• 1
  • 2
2011-12-14, 21:28
Medlem
Är väldigt sugen på att jobba på yacht. Lämna allt hemma och ta med sig CV't ner till rivieran och klampa in på första bästa crew management kontor och försöka skriva ett kontrakt på 6-12 månader.

Nu vill jag givetvis att jag ska uppleva lite mer utöver det vanliga och inte bli världens slav ombord.

Jag söker en position som maskin officer, (maskinist) (har klass V). Alltså en som har juridiskt ansvar över delar på båten, så bör väl inte bli hunsad så jävla mycket?

Någon här med liknande erfarenheter eller jobbat på en yacht öht?

Är det lönt att söka eller bör man helst vara kapten eller maskinchef för att få drägligast avtal/arbetsförhållanden och fritid?
Citera
2011-12-19, 00:57
Medlem
http://technicalyachtsolutions.com/en/

Få tag i Johnny, han e desperat på folk.

Har du sjöingenjörsexamen får du jobb, direkt. Styrmän göre sig icke besvär att söka sig ner. Har du styrmanspapper kommer du aldrig bli anställd, då du i sådana fall oftast har högre bevis än kapten på båten. Och det är kapten som anställer, och denne önskar icke konkurrens.

Lönen ligger på ca 40-48k SEK i månaden brutto vill jag minnas, dock endast betald då du är ute. Du får pengarna i näven efter varje törn, dvs skattefritt om du glömmer förtälja RSV om detta...

Du behöver inte chiefpapper, du kommer troligtvis vara ensam i maskinen ombord. Jobbet e inte särskilt krävande, vaska masinkrummet, byta filter, byta elsäkringar, programmera video osv.. Ditt jobb går även ut på att behaga gästerna ombord (Oftast inte ägarna ombord), så du funkar mer som allt-i-allo, eller jämför "vaktis" på valfri grundskola. Större maskinjobb utförs av firmor i land.

Eftersom det bara är du ombord krävs att du har rätt personlighet, dvs drivande, självständig och service-minded. Service-minded viktigt, då du som sagt skall passa upp gästerna ombord.

Du delar hytt á la storlek utedass med någon annan i besättningen.

Tror standard var 3 månaders törnar.

Törnar på jakter skrives ICKE in på CV.

Jag svarar gärna på frågor. Johnny var nere å raggade folk hos oss för en månad sen, därför jag vet en massa.
Senast redigerad av forarn 2011-12-19 kl. 01:13.
Citera
2011-12-19, 05:29
Medlem
Olympiuss avatar
Tror du kan bli chief/solo eng på en mindre båt med den behörigheten. Är den typ >40m så är det oftast (alltid?) minst två. Om du kan var chief eller ej då tror jag beror på flaggen, olika stater har olika regler. Samt om det är en privat eller charterägd båt.

Forarn har delvis rätt men inte i allt.

Att man får jobb direkt är inget direkt garanti. Är inte så insatt i situationen för maskinister, men på deck så är det bra kvalificerade folk som söker jobb som deckhands/lägre än vad de kan vara. Det handlar mycket om yta. det är ingen rostig tankbåt med enbart män på. Är du ful har du svårare att få jobb.

Eng har rätt skönt jobb till vardags. Fixa saker i lugn och ro efter hand. Tills det krisar. Går en jetski sönder så får dom laga den, det kan bli många och långa timmar. När vi hade en survey så jobbade maskinisterna som idioter veckan innan och under tiden den pågick.

Alla har inte rotation, räkna inte med det, och räkna absolut inte med betald ledighet om du har rotation.

Vad lönen beträffar så varierar det. Kan vara mer än det som skrivs, men troligtvis inte (mycket) mindre. Dricks nämns det inget om, kan vara allt från 0 till 14k€ på en säsong.

Skicka pm om du får något jobb, yachtingvärlden är liten
Citera
2011-12-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Att man får jobb direkt är inget direkt garanti. Är inte så insatt i situationen för maskinister, men på deck så är det bra kvalificerade folk som söker jobb som deckhands/lägre än vad de kan vara. Det handlar mycket om yta. det är ingen rostig tankbåt med enbart män på. Är du ful har du svårare att få jobb.

Då Olympius inte är ingenjör, och jag har flera i klassen som vatt iväg å jobbat på jakt under sommarlovet mellan junior och senior utbildningen vill jag förtydliga:

Du kan endast börja som deckhand på en yacht och jobba dig upp till styrman, inte av den anledningen att det är så jävla svårt som Olympius kanske vill inbilla oss , utan att styrmän inte gör särskilt mycket navigantionsarbete, utan är uppassare, servitörer om du så vill. Styrmansexamen ger på så sätt ju inget du rent faktiskt kan använda på en jakt.

