2011-12-14, 17:33
Medlem
Idde89s avatar
Igår satt jag och tänkte på en sak innan jag skulle lägga mig.

För att förklara det kort, september 1989 föddes jag. Nio månader innan så hade mina föräldrar sex, men om de inte hade haft sex just då utan låt oss säga tre månader senare istället. Hade jag varit jag? Eller hade jag varit någon annan? Jag menar hade jag utseendemässigt sett annorlunda ut? Hade jag haft den själ jag har nu? Det är ju trotts allt inte samma spermie som befruktar ägget. Vad säger ni?
Citera
2011-12-14, 17:35
Medlem
salxars avatar
Det är inte samma spermie och inte samma ägg, så hur fan kan det bli du?
Citera
2011-12-14, 17:45
Medlem
Idde89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar

Men säg att det är under samma dag! Dock är det inte samma spermie som befruktar ägget! Fortfarande annorlunda utseende och själ?
Citera
2011-12-14, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar

Om det inte var för just den händelsen i just det tillfället skulle inte du finnas alls.

Hade jag varit jag?
Nej.

Jag menar hade jag utseendemässigt sett annorlunda ut?
Ja, med tanke på att du inte skulle finnas. Dina föräldras barn kanske skulle ha haft ett barn av ett annat kön än vad du är.

Hade jag haft den själ jag har nu?
Nej och ja. Beroende på vad man tror att själen är.

Det är ju trotts allt inte samma spermie som befruktar ägget. Vad säger ni?
Precis som ovan. Inte samma spermia inte samma ägg inte samma person.
Citera
2011-12-14, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idde89
Igår satt jag och tänkte på en sak innan jag skulle lägga mig.

För att förklara det kort, september 1989 föddes jag. Nio månader innan så hade mina föräldrar sex, men om de inte hade haft sex just då utan låt oss säga tre månader senare istället. Hade jag varit jag? Eller hade jag varit någon annan? Jag menar hade jag utseendemässigt sett annorlunda ut? Hade jag haft den själ jag har nu? Det är ju trotts allt inte samma spermie som befruktar ägget. Vad säger ni?

Du är du hela tiden. Det har alltså ingen betydelse hur många gånger dina fysiska föräldrar "har sex" eller hur många spermier som simmar omkring.
Citera
2011-12-14, 18:13
Medlem
Idde89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownJS
Hade jag haft den själ jag har nu?
Nej och ja. Beroende på vad man tror att själen är.

Att jag ser allt ur mitt eget perspektiv, att jag finns inne i min egen kropp och att det är just jag som har kontroll över den och inte någon annans!
Hahahahah fan va flummigt det låter, sjukt svårt att förklara :S
Citera
2011-12-14, 18:19
Bannlyst
Citat:
Att jag ser allt ur mitt eget perspektiv, att jag finns inne i min egen kropp och att det är just jag som har kontroll över den och inte någon annans!

Din stortå eller ditt ringfinger kan ju inte vara du, för då skulle du ju försvinna om den gick av. Alltså är inte kroppen du.
Citera
2011-12-14, 18:23
Medlem
Idde89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Din stortå eller ditt ringfinger kan ju inte vara du, för då skulle du ju försvinna om den gick av. Alltså är inte kroppen du.

Jag menar insidan (själen/mentaliteten) som har kontroll över kroppen, inte själva kroppen, det fysiska utseendet kategoriserade jag för sig.
Citera
2011-12-14, 18:49
Medlem
DoOrDoNots avatar
Som jag ser det skulle inte du ens ha ett "jag" att fundera över. Du existerar inte öht.
Citera
2011-12-14, 19:14
Medlem
Idde89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoOrDoNot
Som jag ser det skulle inte du ens ha ett "jag" att fundera över. Du existerar inte öht.

Ne de kanske jag inte hade gjort!
Men fatta vilken minimal chans det är att man kommer till världen? Det är ju flera miljoner spermier vid en utlösning. Och multiplicera det med antalet utlösningar som pappan har fått innan man själv blev en spermie! HAhahaah sjuka tankar...

Finns det olika egenskaper på olika spermier om man studerar de noga? Är det möjligt att utifrån dessa egenskaper veta något ifall det skulle ske en befruktning? Hahaha ni som kan detta kommer förmodligen tycka att jag är helt vrickad, men jag kan seriöst ingenting om detta :P
Citera
2011-12-14, 20:22
Medlem
Citat:

Tror jag förstår dig. Om nu "själen" är ens "jag/mig" och är någonting som inte skapas utav "spermie och ägg kombinitaion" skulle det kunnas finnas en annan "dig" i en "annan form".

Låt oss kalla det en del utav ditt "medvetna".

Anta att ditt "medvetna" är en kombination av "själen" och dina "handlignar". Det vill säga att ditt "hypotetiska jag" skulle ha samma "själ" men med andra "handlingar" vilket gör att din "personlighet" skulle vara annorlunda men dina "innersta värderingar" som, låt oss anta att det är "själen" som styr det, skulle vara samma. (Detta har ingen fakta bakom sig alls)

Det här skulle göra dig till samma person "innerst inne" men inte ditt "yttre dig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in