Mig veterligen så krävs det för att få arbeta på en kommersiell båt att du har basic training (STCW95 i folkmun, 4 moduler. STCW står för standards of training, certification and watchkeeping men det är oviktigt.
Privata båtar har inte det lagliga kravet tror jag. Oavsett så är det att rekommendera eftersom du absolut inte vill begränsa dig.
Finns många med erfarenhet, och det är det viktigaste. Jag har aldrig jobbat på en riktig båt, men jag är övertygad om att det är så otroligt olika. För att nämna lite skillnader: På riktiga båtar finns ofta vinschar där repen sitter fast. Man halar ut sin ögla med att trycka på en knapp. På leksaksbåtar är det fult och man får snällt bära fram repen när det är dags, knyta en hävlina (? heaving line) och slänga den iland till folket där. Tror dock det är bättre på större båtar (70-80m+).
På en riktig båt kan du knappast vandra runt en hel dag och leta fingeravtryck att putsa bort.
På en riktig båt är allt reglerat och följs (gissning). På en leksaksbåt kan det gå precis hur som helst. Folk kan jobba 18h i sträck.
På en riktig båt kanske man inte behöver tåla att bli behandlad som luft (eller skit). På en yacht är man inte där, fast man är där sats.
Nivån på rengöring är den högsta jag någonsin varit med om. På insidan är det i klass med femstjärniga hotell. På utsidan tvättar man även om det är rent, och även längs vattenytan (det är jobbigt

). Hela båten poleras. Det är hemskt mycket yta på en 50+m båt.. och oftast massor med rostfritt.
Det är inte okej med vattenfläckar på fönsterna. Är man inte extremt noga (eller hamnar på en båt med låg standard) så kan det bli motigt.
Om du skaffar dig STCWn så vill jag påstå att du har ganska goda chanser att få ett jobb. Du är ju redan förbi alla som saknar erfarenhet från allt vad båtliv heter. Att du jobbat i en båtbutik säger att du kan en massa mojänger, kemikalier etc. Det är bra. Försök få det till att heta att du jobbat i en ship chandlery. Vet inte om du menar en sån eller typ mekonomen för båtar.
Kustskeppargrejen är inte värt något öht tror jag. Kanske liten bonus, men tror inte du får framföra något pga den. Yachting har sina egna kvalifikationer. Jag får tex köra tendrar upp till 12 m, men inte längre än 3 nm från "safe haven". Kursen kostade 4500 och var 1.5 dag lång. Kan inte påstå att jag är grym på att köra båt, ändå får jag (på pappret) köra tendrar för hur många miljoner som helst. Det är trams alltihopa. Gör du din stcw i typ antibes kommer du förstå vad jag menar. Jag tänker såhär; skit samma om jag lär mig något på kurserna. Får jag jobb kan jag lära mig där, och så är det.
Fast jag hade nog tagit min STCW i sverige om jag var du. Blir marginell skillnad i slutändan tror jag. Om det ens blir dyrare öht. Dock så får du en gedigen och bra mycket bättre utbildning. Känner folk som har varit fulla dygnet runt hela veckan dom gjorde sin kurs i antibes.
Wow. långt inlägg. Förstår inte varför jag skrev det, du kan ju komma att sno mina jobb! Glöm allt jag sagt