Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-14, 17:09
Medlem
Boxis avatar
Jag börjar få slut på lagringsutrymme på min ena hårddisk och den andra är i princip tom. Min polare nämnde igår att windows har en förmåga att koppla ihop två mappa till ett bibliotek så att man ser innehållet i två mappar genom att öppna biblioteket, jag har aldrig stött på den här funktionen i windows eftersom jag aldrig använder det så jag är inte säker på om jag förstod det rätt heller. Men detta vill jag åstadkomma i xubuntu nu eftersom mitt lagringsutrymmer har börjat sina radikalt på ena disken.

Så min fråga är: Hur gör jag?
Citera
2011-12-15, 19:50
Medlem
Zoms avatar
Fixa raid?

Annat alternativ är väl att mounta den ena under den andra, så om du exempelvis har extremt mycket film så låter du en hårddisk agera som / och /home, och den andra monteras under /home/<användarnamn>/Film eller liknande.

Vet inte riktigt om det är det som du är ute efter dock.
Citera
2011-12-15, 20:11
Medlem
blueCommands avatar
Är det en direkt ersättare till biblioteken du är efter så kan du använda UnionFS som slår ihop flera filsystem rent presentationsmässigt. Om det är en permanent lösning så skall du kanske överväga en mer permanent lösning som Zom nämner - RAID, JBOD, LVM eller liknande.

Inget fel att använda UnionFS, men det kan bli lite konflikter om saker heta likadant och dessutom så får du inte perfekt delning av utrymmet.
Citera
2011-12-15, 20:24
Medlem
Zoms avatar
Funkar LVM över flera enheter? Låter som en rätt bra lösning då isåfall.
Citera
2011-12-15, 23:16
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Funkar LVM över flera enheter? Låter som en rätt bra lösning då isåfall.

Japp! Du kan lägga flera enheter i samma VG och köra en eller flera LVs i den VGn. Nu har jag aldrig expanderat en VG men jag är rätt säker på att du senare kan lägga till nya enheter i den VGn och sedan expandera LVn med tillhörande filsystem.
Citera
2011-12-16, 00:26
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Japp! Du kan lägga flera enheter i samma VG och köra en eller flera LVs i den VGn. Nu har jag aldrig expanderat en VG men jag är rätt säker på att du senare kan lägga till nya enheter i den VGn och sedan expandera LVn med tillhörande filsystem.
Bekräftas. Det kan man.
Citera
2012-01-03, 00:28
Medlem
Panchreas avatar
Blir inte en sån LVM ungefär som en JBOD? Alltså man får osäkerheten från raid0 fast utan prestanda-boosten

Annars kan du ju göra en "index-mapp" med länkar till dina filer/filmer som ligger utspridda...
Citera
2012-01-03, 01:53
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Blir inte en sån LVM ungefär som en JBOD? Alltså man får osäkerheten från raid0 fast utan prestanda-boosten

Inte fullt så illa. Du får förvisso osäkerheten från raid0, men katastrofscenariot är inte fullt lika katastrofalt. Istället för att all din data går förlorad vid diskkrash kommer endast den data som råkade ligga på den disken förstöras.

Inget säkerhetsmässigt drömscenario direkt, men att beskriva det som "alla nackdelar från raid0, men inga av fördelarna" är inte helt rättvist.
Citera
2012-01-03, 09:50
Medlem
Jag använder mhddfs för att joina flera mappar/diskar till en. Det är ett fuse filsystem så man förlorar lite prestanda (ca 5%) men mhddfs är smartare än kernelspace alternativen när det gäller att allokera filer och hantera diskar som är fulla.

Jag använder också snapraid för raid style data redundancy. Snapraid är bara för backup och ger ingen prestandavinst men man blir inte av med all data om flera diskar skulle gå sönder.

Snapraid och mhddfs kombinerat ger mig de bra delarna av raid men ingen av nackdelarna. De bra delarna enligt mig är redundancy, gemensamt filsystem och jag bryr mig inte om high availability eller extra prestanda.
Citera
2012-01-03, 11:18
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea

Annars kan du ju göra en "index-mapp" med länkar till dina filer/filmer som ligger utspridda...

LVM är inte tänkt för datasäkerhet, det skall underliggande lager sköta - men ja, det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in