Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
Då var det dags igen.
http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Goteborg&playfile=12270_Har_tar_vakterna_strypgrep p_136207.pls&autostart=1
GP-tv har lagt ut en film där ett tilltagande antal väktare från Securitas läxar upp vad som ser ut att vara missbrukande ungdomar som ägnar sig åt slagsmål. En av väktarna signerar det hela med en spark i baken.
Själv undrar jag med vilket syfte de ingriper. Det verkar inte vara för att förhindra våld i alla fall. Inte det värsta man sett, men det är mer som att de hoppar in och deltar i slagsmålet än att de avbryter det.
Vad tycker ni? Är det övervåld? finfint arbete? klantigt skött?
Det är inte missbrukande "ungdomar". Missbrukande vuxna däremot. För det första avbryts slagsmålet snabbt och resolut. För det andra verkar det som om vakterna avvisar kepsmannen och hans kvinna. När kepsmannen måttar ett slag på vakterna tar båda tag i honom - varpå kvinnan försöker hjälpa kepsmannen och hamnar i backen.
Sen förstår jag inte riktigt varför kepsmannen släpas iväg i ett nackgrepp, men det var väl helt enkelt lättast att få iväg honom en bit på så sätt. Sparken sedan är löjlig och jävligt oprofessionell. Här blir kepsmannen återigen väldigt tydligt avvisad. Eftersom han inte går där ifrån, så blir han gripen.
Jävligt tattigt handhavande av kvinnan som blir gripen, vakten kunde ju lagt liiiite mer energi på att hålla henne upprätt så hon inte skulle trilla..
Jag tycker inte det finns ett uns av övervåld, däremot var det i viss mån klantigt skött. Ni kan ge er fan på att vakterna vet vilka människor dom har att göra med, och hur de lättast tas om hand. I mina ögon var de snälla mot kepsmannen, det ser ut som om han blir bedd att lämna området flera gånger - men då han kommer tillbaka så blir de till sist tvungna att gripa honom.
Alla ni andra proffstyckare hade säkert bara gått in och ställt er med händerna i fickorna mitt i ett slagsmål mellan missbrukare och bett dem lugna ner sig.
Slutligen så hade jag hellre sett att det fanns tio poliser som patrullerade Nordstan konstant, istället för vakter med två veckors utbildning. Men det kommer aldrig hända, och gör det de så kommer alla ni som konstant gnäller på vakter börja skrika om att det är en jävla polisstat. Ni gnällarslen - hjälp till att rensa ut rövhålen från branschen genom att utbilda er till vakter själva. Uppenbarligen vet ni redan exakt vad som är rätt och fel att göra.