2011-04-04, 11:49
Medlem
extrmntrs avatar
Vad är det med alla dessa mastodonttrådar moderatorerna inte bara tillåter, utan även hjälper på traven med alla hopslagningar? Det leder till flera hundra sidor långa, ospecifika trådar.

Kolla t ex den här "Allt om iPAD3, enda tråden".
Citat:
Ursprungligen postat av trådskapare
Läste precis att det eventuellt kommer en Ipad 3 redan igår.

Vad kommer vara förbättrat mot Ipad 2 som precis släpptes?

http://macworld.idg.se/2.1038/1.3649...st-till-ipad-3

Okej, frågeställningen är över vad kommer att vara förbättrat. En helt okej trådstart, om tråden hette så. Nu är tanken att man ska slänga in precis allt som har med iPad3 i det där svarta hålet. Grattis till att försöka hitta något där inne.

Det är ju inte så att Flashback har få kategorier. När det finns en kategori som heter "surfplattor och läsplattor" känns det lite onödigt att ha generella trådar där i. Jag menar, det är ju hyfsat indelat i alla fall.

Frågan är, varför tillåts dessa skittrådar och varför backas de upp av Flashbacks moderatorer?
Citera
2011-04-04, 11:59
Medlem
pimpovics avatar
Vad menar du är dåligt med stora trådar? Det är ju bara att söka i "detta ämne" när du är inne på tråden. Hittar du inte svaret på vad du vill fråga då så gör du ett nytt inlägg i tråden. Eftersom den är stor så får du lättare svar där än om du hade gjort en ny.
Citera
2011-04-04, 12:07
Medlem
wh0res avatar
Du är inte den första som undrar...

"Tråden om Iphone" en tråd med 13 959 svar, som nu iofs är låst, men som innan innehöll allt från appar till diskussioner om loggan och nya operativsystem, även om det fanns en separat tråd för appar är det svårt att särskilja eftersom det är apparna som gör telefon...
Hur i helvete ska jag hitta något när jag söker och svaret finns i den tråden?

Eftersom åtminstone halva världen har en Iphone, jag är en av dem, så kan man lika gärna ha ett separat forum för Iphone och en separat del för Android egentligen, dessa båda system är lika omtalade som windows, och trots det finns ingen forumdel...
Citera
2011-04-04, 15:07
Medlem
NihilCredos avatar
Läste jag "Mastodontrådar" ock undrade om det fanns för många trådar om ett överskattat Amerikanskt metal band.
Citera
2011-04-05, 10:43
Medlem
extrmntrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimpovic
Vad menar du är dåligt med stora trådar? Det är ju bara att söka i "detta ämne" när du är inne på tråden. Hittar du inte svaret på vad du vill fråga då så gör du ett nytt inlägg i tråden. Eftersom den är stor så får du lättare svar där än om du hade gjort en ny.
Vad tycker du är smidigast. En mapp som heter bilder där man kastar alla bilder man har och sedan får söka i eller undermappar där en kanske heter "semester 2008" eller liknande?
Citera
2011-04-05, 19:04
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Stora trådar är jobbigt, det håller jag med om. Men detta har diskuterats förut, och alla moderatorer gillar inte dessa heller. Men som det i en annan tråd framkom, så är det inte alltid så lätt att komma runt detta.

Vissa ämnen dyker upp stup i kvarten, och då skulle forumet bli sönderknullat av trådar av samma ämne. Och detta är i nuläget det bästa alternativet.

Jag gillar inte heller det att man inte kan klicka sig fram från en sammanslagning till en annan, eller på något sätt göra tråden mer överskådlig.

Det bästa sättet att kringgå detta är att folk satsar lite mer på trådstarten och ställer en frågeställning som inte behandlas i dessa giganter. Det är faktiskt inte så svårt att lyckas med det.
Citera
2011-04-05, 23:22
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Stora trådar är jobbigt, det håller jag med om. Men detta har diskuterats förut, och alla moderatorer gillar inte dessa heller. Men som det i en annan tråd framkom, så är det inte alltid så lätt att komma runt detta.

Vissa ämnen dyker upp stup i kvarten, och då skulle forumet bli sönderknullat av trådar av samma ämne. Och detta är i nuläget det bästa alternativet.

Jag gillar inte heller det att man inte kan klicka sig fram från en sammanslagning till en annan, eller på något sätt göra tråden mer överskådlig.

Det bästa sättet att kringgå detta är att folk satsar lite mer på trådstarten och ställer en frågeställning som inte behandlas i dessa giganter. Det är faktiskt inte så svårt att lyckas med det.
Då får du gärna lära ut den konsten till alla nytillkomna medlemmar...

Mastodonttrådar ja...jag kan säga såhär: utan dem hade de flesta forum varit totalt kaos och ingen hade hittat något alls.
Hur bra är det egentligen att ha 50 trådar om ett spel? Det hade nämligen varit situationen idag om vi inte styrt upp och samlat i ett par trådar istället och då menar jag INTE de dubletter som slängs dagligen.
Hittar man bättre då? Knappast, eftersom folk överlag är livrädda för sökfunktioner.
Dessutom är folk notoriskt värdelösa på att skriva bra rubriker så då hade vi alltså haft kanske 30 trådar som enbart hette precis som spelet...grattis till att klicka dig igenom dem.

