• 1
  • 2
2011-12-14, 21:42
Medlem
hej!

jag bor i en av sverige största städer och har ett fast telefonnummer av typen 242400.
jag behöver inte det här numret längre eftersom jag bara använder min mobil nuförtiden. men jag skulle tänka mig att en och annan pizzeria, ett taxibolag ellet dylikt hemsk gärna skulle vilja ha det.
för något år sedan hörde jag av mig till en konsumentvägledare i stan och frågade om det var ok att sälja numret. hon skrev då ett trevlig svar och förklarade att man inte äger sitt fasta nummer och därför inte kan sälja det (med mobilnummer verkar dock detta vara ok).

men är det tillåtet att överlåta numret till ett företag mot en kostnad?
Citera
2011-12-15, 11:25
Medlem
Alltså operatören i fråga tar alltid betalt för en överlåtelse men du kan ju "sälja" rätten till numret. Det är du som har den rätten nu och det är inget som säger att det inte går att sälja. Däremot skulle jag inte tro att det går att få särskilt mycket för just det numret då det inte var något jättebra nummer. Men what the heck. Du kan ju alltid prova?!
Citera
2011-12-15, 15:46
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
hej!

jag bor i en av sverige största städer och har ett fast telefonnummer av typen 242400.
jag behöver inte det här numret längre eftersom jag bara använder min mobil nuförtiden. men jag skulle tänka mig att en och annan pizzeria, ett taxibolag ellet dylikt hemsk gärna skulle vilja ha det.
för något år sedan hörde jag av mig till en konsumentvägledare i stan och frågade om det var ok att sälja numret. hon skrev då ett trevlig svar och förklarade att man inte äger sitt fasta nummer och därför inte kan sälja det (med mobilnummer verkar dock detta vara ok).

men är det tillåtet att överlåta numret till ett företag mot en kostnad?

Det finns inget specifikt förbud mot att ta betalt när man överlåter ett telefonnummer, oavsett om det är mobil- eller fastnummer.
Citera
2011-12-16, 10:58
Medlem
Jag jobbar på en operatör idag, och vad jag vet är det inte förbjudet att överlåta mot en kostnad. Däremot kommer operatören ta ut en avgift från dig som abonnemangsinnehavare för att överlåta abonnemanget, så se till att det priset du säljer ditt abonnemang för täcker den kostnaden. (Att flytta abonnemanget rent fysiskt kan kosta lite också, beroende på vilken operatör du har idag och om det är inom samma riktnummer. Telia till exempel älskar sådana gömda kostnader.)
Citera
2011-12-21, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Jag jobbar på en operatör idag, och vad jag vet är det inte förbjudet att överlåta mot en kostnad. Däremot kommer operatören ta ut en avgift från dig som abonnemangsinnehavare för att överlåta abonnemanget, så se till att det priset du säljer ditt abonnemang för täcker den kostnaden. (Att flytta abonnemanget rent fysiskt kan kosta lite också, beroende på vilken operatör du har idag och om det är inom samma riktnummer. Telia till exempel älskar sådana gömda kostnader.)

det där har jag mycket svårt att tro.. det är den som tar emot abonnemanget som betalar för överlåtelsen. iaf där jag jobbar (telia). sen att kalla det gömda kostnader är bara kommunistiskt - alla kostnader finns att hitta och undrar man så frågar man.
Citera
2011-12-21, 18:37
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
sen att kalla det gömda kostnader är bara kommunistiskt - alla kostnader finns att hitta och undrar man så frågar man.

Så... enligt din egen logik borde det vara nazistiskt att INTE kalla avgifterna gömda.

Jag älskar tunga sakliga argument...
Citera
2011-12-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gsminfo
Så... enligt din egen logik borde det vara nazistiskt att INTE kalla avgifterna gömda.

Jag älskar tunga sakliga argument...

mitt resonemang byggde på att man kanske ska ta sitt eget ansvar istället för att i efterhand skylla ifrån sig i ordalag såsom "det där vart jag inte informerad om". Motsatsen till detta är alltså enligt dig nazism. Undrar vem av oss som är helt jävla vilse i pannkakan.
Citera
2011-12-22, 12:37
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Undrar vem av oss som är helt jävla vilse i pannkakan.

Det gör inte jag

Att kalla det för kommunism när man påpekar att väsentlig information inte är särskilt väl utsatt, är väl ändå väldigt underligt!

Det måste väl ändå vara bättre att angripa det riktiga problemet, nämligen att informationen på nåt sätt är svåråtkomlig.

Varför skulle ett företag ha intresse av att presumtiva kunder uppfattar informationen svåråtkomlig?
Senast redigerad av gsminfo 2011-12-22 kl. 12:41.
Citera
2011-12-22, 13:58
Medlem
Citat:
Det gör inte jag

Att kalla det för kommunism när man påpekar att väsentlig information inte är särskilt väl utsatt, är väl ändå väldigt underligt!

Det måste väl ändå vara bättre att angripa det riktiga problemet, nämligen att informationen på nåt sätt är svåråtkomlig.

Varför skulle ett företag ha intresse av att presumtiva kunder uppfattar informationen svåråtkomlig?

det var väl lite med glimten i ögat jag kallade det för kommunism. Sen är det ju så, att alla information finns rätt tydligt angiven både på hemsidan, och de vesäntliga finns i de avtalsvillkor som ni som kunder skriver på vid tecknande av abb. Det är omöjligt att ha ALLA olika avgifter som finns samlade på ett ställe (överlåtelser, nystart, nummerbyten, spärrning, upplåsning, byten, etc. etc. etc.) och då har man istället valt att samla alla specifika avgifter under respektive abonnnemangsvilkor (tele, bbt, tv, mobilt bredband osv)

Sen har inte jag märkt av att våra kunder uppfattar prisinfon som svåråtkomlig. Det är ganska sällan som den typen av diskussioner uppstår, jag kan inte minnas att jag haft den en ända gång. så du får gärna ge mig en källa på det.
Citera
2011-12-22, 14:02
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
så du får gärna ge mig en källa på det.

Kul idé! Hur kan man ha en källa på svåråtkomlighet?

www.telia.se kanske, duger det?
Citera
2011-12-22, 14:12
Medlem
Citat:
Kul idé! Hur kan man ha en källa på svåråtkomlighet?

www.telia.se kanske, duger det?

men din dummer, du påstod att folk är tycker att avgifterna är svåra att finna. Källa på att folk tycker så var det jag var ute efter...
Senast redigerad av Lyssna Kompis 2011-12-22 kl. 14:16.
Citera
2011-12-22, 18:09
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
men din dummer, du påstod att folk är tycker att avgifterna är svåra att finna. Källa på att folk tycker så var det jag var ute efter...

Kan ni inte sluta med sånt här trams! Väx upp och försök vara sakliga! Vad 17 har kommunism med detta att göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in