Vidare är det enorm brist på ingenjörer med utbildning på jakter, de flesta av de äldre ingenjörerna som jobbar på jakterna har ingen utbildning alls, utan har blitt anställda pga händighet. Ingenjörer med utbildning har ju inget intresse i att jobba som "vaktis". Om du är snygg eller inte blir sekundärt i denna bristsituation. Det är ohyggligt fula människor från klassen som vatt iväg.

Lönen jag snackar om är den lön Johnny betalar. Men som Olympius säger så kan dricks utgöra en mycket stor del utöver denna lön, det vet Olympius mycket mer om än mig.
Citera
2011-12-19, 14:16
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forarn
Då Olympius inte är ingenjör, och jag har flera i klassen som vatt iväg å jobbat på jakt under sommarlovet mellan junior och senior utbildningen vill jag förtydliga:

Du kan endast börja som deckhand på en yacht och jobba dig upp till styrman, inte av den anledningen att det är så jävla svårt som Olympius kanske vill inbilla oss , utan att styrmän inte gör särskilt mycket navigantionsarbete, utan är uppassare, servitörer om du så vill. Styrmansexamen ger på så sätt ju inget du rent faktiskt kan använda på en jakt.

Vidare är det enorm brist på ingenjörer med utbildning på jakter, de flesta av de äldre ingenjörerna som jobbar på jakterna har ingen utbildning alls, utan har blitt anställda pga händighet. Ingenjörer med utbildning har ju inget intresse i att jobba som "vaktis". Om du är snygg eller inte blir sekundärt i denna bristsituation. Det är ohyggligt fula människor från klassen som vatt iväg.

Lönen jag snackar om är den lön Johnny betalar. Men som Olympius säger så kan dricks utgöra en mycket stor del utöver denna lön, det vet Olympius mycket mer om än mig.

Det du säger om styrmän är ganska så väldigt fel. På mindre båtar där man bara är 3-6 pers i besättningen kanske det är så. På min förra båt var det fyra stewardesser som skötte den biten. Vi på däck körde ju jetski/vattenskidor/tender med gästerna när det behövdes, men det var är väl vad man gör på däck. Det är faktiskt rätt mycket att göra som styrman. Vad exakt du menar med navigationsarbete vet jag inte, men det är iaf en massa pappersarbete, övningar som skall genomföras, saker som skall beställas, färdplanering etc. Vissa större båtar har också DP. Det om något är väl navigationsarbete?

Att jobba sig upp är svårt menar jag inte, men det är inte så lätt som du får det att verka. För att öht komma in i branschen så krävs det att man fixar kurser själv, sen underlättar det om man har kontakter. Lite moment 22. Utöver det så skall du orka stanna kvar i flera år också och (ofta) betala kurser själv.

Det du säger om snygga/osnygga maskinister kanske stämmer bättre än för resten av besättningen, då gästerna inte ser dom speciellt mycket, och ofta i overaller om så skulle ske.

Själv ska jag tillbaka. Åker till Argentina om tre veckor. Efter det kanske det blir båtar igen!
Citera
2011-12-19, 16:17
Medlem
Citat:
Det du säger om styrmän är ganska så väldigt fel. På mindre båtar där man bara är 3-6 pers i besättningen kanske det är så. På min förra båt var det fyra stewardesser som skötte den biten. Vi på däck körde ju jetski/vattenskidor/tender med gästerna när det behövdes, men det var är väl vad man gör på däck. Det är faktiskt rätt mycket att göra som styrman. Vad exakt du menar med navigationsarbete vet jag inte, men det är iaf en massa pappersarbete, övningar som skall genomföras, saker som skall beställas, färdplanering etc. Vissa större båtar har också DP. Det om något är väl navigationsarbete?

Okej, jag baserade det uttalandet på var att de som hade jobbat på jakterna sa att de aldrig seglade. Även Johnny sa att att båtarna låg 90% stilla. Visst fanns undantag som seglade hela tiden sa han. Men om du inte seglar är det ju inte mycket navigationsarbete, dvs kortplott, gå vakt osv. Beställa grejer är ju inte ett typiskt styrmansjobb om du jobbar på olika typer av fraktfartyg. Inget illa menat, vill bara poängtera att det är stor skillnad på styrmansjobb på jakt och frakt.

