Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-12-13, 00:15
Medlem
Krafses avatar
Varför har man bara ett jag? Tycker det känns lite märkligt om nu hjärnan ska vara upphovet till medvetande. Varför blev det inte 2-3 olika jag? Det borde väl vara fysiskt möjligt?

PS: Nu menar jag inte personlighetsklyvningar, för där är det mig veterligen aldrig två olika jag i samma kropp samtidigt. En personlighet är förövrigt inte ett jag.

Diskutera.
Citera
2011-12-13, 00:19
Medlem
ExpertKommentatoRs avatar
Man har inte bara ett endaste enhetligt jag enligt somliga. Jag ingår i den skaran.
Citera
2011-12-13, 00:20
Medlem
Chrysoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpertKommentatoR
Man har inte bara ett endaste enhetligt jag enligt somliga. Jag ingår i den skaran.
utveckla
Citat:
,
Citera
2011-12-13, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Varför har man bara ett jag? Tycker det känns lite märkligt om nu hjärnan ska vara upphovet till medvetande. Varför blev det inte 2-3 olika jag? Det borde väl vara fysiskt möjligt?

PS: Nu menar jag inte personlighetsklyvningar, för där är det mig veterligen aldrig två olika jag i samma kropp samtidigt. En personlighet är förövrigt inte ett jag.

Diskutera.

Det finns dem som tror att man är något existerande i en annan värld, så kallade efterlivet.
Där kontrollerar man Jaget i detta liv. Att kroppen blir som ett verktyg och hjärnan där jaget befinner sig är "datorcentralen". Det som existerar i efterlivet är "användaren". Jag har dock inte hört något om att "Användaren" kontrollerar flera jag samtidigt. Men att när Jaget dör, så kopplar användaren upp sig till en ny kropp och ett nytt Jag tar form. Användaren behåller all information.
Citera
2011-12-13, 00:39
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpertKommentatoR

Vad är din definition av jaget?

Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Det finns dem som tror att man är något existerande i en annan värld, så kallade efterlivet.
Där kontrollerar man Jaget i detta liv. Att kroppen blir som ett verktyg och hjärnan där jaget befinner sig är "datorcentralen". Det som existerar i efterlivet är "användaren". Jag har dock inte hört något om att "Användaren" kontrollerar flera jag samtidigt. Men att när Jaget dör, så kopplar användaren upp sig till en ny kropp och ett nytt Jag tar form. Användaren behåller all information.

Jag håller med det mesta där, jag tror egentligen att vi bara är ett jag pga medvetandets sanna, andliga natur, men i denna tråden vill jag mer diskutera från ett vetenskapligt perspektiv varför man bara kan ha ett jag. Alltså om hjärnan ger upphov till medvetande, varför bara ett jag då? Om det finns möjlighet för hjärnan att skapa två separata jag, då borde det bli så.
Praktiskt vore det naturligtvis inte, men jag har svårt att se hur det ena jaget skulle vilja "ge upp" och bli ett med det andra, eller försvinna eller vad som nu skulle hända. Det skulle nog bli som om en människa är besatt, (fast inte ens då har jag hört talas om två separata jag i samma kropp SAMTIDIGT) fast båda jagen tycker att kroppen är deras.
Citera
2011-12-13, 02:59
Medlem
Citat:

Enligt Freud har vi ju Detet, jaget och överjaget:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Detet,_jaget_och_%C3%B6verjaget
Citera
2011-12-13, 03:01
Bannlyst
Citat:

Diskutera.

Det är ju evolution. Så klart är det mest ändamålsenligt att vi har ett jag, då vi har en kropp.
Citera
2011-12-13, 03:58
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
Det är ju evolution. Så klart är det mest ändamålsenligt att vi har ett jag, då vi har en kropp.

I'm with you, men varför skulle man inte kunna utveckla ett helt annat jag i sin kropp, alltså rent fysiskt? Finns det något som hindrar hjärnan från att kunna "inneha" två eller fler jag?
Någonstans borde det kunna bli som en slags konflikt där man "delas upp" i två olika jag-upplevelser, vilka senare växer sig starkare och segregeras mer och mer, och till slut har vi en överlevnadskamp där ingen av jagen vill ge vika?

EDIT: Jag ska meditera på detta inatt. Jag ska försöka skapa ett extra jag. Antagligen går det inte, och går det så går det väl åt helvete så man.. err.. vi, blir galna och till slut hoppar ut genom fönstret haha. Men det är fett värt besväret.
Citera
2011-12-13, 04:23
Bannlyst
Citat:
I'm with you, men varför skulle man inte kunna utveckla ett helt annat jag i sin kropp, alltså rent fysiskt? Finns det något som hindrar hjärnan från att kunna "inneha" två eller fler jag?
Någonstans borde det kunna bli som en slags konflikt där man "delas upp" i två olika jag-upplevelser, vilka senare växer sig starkare och segregeras mer och mer, och till slut har vi en överlevnadskamp där ingen av jagen vill ge vika?

EDIT: Jag ska meditera på detta inatt. Jag ska försöka skapa ett extra jag. Antagligen går det inte, och går det så går det väl åt helvete så man.. err.. vi, blir galna och till slut hoppar ut genom fönstret haha. Men det är fett värt besväret.

Evolutionen har säkert inplanterat en mekanism i hjärnan så att bar ett jag ska finnas. Men däremot så har evolutionen ock,så inplanterat mek,anismer för att skydda det enda jaget vi har. Under traumatiska händelser så kan hjärnan försätta medvetandet eller jaget i olika "moder". Vi kan t.ex. förtränga, förneka etc (försvarsmekanismer).
Citera
2011-12-13, 05:45
Medlem
peligrossos avatar
Citat:

Det är väl exakt det som händer vid multipel personlighetsstörning?
Att dom med störningen ofta varit med om traumatiska händelser så dom
skapar ett eller flera jag för att kunna bära det och ofta vill dom förgöra
det usprungliga jaget på grund av t. ex ett förakt och då slutar det inte allt för
sällan med självmord.
Finns en rätt fet dokumentär på youtube om det, sök på multiple personal dissorder..
Vet inte om du kan få till det med meditation =)
Kör istället hårt med hallucinogener men då slutar det kanske med
att du inte har nåt jag alls hehe!

Peace
Citera
2011-12-13, 05:45
Medlem
peligrossos avatar
dubbel
Senast redigerad av peligrosso 2011-12-13 kl. 05:47. Anledning: dubbel
Citera
2011-12-13, 11:15
Medlem
Kheperas avatar
För att man bara har en hjärna och ett medvetande antar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in