Citat:
Ursprungligen postat av ExpertKommentatoR
Man har inte bara ett endaste enhetligt jag enligt somliga. Jag ingår i den skaran.
Vad är din definition av jaget?
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Det finns dem som tror att man är något existerande i en annan värld, så kallade efterlivet.
Där kontrollerar man Jaget i detta liv. Att kroppen blir som ett verktyg och hjärnan där jaget befinner sig är "datorcentralen". Det som existerar i efterlivet är "användaren". Jag har dock inte hört något om att "Användaren" kontrollerar flera jag samtidigt. Men att när Jaget dör, så kopplar användaren upp sig till en ny kropp och ett nytt Jag tar form. Användaren behåller all information.
Jag håller med det mesta där, jag tror egentligen att vi bara är ett jag pga medvetandets sanna, andliga natur, men i denna tråden vill jag mer diskutera från ett vetenskapligt perspektiv varför man bara kan ha ett jag. Alltså om hjärnan ger upphov till medvetande, varför bara ett jag då?

Om det finns möjlighet för hjärnan att skapa två separata jag, då borde det bli så.
Praktiskt vore det naturligtvis inte, men jag har svårt att se hur det ena jaget skulle vilja "ge upp" och bli ett med det andra, eller försvinna eller vad som nu skulle hända. Det skulle nog bli som om en människa är besatt, (fast inte ens då har jag hört talas om två separata jag i samma kropp SAMTIDIGT) fast båda jagen tycker att kroppen är deras.