Märk väl att jag bara bara skriver om jobben som Techincal Yacht Solutions erbjuder, och inte generellt om jobb på alla båtar i hela industrin.
Citera
2011-12-19, 19:55
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forarn
Okej, jag baserade det uttalandet på var att de som hade jobbat på jakterna sa att de aldrig seglade. Även Johnny sa att att båtarna låg 90% stilla. Visst fanns undantag som seglade hela tiden sa han. Men om du inte seglar är det ju inte mycket navigationsarbete, dvs kortplott, gå vakt osv. Beställa grejer är ju inte ett typiskt styrmansjobb om du jobbar på olika typer av fraktfartyg. Inget illa menat, vill bara poängtera att det är stor skillnad på styrmansjobb på jakt och frakt.

Märk väl att jag bara bara skriver om jobben som Techincal Yacht Solutions erbjuder, och inte generellt om jobb på alla båtar i hela industrin.

Det stämmer ifs att det inte blir så mycket åkande, fast det beror jättemycket från båt till båt. Vissa ligger stilla i Monaco alltid, en kompis jobbar på en segelbåt som saknar hemmahamn och är ständigt på väg.
Citera
2011-12-19, 19:59
Medlem
Olympiuss avatar
Chief Engineer required for 50 m charter M/Y based in Malta, long term position, salary 8000 USD. The ideal candidate is english speaker, unlimited commercial certificate required, with strong yachting background, ENG1. Start is 15. January 2012.

Assistant Engineer required for 50 m charter M/Y based in Malta, long term position, salary 5500 USD. The ideal candidate is english speaker, Y3/Y4, ENG1. Start is 15. January 2012, 30 days annual leave.

Please send your CV and written reference letters to *************@hotmail.de

En typisk jobbannons
Citera
2011-12-19, 21:34
Medlem
Hej!

Intressant tråd. Jag funderar på att nu i sommar under 2-3 månaders tid jobba på en yacht nere vid medelhavet (t ex Nice/Monaco/St Tropez). Tankarna har funnits tidigare, men det har aldrig blivit av. Nu vill jag försöka ge det en chans. Dock inser jag att inte vem som helst kommer kunna landa ett jobb där och vill därför veta om jag skulle kunna matcha kraven som sätts.

Relevanta meriter:
  • Lumpen i flottan som artillerimatros och gruppchef (11 månader)
  • Erfarenhet av fast jobb i båttillbehörsbutik
  • Kappseglat någon säsong
  • Funktionär vid ett flertal stora mästerskapsregattor (lagt ut tävlingsbanor)

Relevanta intyg:
  • Kustskepparen
  • Sjötjänstgöringsintyg ombord på marinens fartyg (86 dagar närfart)

Till frågorna. Jag har hört något om att man borde skaffa sig "STCW 95" innan man ansöker. Är det ett krav på att inneha detta intyg? Hur mäter sig den gentemot "Kustskepparen"? För övrigt, hur stora chanser skulle jag ha att bli matros (deckhand)? Om det finns rimliga chanser, hur går jag enklast tillväga för att få en position?

Tack på förhand,
success.
Citera
2011-12-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av success.
Hej!

Intressant tråd. Jag funderar på att nu i sommar under 2-3 månaders tid jobba på en yacht nere vid medelhavet (t ex Nice/Monaco/St Tropez). Tankarna har funnits tidigare, men det har aldrig blivit av. Nu vill jag försöka ge det en chans. Dock inser jag att inte vem som helst kommer kunna landa ett jobb där och vill därför veta om jag skulle kunna matcha kraven som sätts.

Relevanta meriter:
  • Lumpen i flottan som artillerimatros och gruppchef (11 månader)
  • Erfarenhet av fast jobb i båttillbehörsbutik
  • Kappseglat någon säsong
  • Funktionär vid ett flertal stora mästerskapsregattor (lagt ut tävlingsbanor)

Relevanta intyg:
  • Kustskepparen
  • Sjötjänstgöringsintyg ombord på marinens fartyg (86 dagar närfart)

Till frågorna. Jag har hört något om att man borde skaffa sig "STCW 95" innan man ansöker. Är det ett krav på att inneha detta intyg? Hur mäter sig den gentemot "Kustskepparen"? För övrigt, hur stora chanser skulle jag ha att bli matros (deckhand)? Om det finns rimliga chanser, hur går jag enklast tillväga för att få en position?

Tack på förhand,
success.

