2011-12-15, 00:33
Medlem
Jag börjar plugga nu till våren och är inte behörig till CSN. Detta gäller första terminen då jag saknar 30p. Nu är det så att jag överväger att låna pengar och vill undersöka vilka alternativ som finns.

Jag har hört att bla SEB har "studentlån", men vad jag förstått har de som krav att man samtidigt får pengar från CSN? Alltså att det är ett slags tilläggslån eller extralån.

Säkerheten jag har är ca 50,000kr på mitt konto samt ca 100,000kr i aktier. Väger banken in detta eller måste man visa på en inkomst?

Vidare undrar jag vilka alternativ som är mest intressanta för mig. Lånebeloppet jag funderar på är ca 20-25,000kr. Kanske mer upp mot 30,000 dock.

Jag vet att jag kan ringa runt till bankerna och kolla, men tänkte kolla här först om någon har tips som varit i en liknande situation eller är insatt. Tack på förhand!
Citera
2011-12-15, 00:37
Medlem
Om du ska börja plugga så kan du ta CSN utan att ha pluggat något innan... Det vill säga om du inte förbrukat CSN på annat sätt.

Låter dumt att ta banklån...
Citera
2011-12-15, 01:08
Medlem
Varför inte jobba?
Citera
2011-12-15, 01:21
Medlem
k4d9s avatar
sälj dina aktier så behöver du inte låna.
Citera
2011-12-15, 08:00
Medlem
Om du inte är behörig till CSN första termin verkar det väl mer logiskt att första använda dina 50,000kr som ligger på ditt konto. Då kommer du klara dig galant. Varför ta ett så litet lån när du redan sitter på kapital? Det verkar lite kontraproduktivt
Citera
2011-12-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rattlebone
Om du inte är behörig till CSN första termin verkar det väl mer logiskt att första använda dina 50,000kr som ligger på ditt konto. Då kommer du klara dig galant. Varför ta ett så litet lån när du redan sitter på kapital? Det verkar lite kontraproduktivt
Problemet är att jag kommer göra slut på det mesta av dem. Och jag tar hellre lån för att kunna ha en del pengar kvar på kontot framåt sommaren.

Och skulle man låna exempelvis 25,000 blir det ju inte hiskeligt mycket ränta. Om den ligger på 6% snackar vi 1500kr.

Det jag undrar mest över, finns det lån som är mer gynnsamma i bemärkelsen ränta/återbetalningsplan för någon som kommer plugga?
Citera
2011-12-16, 08:57
Medlem
Om du har mestadels Largecap så skulle jag råda dig att flytta aktieinnehaven till Avanza om det är möjligt. Där kan du belåna Largecapaktier med "Superlånet" till 3,31% ränta och utan andra avgifter, och med ränteavdraget på det så betalar du ju endast ca 2% ränta. Räddade mig i somras t.ex. när jag var tvungen att vänta 2 månader mellan sista CSN utbetalningen och lönen från sommarjobbet. Du kan nog låna 20 000kr utan att ta någon jätterisk om aktierna sjunker i värde.
Citera
2011-12-19, 15:49
Medlem
Skaffa ett jobb på sidan om för att täcka studierna....lån skapar massor med krångel i längden
Citera
2011-12-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dtox
Jag börjar plugga nu till våren och är inte behörig till CSN. Detta gäller första terminen då jag saknar 30p. Nu är det så att jag överväger att låna pengar och vill undersöka vilka alternativ som finns.

Jag har hört att bla SEB har "studentlån", men vad jag förstått har de som krav att man samtidigt får pengar från CSN? Alltså att det är ett slags tilläggslån eller extralån.

Säkerheten jag har är ca 50,000kr på mitt konto samt ca 100,000kr i aktier. Väger banken in detta eller måste man visa på en inkomst?

Vidare undrar jag vilka alternativ som är mest intressanta för mig. Lånebeloppet jag funderar på är ca 20-25,000kr. Kanske mer upp mot 30,000 dock.

Jag vet att jag kan ringa runt till bankerna och kolla, men tänkte kolla här först om någon har tips som varit i en liknande situation eller är insatt. Tack på förhand!

Trots att det är nog så illa att dras med studielån från CSN så är det ändå det "bästa" lånet man kan få. Jag skulle i din situation överväga alternativen noga innan jag lånade från annat håll. Är det så att du har ofullständiga studier från tidigare som gör att du inte kan få CSN? I så fall får du fråga dig: "Varför skulle jag ta alla poäng den här gången?". Jag tycker att du tänker vettigt med att bevara en buffert, men att ha en buffert + 100k i aktiekapital i en marknad som trots allt kan fortsätta ner och dessutom ta ett blanco-lån...

Kan du inte sälja av något eller jobba extra eller vädja till CSN så skulle jag nog casha ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in