att inte sänka invandringen och istället använda samma resurser som invandringen kostar för att istället använda de i krisområden på de vis jag har föreslagit.
(Och om du anser att vi skulle tjäna på att ta in invandra till Sverige, dvs att vi inte förlorar några pengar på det så ber jag dig läsa mitt förra inlägg och främst källorna och om du anser att de är fel får du lägga fram lite konkret bevisning på att de inte skulle stämma)
Inga undanflykter heller utan försök att vara rationalistisk.

Du vet vad jag tycker och jag har försökt att lägga fram en hel del konkret material som stödjer mitt resonemang, med det sagt är det ju självklart inte det är den absolut 100 % bästa vägen att gå, dock tycker jag att om man ser på det hela rationalistiskt och till viss mån även empiriskt ser man att detta verkar vara det överlägset bättre alternativet.

// Adam
2011-12-16, 01:06
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkabrysig
Nu får du ju ta och lägga ner. Använd realistiska siffror. Jag är inte intresserad utav politiken utan mer över hur dåligt du argumenterar för den.
Sorry var inte menat att krydda till det, men hur många tycker du det är lämpligt att ta in per år utifrån dagens läge?
2011-12-16, 01:46
Medlem
Torontors avatar
SD vill minska asyl- och anhöriginvandringen med 90%. Beträffande annan invandring som arbetskraftinvandring vill man vara mer restriktiva men har ej angett någon siffra.
2011-12-16, 01:51
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inertia.
Jävlar anamma vad du tar i nu. Ta ett djupt andetag och lugna ner dig lite.

Det finns flera situationer då ekonomiska bistånd inte räcker till. Sådana exempel är tex. politiska aktivister från Iran som har varit aktiva utanför Iran, mot den iranska regeringen. Om dess tvingas återvända så väntar ett väldigt otrevligt öde för dessa. Homosexuella personer kan heller inte hjälpas med ekonomiska bistånd utan de kommer förmodligen (vilket också händer hela tiden) dömas till döden i flera arab-länder. Det finns väldigt många liknande exempel när det inte går att bara genom att kasta runt lite pengar hjälpa människor på plats.

Däremot håller jag med att det finns tillfällen då hjälp på plats hjälper flera än att hjälpa dom komma till Sverige och omhändertas här. Katastrofen på Afrikas horn är ett sådant exempel där hjälp på plats är effektivt.
Majoriteten av de utrikes födda inte här av asylskäl utan som anhöriga. Beträffande de som får asyl kan man misstänka mycket omfattande fusk:
https://www.flashback.org/sp34508943

SD bedömer att om sådan falsk asylinvandring förhindras kan man minska asyl- och anhöriginvandringen med 90%.

Om man vill vara humanitär är det bättre att hjälpa på plats.

Ett "ensamkommande flyktingbarn" som haft råd att betala flyktingsmugglare och resan till Sverige kostar samhället långt mer än en miljon kronor per år...
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/varna-asylratten_4416503.svd

Hur många riktiga fattiga kan man hjälpa på plats för denna summa? Se vad UNICEF kan göra med mindre summor:
http://unicef.se/gavoshop

Nej, det går inte att hjälpa alla. Resurserna är begränsade.
Senast redigerad av Torontor 2011-12-16 kl. 01:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in