Citat:
Ursprungligen postat av berran2k
Tror nästa steg kommer bli att diskutera hur vi betedde oss(som är nu). T.ex hur vi diskuterade med varandra i denna tråden. Vi kommer inte behöva lika många svar i framtiden om grejer vi funderar över idag. För tiden går och fler frågor besvaras. Alla dessa svar som finns överallt på internet bildar en större kunskap hos människan. En kunskap som i slutändan leder till att vi slutar fundera och lever mer i nuet. Vi kommer inte behöva grunna lika mycket i framtiden.
Jag förstår vad du far efter tror jag, men jag håller inte med.
Den informationsbomb som vi utsätts för leder ofta mer till förvirring än till nytta; många "oberoende" källor kommer presenterar information som gör anspråk på att vara sanning. Detta leder till att personer tar till sig halvsanningar från en eller två källor som man själv finner som trovärdiga; FB-rassar tar t.ex. avpixlat som dagens sanningar, Svensson hämtar "sanningen" från Aftonhoran och wikipedia. Mångas källkritik är undermålig. Exempel på detta kan du se i vilken tråd som helst i I&I exempelvis.
Jag tvivlar på att "vi" vet så mycket mer om fem år än vad vi gör idag; därmed inte sagt att vetenskapen inte kommer att gå framåt under dessa år. Vad jag menar är att
gemene man inte kommer veta så mycket mer om de flesta av de frågor som diskuteras på Flashback; samma ämnen kommer återkomma fast i uppdaterad form; trådar som
Hur ska jag hantera min iPhone 3455S? eller liknande skit kommer alltid att finnas.
Vi kommer definitivt att grunna lika mycket i framtiden, om inte mer. Utan frågvisheten skulle förresten utvecklingen avstanna.