2011-12-14, 03:45
Medlem
Imponerads avatar
Forex är numera mer än ett växlingskontor och har även bank.
De försöker locka sina kunder med fördelaktig ränta. På ditt lönekonto kan du få 2.55% i ränta. Swedbank och de övriga stora svenska bankerna erbjuder i princip ingenting.

De har alla de anledningar till att jag ska välja bank:
*Få VISA anslutet till lönekontot
*Internetbank
*App till iPhone
*Möjlighet till autogiro
*Bättre öppetider än de stora bankerna
Men framförallt en ränta som faktiskt är en liten summa.

Jag hittar ingen info om det på deras hemsida: www.forex.se men ryktesvägen har jag hört att om man även är bankkund så får man bättre valutakurs när man växlar pengar på Forex. Stämmer detta?
Skulle jag byta bank så skulle jag ha två banker, en för lönekontot och ett för sparande och lån på en av storbankerna. Finns det någon mer nackdel med detta mer än att det möjligen blir en aning rörigt att ha sin ekonomi utspridd på två olika banker?

Detta är fördelarna. Finns det några nackdelar jämfört med storbankerna?
Ska tillägga att jag inte arbetar eller har någon förbindelse med Forex på något sätt mer än att jag växlar pengar via dem inför mina olika resor och då sett att de nu även marknadsför sig som bank.

På ett stort forum som Flashback finns säkerligen någon som har valt att få sin lön via Forex och det vore intressant att höra hur ni tycker det här fungerar.
Citera
2011-12-14, 06:12
Medlem
knullklassons avatar
Efter mycket research så blev det ICA Banken för min del när jag lämnade en av storbankerna. Att det inte blev Forex berodde på att de inte har dosa för inloggning utan istället används koder som man får hemskickat med post, plus att de inte har e-faktura vilket var ett krav för min del. Känns väldigt 1999...

Min ovannämnda bank har 0,25% ränta på lönekontot och 2,25% på sparkontot som är helt gratis att öppna, fria uttag gäller. När man är utomlands tar man ut pengar i automater, avgiftsfritt!

ICA - Forex 4-0
Citera
2011-12-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Efter mycket research så blev det ICA Banken för min del när jag lämnade en av storbankerna. Att det inte blev Forex berodde på att de inte har dosa för inloggning utan istället används koder som man får hemskickat med post, plus att de inte har e-faktura vilket var ett krav för min del. Känns väldigt 1999...

Min ovannämnda bank har 0,25% ränta på lönekontot och 2,25% på sparkontot som är helt gratis att öppna, fria uttag gäller. När man är utomlands tar man ut pengar i automater, avgiftsfritt!

ICA - Forex 4-0

Den här posten tackar jag för. Har tyckt att Forex verkat vara ett bra alternativ. Men:
Koder som postas? Vafan, klockan är 2011, snart 12? Vem som helst kan ju ta det brevet och logga in isf?
Ingen e-faktura är också ett STORT skämt. ICA-banken klättrar upp som ny favorit på min lista!
Citera
2011-12-14, 17:27
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
ICA-banken klättrar upp som ny favorit på min lista!
Jag har bara gott att säga om dem. Det fungerar som förr i tiden då kunden var en tillgång och inte som nu hos storbankerna, en belastning som ska avgiftsstraffas.
Citera
2011-12-14, 19:11
Medlem
Citat:
Den här posten tackar jag för. Har tyckt att Forex verkat vara ett bra alternativ. Men:
Koder som postas? Vafan, klockan är 2011, snart 12? Vem som helst kan ju ta det brevet och logga in isf?
Ingen e-faktura är också ett STORT skämt. ICA-banken klättrar upp som ny favorit på min lista!
Nej, vem som helst kan inte logga in. Du måste först in på hemsidan med användarnamn och lösen som kvittas mot en kod. Kodbrevet som skickas hem måste först aktiveras, och det görs med det tidigare kodbrevet.
Citera
2011-12-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Nej, vem som helst kan inte logga in. Du måste först in på hemsidan med användarnamn och lösen som kvittas mot en kod. Kodbrevet som skickas hem måste först aktiveras, och det görs med det tidigare kodbrevet.

Okey. Låter iaf väldigt krångligt :s
Citera
2011-12-14, 22:24
Medlem
Citat:
Okey. Låter iaf väldigt krångligt :s
Mindre krångligt än SEB och gissar jag även SHB. Swedbank har en rätt skön internetbank, men man kan inte i längden anförtro en sådan skojarbank sina pengar. Alla storbanker har monopolistiska manér och de sämsta villkoren ur spararens perspektiv.
Citera
2011-12-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag har bara gott att säga om dem. Det fungerar som förr i tiden då kunden var en tillgång och inte som nu hos storbankerna, en belastning som ska avgiftsstraffas.

Citat:
Mindre krångligt än SEB och gissar jag även SHB. Swedbank har en rätt skön internetbank, men man kan inte i längden anförtro en sådan skojarbank sina pengar. Alla storbanker har monopolistiska manér och de sämsta villkoren ur spararens perspektiv.

Hur krånglig är ICA-banken då månne? Håller helt och hållet med om Swedbank.
Citera
2011-12-14, 23:14
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Hur krånglig är ICA-banken då månne? Håller helt och hållet med om Swedbank.
Mycket enkel, simplare än Swedbank. Jag vill nästan påstå att den är utformad för gruppen 50+ Man kan antingen logga in med bankdosa och få tillgång till allt, eller så kan man logga in med en 4-siffrig kod och få begränsad tillgång (se saldo och flytta pengar inom ens egna konton). Användarvänlig men kanske inte lika snygg som Swedbanks internetbank!
Citera
2011-12-17, 14:50
Medlem
Valkyries avatar
Citat:

Jag använder 2 banker varav den ena är SEB och jag tycker inte SEBs internetbank är krånglig alls. Tycker det är ett stort plus att man inte behöver sitt bankkort för att logga in, som man gör på många andra banker.
Citera
2011-12-18, 19:58
Medlem
Forex är faktiskt en fantastisk bank. Förutom att du har ränta 2,55% på lönekontot, får man oxå ett GRATIS Visa kort som är kopplat till lönekontot. De har oxå ett prisvärt kreditkort (kostar 225/år), med det kortet får man bättre kort, annars nej om man bara har lönekonto. De har ett sparkonto med samma ränta 2,55% (fria uttag) för pengar som man inte vill ha på lönekontot.

Internetbanken är gratis, stämmer att man får koder men det funkar utmärkt, aldrig hört om nån bedregeri, till skillnad från Nordea, Swedbank.
Citera
2011-12-19, 11:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sasha21
Forex är faktiskt en fantastisk bank. Förutom att du har ränta 2,55% på lönekontot, får man oxå ett GRATIS Visa kort som är kopplat till lönekontot. De har oxå ett prisvärt kreditkort (kostar 225/år), med det kortet får man bättre kort, annars nej om man bara har lönekonto. De har ett sparkonto med samma ränta 2,55% (fria uttag) för pengar som man inte vill ha på lönekontot.

Internetbanken är gratis, stämmer att man får koder men det funkar utmärkt, aldrig hört om nån bedregeri, till skillnad från Nordea, Swedbank.

Det är bättre att flytta pengarna till ett annat sparkonto direkt vid löning. Jag har mina på Avida med f.n 3.2% ränta.

ICA-Banken som lönebank med en annan bank där man har sina sparpengar är oslagbart.

ICA's mastercard som också är kreditkort får man även bonus på allting man handlar i alla butiker. Det sparar lätt in de 324kr/år som det kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in