Stortrådar funkar perfekt om man lär sig använda Sök och sen klickar i Detta ämne, då hittar man precis det man är ute efter och gör man inte det är man mycket välkommen att posta i tråden.
Citera
2011-04-06, 00:35
Medlem
extrmntrs avatar
Trams. Lade man lika stor vikt över rubriksättningarna som över dublettskräcken vore detta ett ickeproblem. Jag tvivlar att man kan starta 50 unika trådar över ett spel,och kan man nu det är det väl inga problem? Då finns det ju femtio olika saker att prata om. Sökfunktionen slutar ju inte att fungera bara för att det finns specifika trådar.

Ser du inte det orimliga över att det skapas en allt om iPad? Innan den ens kommit ut. Tråden borde heta "spekulationer om iPad3".
Citera
2011-04-06, 05:46
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extrmntr
Trams. Lade man lika stor vikt över rubriksättningarna som över dublettskräcken vore detta ett ickeproblem. Jag tvivlar att man kan starta 50 unika trådar över ett spel,och kan man nu det är det väl inga problem? Då finns det ju femtio olika saker att prata om. Sökfunktionen slutar ju inte att fungera bara för att det finns specifika trådar.

Ser du inte det orimliga över att det skapas en allt om iPad? Innan den ens kommit ut. Tråden borde heta "spekulationer om iPad3".
Trams?
Då tycker jag du ska praktisera i Spel ett par månader så kommer du att ha ändrat uppfattning...
Jo, det är MYCKET möjligt för folk att starta 50 trådar om samma spel, dessutom enbart med spelnamnet som rubrik; skulle jag gissa så har jag sen Black Ops kom ut slängt hundratalet trådar...
Lägg till det alla trådar som skapas som bara heter Wow, CS m.m m.m. så inser man snart att det är ohållbart.

Dessutom: tänk dig själv när du suttit dag ut och dag in och försökt sammanfatta folks frågeställningar i det begränsade utrymme som en rubrik har...då hade även du till slut tröttnat, det är jag övertygad om.

Angående ipad så moddar jag inte där och kan inte känna att jag är skyldig alls till den hanteringen.
Senast redigerad av MondoBizarro 2011-04-06 kl. 05:48.
Citera
2011-04-06, 07:12
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extrmntr
Vad tycker du är smidigast. En mapp som heter bilder där man kastar alla bilder man har och sedan får söka i eller undermappar där en kanske heter "semester 2008" eller liknande?

Fast den jämförelsen haltar. Det skulle vara mindre av ett problem om användarna faktiskt hade kunskap i att sökoptimera sina rubriker, vilket de absolut inte har. Det skulle mer bli en bildmapp, och sedan 200st undermappar som alla heter variationer på "semester 2008". I vissa fall kan jag till och med tycka att det är lättare att söka direkt i stora trådar, då man får se en bit av inlägget snabbare och utan att behöva klicka. (Detta gäller framförallt supporttrådar.)

Att byta namn på var och varannan rubrik är inget, precis som Mondo, jag vill syssla med. Dels är det rätt tidskrävande att hitta den där perfekta forumleringen ibland, och dels för att det är svårt att se in i huvudet på TS och få ner rätt "vinkel" på rubriken.
Citera
2011-04-06, 10:13
Medlem
extrmntrs avatar
Jag menade inte att det är omöjligt att starta femtio trådar om samma spel. Jag menade på 50 unika. Jag kanske har fel, men i så fall finns det väl behov av femtio trådar. Och finns det behov av så mycket trådar finns det behov av mer undergrupper. Kanske dela in i strategispel och liknande. En egen för shooters, eller vad vet jag.

Som läget var i fallet jag nämnde finns det en undergrupp som heter Surfplattor. Blir lite absurt att ha en fläsktråd med iPad i en så specifik kategori. Konspirationsforumet är ju en lysande ledstjärna här där man startat undergrupper med nwo och 911. Annars skulle det forumet antagligen översållas med trådar om dessa, och nu behöver man inte fläska ihop allt om nwo i samma tråd längre. Nu fyller ju läsplatteforumet detta egentligen, men idén förstörs av desssa ospecifika trådar.

Ett annat stort problem med mastodonttrådar är att få, om någon, får hjälp med sina frågor när de hamnar i de där jättegrytorna.
Citera
2011-04-06, 10:14
Medlem
extrmntrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prancha
Det skulle mer bli en bildmapp, och sedan 200st undermappar som alla heter variationer på "semester 2008".
Och i så fall finns det kanske ett behov om en egen kategori som heter just "semester 2008".

Eller, kanske en lite mer generell "semester" där man kan starta trådar över 1972, 2008, tyska vindistrikt eller mallisfylla.
Senast redigerad av extrmntr 2011-04-06 kl. 10:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in