2011-12-12, 15:32
Medlem
tuffkatts avatar
Haha, men snälla grabbar, sluta gråt nu. Dessa pundare förtjänar det. Ställer man till med bråk utan att tänka sig för får man räkna med att vakter griper in med våld. Vi vill inte ha något jävla rättssystem där väktare särar på dem, ger dem en klapp på kinden och låter det gå. Sätts de inte på plats ifrån första början lär de sig aldrig, så är det.
Citera
2011-12-12, 15:37
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Återigen, väktare? Igen? Vad FAN har väktare med saken att göra? Ska vi inte blanda in snickare och några jurister också?

Sorry, my bad! var säker på att dom hade sagt väktare i inslaget, men efter genomlyssning vet jag att dom bara pratar om vakter/ordningsvakter. Får väl läsa på om skillnaden då.
Citera
2011-12-12, 15:47
Medlem
gulkiosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aromat
Är du inte klok???? Nordstan är Sveriges Våldsammaste plats. Det våldet som syns på filmen är snarare i underkant än vad som är motiverat med tanke på klientelet och den dolda hotbilden.

Tänk om alla vaktbolag och även vi inom polisen alltid kunde ha med sej en vänsternolla att skicka fram och medla först, så de med egna ögon kunde få se hur omöjligt det är

Jag är mer än bekant med nordstan. Av vilken anledning anser du att våldet är i underkant? I vilken specifik situation önskar du att våldsutövningen skulle vara större så att situationen skulle kunna ha lösts på ett smidigare sätt?

Vad som är möjligt och inte bör avgöras i varje situation inte av hur dina fördomar ser ut. Varför skulle jag vara en vänsternolla bara för att du inte delar min åsikt? Gör du dina yrkesmässiga bedömningar lika snabbt som du tillskriver mig epitet så är det naturligtvis tacksamt för min argumentation då det stärker tesen om att dina snabba bedömningar inte alltid prickar mitt i, men samtidigt så är det beklagligt om det drabbar flera än skribenter på ett internetforum.

Att det inte är lätt att parat logik med pundare förstår alla, det är inte det jag säger.
Citera
2011-12-12, 15:51
Medlem
gulkiosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Har du lust att berätta för mig vad väktare har med detta att göra? Eller är du som alla andra idioter? Kan inte skilja på en sådan enkel sak som väktare och ordningsvakt?

Jag antog att någon skulle påpeka detta. Sällan är det så viktigt som inom väktaryrket att påpeka dessa skillnader. Det finns naturligtvis en skillnad mellan väktare och OV och jag var helt enkelt för lat för att kolla upp vad männen på filmen arbetade som innan jag skrev mitt inlägg. Du har rätt, är du nöjd nu?
Citera
2011-12-12, 16:00
Medlem
wehrmachts avatar
Den lösa sparken var inte så snygg och tillfället när killen i rött hamnar på gatan efter en knuff såg inte heller så bra ut. Men han kan knappt stå på benen vilket man som vakt inte kan veta när man just kommit dit och vill ta kontroll över situationen och sära på buset.

Nedtagningen av ludret som började dra i vakten var helt okej! Överlag är det inget att grina om.

Fan vilken glugg-mes som ojjar sig i klippet.
Citera
2011-12-12, 16:04
Medlem
gulkiosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Haha, men snälla grabbar, sluta gråt nu. Dessa pundare förtjänar det. Ställer man till med bråk utan att tänka sig för får man räkna med att vakter griper in med våld. Vi vill inte ha något jävla rättssystem där väktare särar på dem, ger dem en klapp på kinden och låter det gå. Sätts de inte på plats ifrån första början lär de sig aldrig, så är det.

