2011-12-11, 23:29
Medlem
bombaccis avatar
Först och främst så är det här inte kritik mot någon enskild moderator, utan jag vill helst få igång en diskussion och helst några bra förslag på hur vi kan förbättra det här.

Den här tråden

https://www.flashback.org/t397205

Är ett utmärkt exempel på en megatråd som är svår att överblicka. Det är tråden som handlar om djur vs djur.

Det trista är att väldigt många besvarar första frågan hela tiden, dvs vem skulle vinna mellan björn och gorilla, trots att just den diskussionen känns rätt så överstökad. Men när man gärna vill diskutera andra "matcher" så är det lätt att dessa druknar i allt som tidigare har skrivits då folk fortsätter svara på första matchen.

Samtidigt blir det ganska jobbigt att försöka läsa igenom en tråd med mer än 600 inlägg.

Kan man på något sätt göra tråden mer lättläst och låta andra ämnen komma fram enklare?

En ny tråd med t ex "norshörning vs flodhäst" skulle dra till sig mer uppmärksamhet och få fler relevanta svar än att lägga in den i djur vs djur tråden. Men jag förstår att detta skulle kunna bli lite jobbigt för användarna också. Fast jag tror nästan att jag hellre haft ett sådant system, För då skulle de "matcher" som man inte är intresserad av, dö ut, medan de matcher som fler är intresserade av typ lejon vs tiger kunna fortleva utan att få ett inlägg som svarar på gorilla vs björn matchen.

plus att det blir jobbigt när det förs flera olika diskussioner samtidigt, typ gorilla vs björn, varg vs räv osv osv.

Ska man hårdra det lite, så vore det att skapa en tråd som hette "Håkan Juholt vs X" och sedan ska alla debatter där Juholt deltagit i, debatteras där, det vore sjukt segt att läsa igenom efter ett tag.

Det finns fler megatrådar, men tog upp en tråd som jag själv är nyfiken på.

Vad tycker ni?
Citera
2011-12-11, 23:46
Medlem
Combots avatar
Jag har själv vid ett antal tillfälle irriterat mig och gett upp försöken att få ut
mer av mastodonttrådarna än vad som borde vara möjligt.

Visst, lägger man onormalt mycket tid på det, så kan man plöja igenom
sidorna en efter en. Men det vill jag i vart fall inte, alla gånger.

Citera
2011-12-11, 23:51
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jag har själv vid ett antal tillfälle irriterat mig och gett upp försöken att få ut
mer av mastodonttrådarna än vad som borde vara möjligt.

Visst, lägger man onormalt mycket tid på det, så kan man plöja igenom
sidorna en efter en. Men det vill jag i vart fall inte, alla gånger.

Fast den tråden du länkar till handlar ju om "varför moderatorer tillåter mastodonttrådar" om jag förstod den rätt o det är jag inte så intresserad av att diskutera, utan vill hellre ha en mer konstruktiv tråd, där man helst kan komma med förslag på vad man kan göra istället.

Jag har som sagt inga jätte bra förslag än, men ser hellre flera trådar än en stor megatråd.
Citera
2011-12-11, 23:52
Medlem
brutefishs avatar
tyvärr är det ofta så ja. idioterna går in. läser först rubriken, KANSKE första inlägget och svarar sedan. så efter 3000 poster i tråden kan det fortfarande vara något pansarmongo som svarar TS första inlägg. jag blir fruktansvärt irriterad av detta, därför undviker jag megatrådar och ja, de blir ju per automatik extremt svårmoddade och jag tror inte man kan göra så mycket åt saken.
Citera
2011-12-11, 23:57
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tyvärr är det ofta så ja. idioterna går in. läser först rubriken, KANSKE första inlägget och svarar sedan. så efter 3000 poster i tråden kan det fortfarande vara något pansarmongo som svarar TS första inlägg. jag blir fruktansvärt irriterad av detta, därför undviker jag megatrådar och ja, de blir ju per automatik extremt svårmoddade och jag tror inte man kan göra så mycket åt saken.

Vi har samma syn där. Skulle du föredra att man hade flera olika trådar med t ex olika djurmatcher istället för att slänga in alla trådar i en enorm tråd?

