• 1
  • 2
2011-12-13, 18:43
Medlem
naattas avatar
Hej!

På fredag har jag en offentlig tillställning (julfest) i en lokal som rymmer 300 personer. Jag beräknar att cirka 150st ungdomar mellan 16-20 år kommer att närvara på festen. DJ är fixat, likaså personal som jobbar i garderob/inträdeskassan och även en kompis som ska stå ute och grilla hamburgare att sälja för 30kr/st och läsk 10kr/st.

Jag är 18 år och har tidigare anordnat liknande fester med endast vänner som "personal", hade ex. mina bröder (2st) som "vakter" vid sista tillställningen, vilket inte polisen sa någonting speciellt om när de kom på besök på den festen.

Min fråga är nu: Hur pass viktigt är det att jag hyr in riktiga ordningsvakter och fixar ett tillstånd från tillståndsenheten på Polisen om att få ha riktiga ordningsvakter på en offentlig tillställning? Jag skulle spara runt 4000kr på att INTE ha några utbildade ordningsvakter, och istället ha två/tre kompisar som får agera vakt... vilket är väldigt välbehövliga pengar. Hur risigt till kan jag ligga om polisen kommer till platsen och det visar sig att jag inte har några riktiga ordningsvakter?

Värt att nämna är att jag givetvis kommer att ringa och i alla fall MEDDELA polisen om festen; var, när och hur den kommer äga rum.

Givetvis kommer ingen alkohol att tillåtas inne i lokalen under några omständigheter.

Tacksam för snabba svar!
Senast redigerad av naatta 2011-12-13 kl. 18:45.
Citera
2011-12-13, 18:47
Medlem
Non plus ultras avatar
är inte insatt men ser att du missat det viktigaste (enligt mig) i beskrivningen.
du har folk både över och under 18, inget serveringstillstånd utgår jag från?
kommer alkohol vara iblandat? och är det en privat tillställning eller kan vem som helst dyka upp?
Citera
2011-12-13, 18:49
Medlem
naattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Non plus ultra
är inte insatt men ser att du missat det viktigaste (enligt mig) i beskrivningen.
du har folk både över och under 18, inget serveringstillstånd utgår jag från?
kommer alkohol vara iblandat? och är det en privat tillställning eller kan vem som helst dyka upp?

Det är en offentlig tillställning och vem som helst får komma. Kommer att föra en lista på alla personer som går in med namn och personnummer (förutsatt att de vill lämna ut personnummer). Alkohol kommer absolut inte att vara tillåtet inomhus, således inget serveringstillstånd.

Vänligen, Nathalie
Citera
2011-12-13, 18:51
Medlem
Du medger härmed att du var 15 år gammal när du skapade det här kontot.

OnT: Vad är det för jävla barnkalas du ska ha egentligen? ''Ingen alkohol inomhus under några omständigheter'' vafan är det för fest såhär års?

Sen att hålla koll på 150 pers är mer eller mindre omöjligt. Utan ett par personer som håller ordning är risken väldigt stor att ditt barnkalas spårar ur.
Citera
2011-12-13, 18:53
Medlem
Non plus ultras avatar
då tror jag inte du kommer att ha några problem, har du dessutom inget inträde så behöver du inte jaga folk som försöker planka in heller så tror att lite kompisar kommer va nog om något händer. bästa är om det är många bekanta till dig så att om någon ställer till oreda vet du att det finns många där som stödjer dig. no offense men tjej 18 år kan vara svårt ensam mot ett par kickers-grabbar i övre tonåren eller en sprutnarkoman,
Citera
2011-12-13, 18:53
Medlem
Glöm inte att söka danstillstånd, en julfest utan dans finns inte. Och med tanke på att du ska ha DJ är risken stor att folk börjar dansa.
Citera
2011-12-13, 19:48
Medlem
naattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Du medger härmed att du var 15 år gammal när du skapade det här kontot.

OnT: Vad är det för jävla barnkalas du ska ha egentligen? ''Ingen alkohol inomhus under några omständigheter'' vafan är det för fest såhär års?

Sen att hålla koll på 150 pers är mer eller mindre omöjligt. Utan ett par personer som håller ordning är risken väldigt stor att ditt barnkalas spårar ur.

