2011-12-16, 18:22
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Tycker att kvaliten på inläggen i Pedofilforat höjts även om kvantiteten av inläggen minskat. Så jag anser att förändringen varit positiv... Den har nog förlängt livet på Flashback

Fast problemet ligger inte riktigt där...
Det handlar inte om kvalitén på inläggen, utan snarare att man gömmer undan inläggen för allmänheten.
Det blir då ännu mer hemlighetsfullt, man måste vara medlem för att läsa dessa trådar och vem vill regga sig på ett forum som i en dels ögon klassas som ett peddofora.
Inte särskilt många, då behåller man hellre sin uppfattning om att dessa får härja fritt utan mothugg.
Det är iaf min åsikt om just den detaljen.
Citera
2011-12-16, 20:02
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Detta problem är dock lätt överkomligt om man håller sig till vissa enskilda mål. Säg att meningen med "användarkonto:1" är att hetsa mot Iran, men undviker noga ämnen som "sionistisk makt". "användarkonto:2" används som hets mot den svenska socialdemokratin. "Användarkonto:3" används för att misstänkliggöra Ron Paul eller dylikt.

På detta sätt kan man få ut en hel åsiktsbild som stämmer överens med tex. DN`s men separeringen mellan dessa konton skyddar dom från andra kontoanvändares misstänksamhet om en uppenbar agenda.

Dock så stämmer det nog att skribenter som på ett konsekvent sätt propagerar för vissa åsikter och håller en hög klass i skrift under flera år här på Flashback åtnjuter ett högre förtroende bland andra användare här på forumet. Detta förtroende är möjligen svårt att få för "slaskkonton" men man får ändå ut en åsikt, alternativt kan väcka tvivel och kasta misstänksamhet mot andra skribenter som inte delar deras åsikt.

Jag är inte säker men jag tror ändå att vinsten för en lobbygrupp att göra på detta sätt är större än vad förlusterna skulle vara.
Detta är väl knappast att betrakta som ett problem om så skulle ske? Tvärtom! DN's skribenter står väl i sin fulla rätt att debattera på FB utan att presentera sig såsom företrädare för tidningen.
Det är ju knappast så att man som skribent på en dagstidning erhåller mystiska superkrafter som hjärntvättar FB-läsarna. De måste belägga sina argument precis som alla andra. Skillnaden är att här kan de inte stå oemotsagda på samma sätt som på sina ledarsidor.
Citera
2011-12-16, 21:30
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Detta är väl knappast att betrakta som ett problem om så skulle ske? Tvärtom! DN's skribenter står väl i sin fulla rätt att debattera på FB utan att presentera sig såsom företrädare för tidningen.
Det är ju knappast så att man som skribent på en dagstidning erhåller mystiska superkrafter som hjärntvättar FB-läsarna. De måste belägga sina argument precis som alla andra. Skillnaden är att här kan de inte stå oemotsagda på samma sätt som på sina ledarsidor.

Jag har knappast lagt någon värdering i mitt påstående. Eller hur?
Vad jag har påtalat är att det är en trolig utveckling om det är folkopinion mediahusen vill driva. Men visst vore det ironiskt om Bonnier i framtiden skulle lägga en del av vinsten från sin övriga verksamhet till betalda skribenter här på Sveriges största digitala mötesplats som dom har kastat så mycket skit på genom åren?

Populära skribenter som Fula Gubben och även Ezzelino, fungerar precis som dom politiska skribenter som dom stora tidningarna ger tak åt. Dom skriver bra, vasst och elakt med en tydlig profil. Lika hatade som dom är uppskattade. Jag tror att detta är en kaka Bonnier och Schibsted kan komma att vilja åt i framtiden.
Senast redigerad av Douche-chill 2011-12-16 kl. 21:46.
Citera
2011-12-16, 21:57
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Jag har knappast lagt någon värdering i mitt påstående. Eller hur?
Nej, jag vet inte varför jag fick för mig det.
Citat:
Vad jag har påtalat är att det är en trolig utveckling om det är folkopinion mediahusen vill driva. Men visst vore det ironiskt om Bonnier i framtiden skulle lägga en del av vinsten från sin övriga verksamhet till betalda skribenter här på Sveriges största digitala mötesplats som dom har kastat så mycket skit på genom åren?

