2012-06-08, 12:40
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Vid punkt 1 existerar intentionen att förbättra någonting med punkt 2.
Punkt 1 agerar i enlighet med intentionen och förbättrar punkt 2.
Punkt ett anses vara egoist eftersom denna agerade i enlighet med uppstånden intention.
Och jag ser inte logiken.. tydliggör den gärna.
Självklart finns det självvinnande aspekter med ett sådant handlande. Och detta påverkade högst troligen ens handlande på ett undermedvetet plan. Men det verkar som att du bortser från realiteten utav välmening. Du menar alltså att ens mån om andra livsformers livskvalitet är av hjärnan skapad för att gynna egoistiska syften? Förklara gärna den biten lite utförligare.
Punkt 1 agerar i enlighet med intentionen och förbättrar punkt 2.
Punkt ett anses vara egoist eftersom denna agerade i enlighet med uppstånden intention.
Och jag ser inte logiken.. tydliggör den gärna.
Självklart finns det självvinnande aspekter med ett sådant handlande. Och detta påverkade högst troligen ens handlande på ett undermedvetet plan. Men det verkar som att du bortser från realiteten utav välmening. Du menar alltså att ens mån om andra livsformers livskvalitet är av hjärnan skapad för att gynna egoistiska syften? Förklara gärna den biten lite utförligare.
Det kan inte bli mer tydligt. Som människa (eller, levande varelse) strävar du hela tiden efter att lindra alla obehag som kan komma att uppstå. När du ser en luffare så börjar du uppenbarligen må lite sämre av någon orsak som är okänd för mig. Därför ger du honom pengar.
Det är som jag har skrivit tidigare, altruism och egoism är bra ord för att ytligt beskriva den materialistiska aspekten i våra handlingar, men per definition så faller altruism eftersom det innebär att man sätter sina egna intressen åt sidan till förmån för någon annans intressen. Det är omöjligt, eftersom man inte kan agera mot sitt egenintresse. Och altruismens vara eller icke vara är ju topic för den här tråden.
Jag kan tänka mig ett par anledningar till att vissa så gärna vill tala om altruism:
1. En snäv, materialistisk syn på värde, vilket gör att alla materiella uppoffringar plötsligt ser ut som självuppoffringar.
2. En efterhandskonstruktion som kanske kan få oss själva att må extra bra över våra handlingar.
Som sagt, det finns massor av empati, lojalitet och medmänsklighet i världen, och det gör människan till en unik varelse. Men jag förväntar mig inte hitta någon som faktiskt är altruistisk enligt ordets definition.