Inom forskningen brukar det hävdas att det inte fungerar brottspreventivt att "sätta människor på plats", har du bevis för motsatsen?
Senast redigerad av gulkiosk 2011-12-12 kl. 16:09.
Citera
2011-12-12, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulkiosk
Jag är mer än bekant med nordstan. Av vilken anledning anser du att våldet är i underkant? I vilken specifik situation önskar du att våldsutövningen skulle vara större så att situationen skulle kunna ha lösts på ett smidigare sätt?

Pundare är vana att slåss för sin sak, och sätter sig mer än gärna till motvärn. Ett handfast ingripande från start kväser en upprorisk pundare tämligen omgående. Dalta och gulla med dem kan man göra på dagar då de inte är på bråk och stökhumör. Vi träffar dem dagligen, inte bara när de är på stökiga

Vad som är möjligt och inte bör avgöras i varje situation inte av hur dina fördomar ser ut. Varför skulle jag vara en vänsternolla bara för att du inte delar min åsikt?
Jag menade inte att du är en vänsternolla. Reflekterad bara hur nöjsamt det skulle vara att ha med en sån i polisbilen och skicka fram och ta första smällen.
Gör du dina yrkesmässiga bedömningar lika snabbt som du tillskriver mig epitet så är det naturligtvis tacksamt för min argumentation då det stärker tesen om att dina snabba bedömningar inte alltid prickar mitt i, men samtidigt så är det beklagligt om det drabbar flera än skribenter på ett internetforum.

Att det inte är lätt att parat logik med pundare förstår alla, det är inte det jag säger.
-
Citera
2011-12-12, 16:15
Medlem
Citat:
Inom forskningen brukar det hävdas att det inte fungerar brottspreventivt att "sätta människor på plats", har du bevis för motsatsen?

Jag har då aldrig träffat på en forskare när jag ingripit mot något brott, oavsett art så jag påstår att deras forskning är tämligen värdelös.
Citera
2011-12-12, 16:48
Avslutad
Vad är problemet?!

Självklart ska inte OV sparka på den avvisade, men annars ser jag inga problem med ingripandet.
Ni som uttalar Er om att det är övervåld m.m. hamnar säkert själv ofta i situationer där vår ordningsmakt måste ingripa.
Sluta drägga runt och väx upp istället!

( Förövrigt jävligt vinklat att intervjua någon jävla idiot från stadsmissionen. Han vet oerhört mycket om säkerhet/ingripande m.m. ) Pinsamt...
Citera
2011-12-12, 17:04
Medlem
kiwiss avatar
MEN NU FÅR DOM VÄL FAN TA OCH GE SIG! JÄVLAR VAD SUR JAG BLIR. ska man behöva vara president över USA, säkerhetsvakt, busschaufför, lärare, polis, affärsbiträde osvosvosv själv för att allt så gå rätt till!?!?

det finns fan människor till allt, helt jävla sinnessjukt.
Citera
2011-12-12, 17:16
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Jag har aldrig någonsin, överhuvudtaget, varit i en situation som har eskalerat till våld med påtända missbrukare. Det skulle, med sanning, kunna hävdas att detta beror på att jag väldigt sällan utsätts för sådana situationer. Jag vågar ändå hävda min kunskap som stor nog för att hävda att man inte hade behövt använda våld överhuvudtaget i den här situationen.
.

Min understrykning: Jag tror faktiskt inte att din kunskap är stor nog i detta fall, och det menar jag inte på något nedsättande vis. Min kunskap är inte heller stor nog - då jag inte har en aning om vilka de aktuella missbrukarna är! Däremot finns det en stor sannolikhet att vakterna vet precis vilka de har att göra med. De kanske vet att det inte räcker att "säga till på skarpen" (vilket jag skulle gjort, med den kunskap som jag har). Vi vet inte om den förste vakten försökte avbryta det hela med hjälp av rösten ifrån början. Av erfarenhet vet jag att många missbrukare är så "inne" i sig själva och situationen (inte nödvändigtvis en våldssituation) att man måste skrika på mycket nära håll för att de överhuvudtaget ska förstå att du är där.