Tror du att jag har serveringstillstånd för en fest där 16åringar kommer att närvara? Det har ju varit fullt möjligt tidigare, så ser inte varför det inte skulle kunna vara det denna gång också. Man kan tjäna mycket bra på ungdomsfester ska jag tala om.

Om folk väljer att stå ute, på allmän plats, och dricka är polisens ansvar och inte mitt.
Citera
2011-12-13, 19:50
Medlem
naattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Non plus ultra
då tror jag inte du kommer att ha några problem, har du dessutom inget inträde så behöver du inte jaga folk som försöker planka in heller så tror att lite kompisar kommer va nog om något händer. bästa är om det är många bekanta till dig så att om någon ställer till oreda vet du att det finns många där som stödjer dig. no offense men tjej 18 år kan vara svårt ensam mot ett par kickers-grabbar i övre tonåren eller en sprutnarkoman,

Har givetvis inträde 70kr då utgifterna är:

Hyra 2000kr
DJ: 3000kr
Personal: 2000kr
Tillstånd: 1000kr
Mat/läsk: 1500kr
= 9500-10 000kr

Beräknar att 150st kommer= 150x70=10500kr

MVH, Nathalie
Citera
2011-12-13, 19:57
Medlem
Förslagsvis ringer du till polisen och frågar.
Citera
2011-12-13, 23:47
Medlem
Vänta här. En offentlig tillställning utan tillstånd? Lagen är synnerligen tydlig. Vid anordnade av offentlig tillställning krävs tillstånd vilket söks hos polisen. Om polisen beviljar ansökan så kommer de att skriva i sitt beslut hur många ordningsvakter de kräver att du måste ha samt ev andra krav de kan komma att ställa.

Vidare finns det en hel del andra regler avseende tillställningar för underåriga.

EDIT:
Fel av mig. För att tillstånd krävs ska den offentliga tillställningen anordnas på en offentlig plats.
Senast redigerad av roughtuoube 2011-12-13 kl. 23:55.
Citera
2011-12-14, 14:44
Medlem
naattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube
Vänta här. En offentlig tillställning utan tillstånd? Lagen är synnerligen tydlig. Vid anordnade av offentlig tillställning krävs tillstånd vilket söks hos polisen. Om polisen beviljar ansökan så kommer de att skriva i sitt beslut hur många ordningsvakter de kräver att du måste ha samt ev andra krav de kan komma att ställa.

Vidare finns det en hel del andra regler avseende tillställningar för underåriga.

EDIT:
Fel av mig. För att tillstånd krävs ska den offentliga tillställningen anordnas på en offentlig plats.

Kan jag "göra om" festen till en "privat tillställning" genom att skriva upp namn på alla de som FÅR komma in?... Står man inte på listan, så har man inget där att göra. Vid en privat tillställning gäller väl helt andra regler? Är det då OK för mig att anlita 4-5st kompisar som "vakter" och spara in på att inte hyra in riktiga ordningsvakter? Om polisen kommer till platsen kommer jag ju att kunna påvisa att evenemanget är privat genom min lista på människorna som är där för att delta, eller?

Några andra förslag? Festen är ju på fredag så det är för sent för mig att skaffa en massa tillstånd och så nu.
Citera
2011-12-14, 16:29
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naatta
Kan jag "göra om" festen till en "privat tillställning" genom att skriva upp namn på alla de som FÅR komma in?... Står man inte på listan, så har man inget där att göra. Vid en privat tillställning gäller väl helt andra regler? Är det då OK för mig att anlita 4-5st kompisar som "vakter" och spara in på att inte hyra in riktiga ordningsvakter? Om polisen kommer till platsen kommer jag ju att kunna påvisa att evenemanget är privat genom min lista på människorna som är där för att delta, eller?

Några andra förslag? Festen är ju på fredag så det är för sent för mig att skaffa en massa tillstånd och så nu.

Så enkelt fintar man inte bort lagstiftaren, 2:3 st.3 OL borde göra det i princip omöjligt för dig att försöka ge din verksamhet det illusoriska skenet av att vara helt privat.

Vilka tillstånd har du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in