Populära skribenter som Fula Gubben och även Ezzelino, fungerar precis som dom politiska skribenter som dom stora tidningarna ger tak åt. Dom skriver bra, vasst och elakt med en tydlig profil. Lika hatade som dom är uppskattade. Jag tror att detta är en kaka Bonnier och Schibsted kan komma att vilja åt i framtiden.
Det är en tänkbar utveckling. Snarare än mediahusen tror jag dock snarare att "Tankesmedjor" och liknande organisationer skulle se till att upprätthålla en närvaro på Flashback (i den mån de inte redan gör det). Tidningar trivs nog inte med tanken på att ge ut sina alster utan finansiell vinning.
Citera
2011-12-16, 22:45
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Nej, jag vet inte varför jag fick för mig det.
Det är en tänkbar utveckling. Snarare än mediahusen tror jag dock snarare att "Tankesmedjor" och liknande organisationer skulle se till att upprätthålla en närvaro på Flashback (i den mån de inte redan gör det). Tidningar trivs nog inte med tanken på att ge ut sina alster utan finansiell vinning.

Absolut! Där kommer vi in på ett intressant område: Vad är egentligen skillnaden mellan maktens stora aktörer? Var går gränsen mellan politiska aktörer, tankesmedjor och mediahusen? (Detta kanske är en fråga för en annan tråd)

Men man kan ändå fråga sig om det verkligen är försäljning av lösnummer och annonsförsäljning som är det primära för till exempel Bonniers när det kommer till nyhetsförmedling?

Den största vinsten kommer från TV och försäljning av pocket. Däremot tidningsdelen är den gren av koncernen som har gått med förlust under flera år och det vore inte konstigt om den primära anledningen till att man har kvar den handlar om möjligheten att bedriva politisk folkopinion snarare än ett vinstintresse?
Senast redigerad av Douche-chill 2011-12-16 kl. 23:44.
Citera
2011-12-17, 06:57
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Fast problemet ligger inte riktigt där...
Det handlar inte om kvalitén på inläggen, utan snarare att man gömmer undan inläggen för allmänheten.
Det blir då ännu mer hemlighetsfullt, man måste vara medlem för att läsa dessa trådar och vem vill regga sig på ett forum som i en dels ögon klassas som ett peddofora.
Inte särskilt många, då behåller man hellre sin uppfattning om att dessa får härja fritt utan mothugg.
Det är iaf min åsikt om just den detaljen.

Det är alltid en balansgång. Men jag anser att barn skall slippa hitta pedofildiskussioner när de googlar. Och det betyder att vuxna måste anstränga sig lite extra för att få diskutera...

De som vill döma flashback lär inte bli mer fördömande för att flashback tar detta beslut, som jag anser ansvarsfullt gentemot barn.
Citera
2011-12-17, 07:18
Medlem
Herkulesbigs avatar
Jag tro inte FB kommer överleva många år till.
Eftersom FB är inte bra för svenska befolkningen(ironi), så för svenskarnas bästa, så bör den styras upp och censureras frivilligt. Går inte det, så kommer makthavarna försöka stänga ner den på ett eller annat sätt.
Svenska befolkningen kan inte tänka själva, utan därför bör de styras upp. Så tankarna ledes in på den rätta vägen.
Så tidsfrågan är ju när yttrandefriheten blir allvarligt hotad.
Citera
2011-12-17, 07:34
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag tro inte FB kommer överleva många år till.
Eftersom FB är inte bra för svenska befolkningen(ironi), så för svenskarnas bästa, så bör den styras upp och censureras frivilligt. Går inte det, så kommer makthavarna försöka stänga ner den på ett eller annat sätt.
Svenska befolkningen kan inte tänka själva, utan därför bör de styras upp. Så tankarna ledes in på den rätta vägen.
Så tidsfrågan är ju när yttrandefriheten blir allvarligt hotad.

De enda som hotar yttrandefriheten är de som hotar människor i yttrandefrihetens namn - imo
Citera
2011-12-17, 07:48
Medlem
Run3s avatar
De tjänsterna som försvunnit som du nämner har ju i alla av fallen ersatts av något "bättre". Så för att Flashback ska försvinna p.g.a. att användarna flyttar, då krävs det något bättre alternativ. Idag ser jag inget sådant, och jag ser heller inte efterfrågan på något mer/annat än FB. Det förblir nog kvar!
Senast redigerad av Run3 2011-12-17 kl. 07:51.
Citera
2011-12-19, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Ja, jag tror att Flashback, åtminstone i någon form, finns kvar om fem år. Om inte så har ju för fan meningen med livet försvunnit.

den riktiga yttrandefriheten försvinner då.
Citera
2011-12-19, 05:08
Medlem
ZlatanManias avatar
Absolut! Flashback är yttrandefrihet på riktigt och det kommer folk ha behov utav riktigt länge!+ Att folk alltid behöver få reda på saker och Flashback är en utmärkt sida för det!

Kan nästan garantera att denna sida finns inom 5 år.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in