Kortfattat är STCW en standard för utbildning. Det är den standarden som gäller i hela världen för sjöbefäl och maskinbefäl mm. Varför sverige på vissa utbildningar, som kustskeppare tydligen, inte följer STCW vet jag inte. Det är därför nog inte gångbart internationellt. Har dock läst nånstans här att tex norrmän har accepterat svenska icke STCW-utbildningar. Olympius har nog svaret på om det är gångbart.
Citera
2011-12-20, 23:19
Medlem
Olympiuss avatar
Mig veterligen så krävs det för att få arbeta på en kommersiell båt att du har basic training (STCW95 i folkmun, 4 moduler. STCW står för standards of training, certification and watchkeeping men det är oviktigt.

Privata båtar har inte det lagliga kravet tror jag. Oavsett så är det att rekommendera eftersom du absolut inte vill begränsa dig.

Finns många med erfarenhet, och det är det viktigaste. Jag har aldrig jobbat på en riktig båt, men jag är övertygad om att det är så otroligt olika. För att nämna lite skillnader: På riktiga båtar finns ofta vinschar där repen sitter fast. Man halar ut sin ögla med att trycka på en knapp. På leksaksbåtar är det fult och man får snällt bära fram repen när det är dags, knyta en hävlina (? heaving line) och slänga den iland till folket där. Tror dock det är bättre på större båtar (70-80m+).

På en riktig båt kan du knappast vandra runt en hel dag och leta fingeravtryck att putsa bort.

På en riktig båt är allt reglerat och följs (gissning). På en leksaksbåt kan det gå precis hur som helst. Folk kan jobba 18h i sträck.

På en riktig båt kanske man inte behöver tåla att bli behandlad som luft (eller skit). På en yacht är man inte där, fast man är där sats.

Nivån på rengöring är den högsta jag någonsin varit med om. På insidan är det i klass med femstjärniga hotell. På utsidan tvättar man även om det är rent, och även längs vattenytan (det är jobbigt ). Hela båten poleras. Det är hemskt mycket yta på en 50+m båt.. och oftast massor med rostfritt.

Det är inte okej med vattenfläckar på fönsterna. Är man inte extremt noga (eller hamnar på en båt med låg standard) så kan det bli motigt.

Om du skaffar dig STCWn så vill jag påstå att du har ganska goda chanser att få ett jobb. Du är ju redan förbi alla som saknar erfarenhet från allt vad båtliv heter. Att du jobbat i en båtbutik säger att du kan en massa mojänger, kemikalier etc. Det är bra. Försök få det till att heta att du jobbat i en ship chandlery. Vet inte om du menar en sån eller typ mekonomen för båtar.

Kustskeppargrejen är inte värt något öht tror jag. Kanske liten bonus, men tror inte du får framföra något pga den. Yachting har sina egna kvalifikationer. Jag får tex köra tendrar upp till 12 m, men inte längre än 3 nm från "safe haven". Kursen kostade 4500 och var 1.5 dag lång. Kan inte påstå att jag är grym på att köra båt, ändå får jag (på pappret) köra tendrar för hur många miljoner som helst. Det är trams alltihopa. Gör du din stcw i typ antibes kommer du förstå vad jag menar. Jag tänker såhär; skit samma om jag lär mig något på kurserna. Får jag jobb kan jag lära mig där, och så är det.

Fast jag hade nog tagit min STCW i sverige om jag var du. Blir marginell skillnad i slutändan tror jag. Om det ens blir dyrare öht. Dock så får du en gedigen och bra mycket bättre utbildning. Känner folk som har varit fulla dygnet runt hela veckan dom gjorde sin kurs i antibes.

Wow. långt inlägg. Förstår inte varför jag skrev det, du kan ju komma att sno mina jobb! Glöm allt jag sagt
Citera
2011-12-21, 00:27
Medlem
Citat:
Mig veterligen så krävs det för att få arbeta på en kommersiell båt att du har basic training (STCW95 i folkmun, 4 moduler. STCW står för standards of training, certification and watchkeeping men det är oviktigt.

För att förtydliga ditt annars uttömmande inlägg, du menar STCW95's "Basic Safety Training"? Är kanske känt som "STCW95" inom jakt, men så att vi andra som läser tråden hänger med

(STCW 95 är en standard som alla sjöutbildningar skall följa om dom vill bli erkända internationellt. Så alla styrmän och ingenjörer har utbildningar som följer STCW 95, men dock olika paragrafer under STCW 95. Dock har alla utbildningar vissa kurser gemensamt, som tex "Basic Safety Training")
Senast redigerad av forarn 2011-12-21 kl. 00:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in