2005-01-10, 23:23
Medlem
Carradines avatar
Är riktigt sugen på att försöka göra något utav det jag lärde mig i skolan, alltså elektronik osv. så jag undrar nu följande:

1. Ska man köpa en lödpenna eller lödstation, de jag har pratat med snackar om en spets på ca. 2mm.

2. Vart finns de billiga sakerna att köpa? Alltså lödstation eller penna.

Allmänt, några bra tips osv. skulle gärna uppskattas, jag ska löda småsaker såsom de där nybörjargrejjerna på ELFA och kanske gå över till större saker senare.
Citera
2005-01-11, 08:11
Medlem
Biltemas grejjor är ok.
Citera
2005-01-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttiplatt
Biltemas grejjor är ok.

Jajamen! Biltemas lödstation är helt ok, har kört med den ett par år nu och den fixar tom SMD hur lätt som helst.
Citera
2005-01-11, 21:17
Medlem
Ugges avatar
Claes Ohlson har billiga set, helt ok tills man tröttnar 36-1011 :
http://www.clasohlson.se/
Citera
2005-01-11, 22:16
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugge
Claes Ohlson har billiga set, helt ok tills man tröttnar 36-1011 :
http://www.clasohlson.se/
Jo den såg bra ut, har dock hört att man behöver kunna ställa in värmen och finns det på den där lödpennan?

Känner mest för en lödstation och där stiger ju priset en del
Citera
2005-01-12, 01:54
Medlem
x12s avatar
Lödpennor är för amatörer. Ska man bara löda 20 punkter på ett kretskort och sedan stänga av, då är det HELT ok med en lödpenna. 15 watt rekommenderas. Ska man löda direkt på kylflänsar eller skärmplåtar krävs 25-40 watt. Lödpennor är inte lämpliga för ytmonterade komponenter eller CMOS.

Ska man ha lödutrustningen i flera år och använda den dagligen, då vill man ha en lödstation. Föreslår Ersa 60w.
Citera
2005-01-12, 17:07
Medlem
Carradines avatar
Ok, lyckades få tag på en använd lödstation från farsan, det är en sådan här:
http://www.bde.se/tiart/bt000_n.htm

Men nu vill jag köpa en ny lödspets och vilken av de som finns där på den sidan är ett vettigt köp, nu snackar vi ja, ni vet, vanliga lödsaker såsom ett kretskort eller något..ahem, någon som vill förklara vad siffrorna betyder också?

2,0 x 0,8 mm <-- Dessa alltså, vilken är tjocklek?
Citera
2005-01-12, 17:19
Bannlyst
Köp den spetsigaste du kan hitta.
Citera
2009-09-07, 20:26
Medlem
FlyingMachines avatar
Kapar tråden lite grann.

Jag har lust att etsa och löda lite roliga kretsar här hemma, och undrar vad jag behöver för lödkolv/station.

Det ska helst vara inhandlat från Kjell & co, men kan tänka mig att ta mig till något annat ställe om så behövs. Funkar detta setet, eller behöver jag en penna med mer kräm i?

EDIT: Kan reda löda hyfsat om det påverkar valet av lödpenna på något sätt.
Senast redigerad av FlyingMachine 2009-09-07 kl. 20:28.
Citera
2009-09-08, 10:57
Medlem
hjertiss avatar
för att svara på en uråldrig tråd..

har du tänkt hålla på länge med det här så vill jag föreslå en lödstation av finare märke, t.ex Weller eller som någon tidigare sa Ersa (om dom fortfarande tillverkar lödstationer såklart).

JBC tillverkar också fina stationer, men vad jag vet så kostar dom ganska mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in