• 1
  • 2
2011-12-14, 15:32
Medlem
Mohaves avatar
Ibland missar man att betala en räkning. Då får man en påminnelse. Och kanske en påminnelse 2. Men vissa är riktigt jäkliga med att gå till kronofogen snabbt. Någon annan som upplevt det?

CSN och Radiotjänst är värst enligt min erfarenhet.
Citera
2011-12-14, 15:51
Medlem
Jag förstår inte hur man kan betala tv avgiften! jag fick besök av en sån radio nisse som såg min tv men dag efter så ringde jag och sa att jag sålt tv n för jag är en fattig student så jag har aldrig behövt betala ett öre!

ONT: jag tror att bolagen som ger snabb lån är ganska pigga på att kontakta kronofogden!!
Citera
2011-12-14, 15:57
Medlem
Mohaves avatar
I mitt fall har du rätt. Radiotjänst. Har försökt och lyckas undvika dem i många år. Men sen har de fått upp mig på deras lista. Och de drar sig inte för att gå till kronofogden snabbt. Har hört att CSN kör samma arroganta stil.

Ja, säkert snabblånebolagen också. Har sluppit kontakt med dessa, tack och lov.

Fler erfarenheter?
Citera
2011-12-14, 17:56
Medlem
CSN är inte speciellt snabba, åtminstone inte när det gäller den vanliga återbetalningen av lån.
Två påminnelser + ett kravbrev ger tre månader innan kronkalle kommer på tal. Kan gälla annat när det gäller återkrav, ingen erfarenhet där.

Rånartjänst är nog snabbare än så har jag för mig, ganska bra tag sedan jag hade med de att göra överhuvudtaget.
Citera
2011-12-14, 18:00
Medlem
Ho0aXs avatar
Myndigheter går aldrig via inkasso utan de blir kronis direkt!
Citera
2011-12-14, 18:12
Medlem
Mohaves avatar
Lite sjukt att mydigheter/staten är så snabba på detta. Medan privata aktörer tar det lite lugnare. Spontant skulle jag annars tro att det var tvärtom.
Citera
2011-12-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Lite sjukt att mydigheter/staten är så snabba på detta. Medan privata aktörer tar det lite lugnare. Spontant skulle jag annars tro att det var tvärtom.

Blev också lite förvånad av att läsa detta ...

Har aldrig råkat ut för fodgen eller inkasso. Kan fler intyga att det är på detta sättet?
Citera
2011-12-19, 15:50
Medlem
Kan man som småföretagare också gå till kronis direkt?!
Citera
2011-12-19, 19:07
Medlem
Absolut. Du kan dagen efter förfallodatumet gå till kronis och be de driva in pengarna.
Citera
2011-12-19, 20:54
Medlem
toby79s avatar
Ett privat företag kan ju få "dåligt rykte" när det gäller välvillighet gentemot kunden och på så vis tappa denne eller andra framtida kunder.
Myndigheten får kunderna ändå så att säga vare sig kunderna eller myndigheten vill det eller ej. Så de vill bara ha sina pengar och sen är det bra. Kan ju vara därför, eller för att de inte har tid med massa krångel.
Citera
2011-12-19, 21:01
Skatteverket är rätt snabba på det också. Går det ens ut någon påminnelse innan man har blivit prickad?
Citera
2011-12-19, 21:20
Medlem
Jodå, visst skickar skattmasen ut en påminnelse. Eller gjorde iallafall för en ungefär 15 år sedan. Men rimligen skickas åtminstone någon form av "påminnelse" ut innan kronkalle kopplas in även när farbror staten är inblandade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in