• 1
  • 2
2011-12-12, 22:46
Medlem
80talistens avatar
Tnkte tanken igr, tnkte kunde han ha varit hlften mnniska och hlften utomjording? Skte p Google och fick upp en del trffar dr andra ocks tnkte s. Men inga vidare kllor. Kanske ni p forumet sitter p ntt intressant? Nu tnker ni skert "foliehattvarning!" men det r ju en spnnande teori faktist. Jungfru Maria blev ju bara gravid. Hur? Ja kanske inplanterades ett hybrid embryo i henne av aliens? Och det sgs ju att Jesus hade lite krafter som vi ddliga saknar.
Senast redigerad av 80talisten 2011-12-12 kl. 22:49.
Citera
2011-12-12, 23:02
Medlem
ExpertKommentatoRs avatar
Och det sgs att du r en idiot...

Vem, hade du tnkt dig, skulle kunna besvara frgan?
Citera
2011-12-12, 23:11
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpertKommentatoR

r du inte intresserad av mnet behver du inte vara med och diskutera det.
Men du behvet inte kra med en sn otrevlig ton. Jag sa att det var en teori, som frhoppningsvis kan diskuteras.
Senast redigerad av 80talisten 2011-12-12 kl. 23:19.
Citera
2011-12-12, 23:17
Medlem
Cleptos avatar
Citat:

S du lskar att jvlas?
Om du inte har ngot vettigt att sga hr s r det bttre att inte kommentera tack.
Citera
2011-12-12, 23:21
Medlem
Jesus r en svamp.
http://www.youtube.com/watch?v=pAp9k8rzQDw
Citera
2011-12-12, 23:26
Medlem
ExpertKommentatoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80talisten
r du inte intresserad av mnet behver du inte vara med och diskutera det.
Men du behvet inte kra med en sn otrevlig ton. Jag sa att det var en teori, som frhoppningsvis kan diskuteras.

Vad? det r en teori som diskuterats och avhandlats av diverse pseudovetenskapliga drgg genom tiderna, vad r nytt med din teori?

Det finns inget att diskutera, INGEN kan ngonsin ge dig ett korrekt svar. Jag bara belyser det fniga i det hela. tramset. r det inte meningslst att diskutera en frga som aldrig kan lsas? Det vet ju tom du sjlv om du tnker efter, jag har rtt.
Citera
2011-12-12, 23:26
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Jesus r en svamp.
http://www.youtube.com/watch?v=pAp9k8rzQDw

Haha det dr var lite roligt
Citera
2011-12-12, 23:28
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Vad? det r en teori som diskuterats och avhandlats av diverse pseudovetenskapliga drgg genom tiderna, vad r nytt med din teori?

Det finns inget att diskutera, INGEN kan ngonsin ge dig ett korrekt svar. Jag bara belyser det fniga i det hela. tramset. r det inte meningslst att diskutera en frga som aldrig kan lsas? Det vet ju tom du sjlv om du tnker efter, jag har rtt.

Lugna ner dig nu och ta en toy. Eller varfr inte en
Toy boy?
Senast redigerad av 80talisten 2011-12-12 kl. 23:31.
Citera
2011-12-13, 00:55
Medlem
Autocratss avatar
Jesus r en karaktr skapad av den fakta som lyder att tusentals judar korsfstes och utled smrta. Han representerar allts allt det.

Det r inte min personliga sikt utan jag minns den frn religionslektionerna fr mnga, mnga r sedan.

MVH
Citera
2011-12-13, 01:00
Medlem
Xinnehs avatar
Fram till dagen vi lyckas uppfinna tidsmaskinen s vet vi inte om han har funnits eller om han r ett phitt. S lt oss nu all strunta i han s lnge
Citera
2011-12-14, 00:56
Medlem
Screwattacks avatar
Min personliga bild av Jesus efter en ansenlig mngd studier snabbt sammanfattad:

Jesus fanns, han var en man som levde i Israel-regionen ngon gng mellan 0 - ~30 e.kr. Kan sl p ngra r. Han frde en andlig och filosofisk predikan, antagligen inte helt avgrnsat till den judiska religionen, utan ven existentiella filosofiska frgor med mycket inspiration frn den hellenistiska filosofin. Han var framgngsrik i sitt predikande och fick mnga anhngare som frde hans budskap vidare efter att han korsfsts.

Under de fljande tre rhundradena lades det till en hel del till myten om Jesus, mnga olika tolkningar, mnga olika evangelier. Gemensamt var dock att hans anhngare kallade sig kristna och vergick till den kristna filosofin frn en rad olika andra lror, men dr slutar likheterna d Jesus ord och de olika tolkningarna av dessa redan skiljde sig t s pass mycket att man r 325 samlades och fastslog vad som egentligen officiellt skulle glla fr Jesus och hans historia. Resultatet blev den samling bcker, brev och vittnesml som idag benmns som "Nya testamentet".

Vittnet om jungfru-fdsel, Jesus som halvt gudomlig m.m m.m r saker som d bestmdes glla, och jag tvivlar egentligen p att Jesus sjlv skulle kunna identifiera sig med den Jesus vi idag lser om i Bibeln. Sannolikt baserades valet av bcker, brev och vittnesml som skulle ing i Nya testamentet vldigt mycket p politiska grunder snarare n p "gudomlig inspiration". Jesus filosofi frvandlades till en skrddarsydd konfessionell "allround-religion" med olika inslag frn andra dtida mer eller mindre knda lror och filosofier fr att kunna ena s mnga folk som mjligt under nmnda religion (eftersom folk enklare kunde identifiera sig med religionen om den innefattade fr dem vlbekanta sakrament och myter). Mycket av myten kring Jesus gr att hitta i ldre religioner frn regionen. Alla de evangelier som inte behvdes alternativt var alldeles fr frmmande fr kultur och makthierarki i Rom uteslts. Mnga av dessa evangelier finns n idag (apokryfiska evangelier), och mnga fler upptckts efterhand. Syftet med detta var givetvis fr makthavarna i Rom att med hjlp av kyrkan konsolidera ytterligare en maktfaktor att hlla samman riket med.

Att Jesus (eller ngon med liknande namn och livsde) fanns r enligt mig bortom alla tvivel. Ntt hnde dr borta under de frsta ren av vr tiderkning. Finns kllor. Sen r det en helt annan sak att bekrfta allt som str i Bibeln med dessa kllor. Huvudsaken fr mig r att han i lite mer n 2000 r givit otaliga mnniskor hopp om en bttre morgondag och ork att st ut. Sen har det ju gjorts en hel del otckheter i hans namn ocks, men jag r extremt tveksam till att Jesus idag skulle stlla sig bakom dessa illdd i kyrkans namn. Frgan r vl egentligen vart han skulle gtt om han kom till oss idag - Kyrkan eller synagogan? Kanske rent av till moskn? Dratt p pilgrim till Himalaya? Vem vet.. Myten byggs p n idag, och senast i raden r vl den om att han kan ha varit en utomjording. Jag tror han var en helt vanlig om n aningen upplyst man. Eventuellt trodde han sig st i kontakt med ngot gudomligt (och kanske gjorde ocks), men det kan lika grna ha lagts till i efterhand.
Senast redigerad av Screwattack 2011-12-14 kl. 01:36.
Citera
2011-12-14, 02:00
Medlem
DelGriffiths avatar
Han var en dlig trollkarl, en sdan som knappt fr gig p barnkalas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in