Jag ser faktiskt hellre det. Många trådar får ju bara två-tre svar o sedan "dör de bort" medan andra kan fortsätta att diskuteras i månader.
Citera
2011-12-12, 00:01
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Fast den tråden du länkar till handlar ju om "varför moderatorer tillåter mastodonttrådar" om jag förstod den rätt o det är jag inte så intresserad av att diskutera, utan vill hellre ha en mer konstruktiv tråd, där man helst kan komma med förslag på vad man kan göra istället.

Jag har som sagt inga jätte bra förslag än, men ser hellre flera trådar än en stor megatråd.

Jepp, jag håller med dig. Synd att det inte finns någon magisk lösning på problematiken.
Många små trådar skräpar ner forumet något enormt, enligt svaren i den tråden.

Och som det sades i den tråden, uppmaningen är att söka i megatrådarna. Problematiken
som jag gissar att du är inne på, är inte att hitta information. Problemet är att sitta
och läsa trådarna, likt man sträckläser en bok typ. Korrekt?
Citera
2011-12-12, 00:05
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jepp, jag håller med dig. Synd att det inte finns någon magisk lösning på problematiken.
Många små trådar skräpar ner forumet något enormt, enligt svaren i den tråden.

Och som det sades i den tråden, uppmaningen är att söka i megatrådarna. Problematiken
som jag gissar att du är inne på, är inte att hitta information. Problemet är att sitta
och läsa trådarna, likt man sträckläser en bok typ. Korrekt?

Jepp man ( jag åtminstone) orkar inte läsa 600 inlägg för att kanske få fram något som handlar om det jag vill ta upp.

Fast tror du verkligen många småtrådar skräper ned forumet? Jag tror inte det. Då många trådar får ju inte så många inlägg o hamnar på sidan två, sida tre osv ( där få orkar läsa) o de populörare trådarna ligger på sidan ett.

Ett annat förslag vore att dra ett streck i en megatråd efter t ex 200 inlägg och starta en ny tråd, med samma tema, fadt kalla den för t ex "Djur vs djur tråden, del TVÅ" för att göra det mer lättläst.
Citera
2011-12-12, 00:06
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Vi har samma syn där. Skulle du föredra att man hade flera olika trådar med t ex olika djurmatcher istället för att slänga in alla trådar i en enorm tråd?

Jag ser faktiskt hellre det. Många trådar får ju bara två-tre svar o sedan "dör de bort" medan andra kan fortsätta att diskuteras i månader.
tja. modsen kan ju bryta ut olika saker. men det är ju ganska svårt, då får det ju vara något som är HELT självklart och som ska förtjäna en egen tråd.

t.ex. så pratar vi pitbull vs. elefant, tråden tjatar på om det, tills någon säger, guldfisk vs. fälthare. problemet blir ju dock att "undertråden" inte hakas på utan hamnar som en helt separat tråd och ofta försvinner på direkten.

ett sätt att tackla detta är ju att starta en poll i tråden. inte helt perfekt lösning, men alltid något.

jag satt med i sushiturk-tråden, om ni hängde med i den så vet ni att den gick åt ett helt annat håll, trots detta kunde det stup i ett dyka upp nytt folk i tråden som svarade på första inlägget. FUFUFUFUFUFUUUUUUUCK!
Citera
2011-12-12, 00:13
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tja. modsen kan ju bryta ut olika saker. men det är ju ganska svårt, då får det ju vara något som är HELT självklart och som ska förtjäna en egen tråd.

t.ex. så pratar vi pitbull vs. elefant, tråden tjatar på om det, tills någon säger, guldfisk vs. fälthare. problemet blir ju dock att "undertråden" inte hakas på utan hamnar som en helt separat tråd och ofta försvinner på direkten.

ett sätt att tackla detta är ju att starta en poll i tråden. inte helt perfekt lösning, men alltid något.

jag satt med i sushiturk-tråden, om ni hängde med i den så vet ni att den gick åt ett helt annat håll, trots detta kunde det stup i ett dyka upp nytt folk i tråden som svarade på första inlägget. FUFUFUFUFUFUUUUUUUCK!