Tänk dig själv: Du jobbar som vakt i en större butik. Plötsligt ser du att ett slagsmål brutit ut mellan två killar. Du vet att en av killarna är grovt kriminell, för två år sedan knivhögg han en person svårt. Han är känd för att gå runt med kniv och är ofta påverkad av droger. Polisen har gripit honom flera gånger för olika brott, många gånger har det krävts flera patruller då drogerna gjort honom stark och okänslig för smärta. Killen är för övrigt ganska liten, 1.70 lång och ganska tanig - han ser inte så farlig ut.
Nu börjar slagsmålet övergå i ren misshandel, den kriminelle killen har övertaget men slutar inte slå eller sparka.
Du tvekar på att ingripa, risken är stor att du också kan bli ett offer - du vet vad killen går för. Du har inga kolleger i närheten, du är ensam. Nu börjar folk runtomkring dig skrika på dig "Vakten gör något då!!". Pressen ökar och du känner att du måste göra något, du ser dig omkring efter någon som kanske kan hjälpa dig, men det finns ingen "lämplig".
Du börjar agera, adrenalinet sprutar ur öronen på dig. Du börjar med att skrika, men killen verkar inte höra dig. Du måste agera fysiskt, vad gör du? Försöker du dig på ett lugnt och sansat grepp, du tror du kan hålla honom. Eller dundrar du in, tar ett grepp om halsen bakifrån - sliter med din kroppsvikt ner honom på golvet och sätter dig på honom?

Du tog första alternativet, ett grepp. När du fick tag i killen upptäcker du att han är stark som fan. Du kan inte hålla fast honom. Du försöker brotta ner honom och det blir ett jävla slagsmål, ni ramlar in i hyllor och gud vet allt. Plötsligt har du en kniv i magen. Game over.
Eller så tog du andra alternativet. Du fullkomligt plöjde ner killen i golvet vilket slog luften ur lungorna på honom. Han kämpar som fan och verkar inte reagera på smärta. Till sist får du dock kontroll över hans armar, du lyckas lägga din kropssvikt på ett sätt som gör att han inte kan röra på sig.

Det lugnar ner sig och du ser dig omkring. Det har samlats mycket folk och flera har sina mobiler uppe - riktade mot dig. De har filmat händelsen

Senare hamnar filmen på internet. Klippet börjar när du plöjer in i killen och sliter ner honom på marken. Det ser brutalt ut som fan. Killen är ju så liten och du är så stor. Nog ska väl stora starka vakten kunna avbryta bråket på snällare sätt? ÖVERVÅLD ÖVERVÅLD!

Hade folk vetat det du visste, att killen säkert hade kniv - känd för att slåss med polis - känd för att använda droger, så hade de förhoppningsvis tänkt lite annorlunda.

Alternativ ett hade kunnat fungera alldeles utmärkt. Du var tillräckligt stark för att gripa honom själv eller så gjorde han inte motstånd. Alla blir nöjda, vakten skötte sig utmärkt!
Alternativ två hade fortfarande sett brutalt ut, men så fort killen hamnar på marken inser han vad som händer och bråkar inte.

Frågan är vilken risk du vill ta? Båda alternativen är riskfyllda, men risken för ditt liv är mindre i det ena. Så snyggt och "proffsigt" men med större risk. Eller fult och aggressivt vilket ger dig ett litet övertag?

Idealet hade väl varit att killen hörde dig när du skrek åt honom och att han flyr. Du vet vem det är och meddelar detta till polisen..

Heeelvete vad långt detta blev då.
Citera
2011-12-12, 17:26
Medlem
masamisos avatar
Ser inget fel med ingripandet förutom sista sparken som var helt onödig, annars tycker jag att vakterna har agerat rätt. Betänk att pundarna var påtända och därav hade dom svårt att hålla balansen, i.e vakternas slag var knappast kraftfulla men eftersom pundarna har ingen balans så ramlar dom väldigt lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in