Jo en poll är bra, men då borde det behövas ett väldigt aktivt modernerande i form av tillägg i tråden.

T ex om man börjar tråden med en poll

"Vem vinner mellan...

Elefant vs Noshöring

där man kan rösta på ett av alternativen.

När nästa match kommit upp så skulle man kunna lägga in en till poll i tråden

Guldfisk vs fälthare där man kudne rösta på denna match med.

Det var en ganska bra ide faktiskt. Sedan vore det ju roligt att kunna komma fram till själva motiveringen också. Att de flesta tror på fältharen är en sak men ibland är själva argumentationen det roliga.

Men ja om det skulle funka, så skulle jag vara sugen på flera polls i tråden. Fast ja, moderatorerna kanske inte orkar detta....men skulle iofs räcka med att kolla tråden varanan dag eller så, tråden tappar ju fart efter ett tag ändå oavsett.
Citera
2011-12-12, 00:31
Medlem
Combots avatar
Citat:
Jepp man ( jag åtminstone) orkar inte läsa 600 inlägg för att kanske få fram något som handlar om det jag vill ta upp.

Fast tror du verkligen många småtrådar skräper ned forumet? Jag tror inte det. Då många trådar får ju inte så många inlägg o hamnar på sidan två, sida tre osv ( där få orkar läsa) o de populörare trådarna ligger på sidan ett.

Skräpar ner, i bemärkelsen när du söker på något så får du upp 20 trådar med liknande
rubriker om samma saker, är argumentet där som jag förstått det.

Men personligen ser jag inte det som ett gigantiskt problem. Det är lättare visuellt och
lättare när man sitter och surfar runt på flashback, att hantera mindre trådar än mastodonterna.

Ett exempel är Era roligaste klipp - samlingstråden. Personligen ser jag fler klipp
när det finns i små trådar. Man läser någon kommentar snabbt och kanske klickar
på klippet, för att sedan läsa klart kommentarerna och ev delta i diskussionen.
Alla delar är lika viktiga.

Men nu är det en länk och i bästa fall en kommentar om klippet. Jag läser inte i tråden längre,
det är ogreppbart vilka klipp som är värt att lägga tid på och ej.

Citat:
Ett annat förslag vore att dra ett streck i en megatråd efter t ex 200 inlägg och starta en ny tråd, med samma tema, fadt kalla den för t ex "Djur vs djur tråden, del TVÅ" för att göra det mer lättläst.

Det tror jag är lite overkill. Antingen tillåter man mindre trådar med liknande rubriker,
eller så kör man vidare på dagens jättetrådar.
Citera
2020-04-29, 11:30
Medlem
bombaccis avatar
Det tråkiga med megatrådar är att de är döda trådar. Har själv ställt en fråga i en megatråd och den blev obesvarad och inga nya inlägg görs i den tråden längre. Det bästa sättet att döda en fråga är att lägga den i en megatråd. Det är lite tråkigt tycker jag eftersom jag då inte fullt ut får ut det jag vill från flashback.
Citera
2020-04-30, 04:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det tråkiga med megatrådar är att de är döda trådar. Har själv ställt en fråga i en megatråd och den blev obesvarad och inga nya inlägg görs i den tråden längre. Det bästa sättet att döda en fråga är att lägga den i en megatråd. Det är lite tråkigt tycker jag eftersom jag då inte fullt ut får ut det jag vill från flashback.

Grejen är att se till att slöjda till frågeställningen så att den är så pass unik att den inte hör hemma i en sammanslagen tråd. Helst så unik att den t.o.m. hör hemma i en helt annan forumdel än där den sammanslagna tråden ligger.

Exemplet i trådstarten på den här nu åldersstigna tråden skulle inte fungera med separata trådar med djur X mot djur Y då det skulle bli hundratals trådar. Ibland får man acceptera att ett ämne är bäst lämpat för en sammanslagen tråd.

Sedan håller jag helt med om att vissa definitivt borde delas upp eller i vart fall tillåtas starta nya. Vet inte vad din fråga rörde sig om men det kanske var en sådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in