2011-12-11, 16:24
Bannlyst
Hoppa över spoilern. Bara en misslyckad oavslutad trådstart.

Hur hanterar ni filosofiska konflikter, när två kompletterande men ej föreningsbara filosofier möts? Det är lite som i fysiken idag, där man inte kan unifiera fysikens yttersta aktuella, mest använda och relevanta teorier, kvantfysiken och relativitetsteorin. Einstein ägnade sina sista ingenier i liv för att försöka förena de två teorierna.

Jag kan ha fel på nån punkt om fysiken, eller två. Men skit i det för fan! Ni vet vad jag menar.
Senast redigerad av superhjalten 2011-12-11 kl. 16:30.
Citera
2011-12-13, 03:45
Medlem
agders avatar
Vad har dina filosofier överhuvudtaget med verkligheten att göra?

Intellektet och kunskapen/förståelsen inom den är inte rationellt överhuvudtaget, låt det vara vad det är bara, kunskap, ett mänskligt koncept.

Vad menar du annars? I verkligheten i ett möte mellan två människor och hur de ser på omvärlden?
Citera
2011-12-13, 04:32
Bannlyst
Eftersom du är intresserad av programmering så kan jag ta konflikten mellan hur mänskliga hjärnan och hur vanliga datorer fungerar. Datorer har ju funnits nu länge men, det är en grundläggande svaghet när de ska programmeras till svåra problem.

Programmera en robot att städa ett godyckligt ostädaf lägenhet.
Det visar sig att det hopplöst svårt....
Det är något som inte stämmer med våran programmeringsmodell.

Hur kan en humla med 50 nervceller, flyga, navigera, försvara sig, föröka sig, hitta mat etc.? Med bara 50 urlångsamma processorer?
Citera
2011-12-13, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
Eftersom du är intresserad av programmering så kan jag ta konflikten mellan hur mänskliga hjärnan och hur vanliga datorer fungerar. Datorer har ju funnits nu länge men, det är en grundläggande svaghet när de ska programmeras till svåra problem.

Programmera en robot att städa ett godyckligt ostädaf lägenhet.
Det visar sig att det hopplöst svårt....
Det är något som inte stämmer med våran programmeringsmodell.

Hur kan en humla med 50 nervceller, flyga, navigera, försvara sig, föröka sig, hitta mat etc.? Med bara 50 urlångsamma processorer?

Det finns nog många "brister" i våra aktuella datasystem, som du skriver, när det kommer till t ex artificiell intelligens. En "liten" humlehjärna har parallella processer, medan datorer är sekventiella och imperativa.

Citat:
Ursprungligen postat av agder
Vad har dina filosofier överhuvudtaget med verkligheten att göra?

Intellektet och kunskapen/förståelsen inom den är inte rationellt överhuvudtaget, låt det vara vad det är bara, kunskap, ett mänskligt koncept.

Vad menar du annars? I verkligheten i ett möte mellan två människor och hur de ser på omvärlden?

Ens filosofier är ibland modeller/teorier av verkligheten och bra lösningar på hur man kan hantera verkligheten. Riskanalyser kring farliga arbetsplatser, statistik och liknande är också bl a vad jag menar med "filosofi".
Senast redigerad av superhjalten 2011-12-13 kl. 08:00.
Citera
2011-12-13, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superhjalten
.

Liknande är det med hjärnan, som egentligen är en stor matematisk klump med miljarder av kopplingar, kemiska receptorer och neuroner. Vi kan omöjligt förstå varje aspekt av hjärnan.
Det finns inget att förstå då tankarna ej kan vara identiska med materien. Denna enkla insikt har undgått många s k filosofer.

[quote=superhjalten].

Så ser jag världen. Jag tänker matematiskt, psykologiskt, fysiskt, filosofiskt och särskilt evolutionärt. Men sen krockar det för mig. En helt motsatt världsbild trycks upp i ansiktet på mig, och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera den konflikten. Jag möter en filosofi som har en helt annan struktur än en optimerad "svart låda matematisk modell", men med precis samma mål.[/spoiler]
Någon exolution existerar inte.
Citat:
.

Hur hanterar ni filosofiska konflikter, när två kompletterande men ej föreningsbara filosofier möts? Det är lite som i fysiken idag, där man inte kan unifiera fysikens yttersta aktuella, mest använda och relevanta teorier, kvantfysiken och relativitetsteorin. Einstein ägnade sina sista ingenier i liv för att försöka förena de två teorierna.

Jag kan ha fel på nån punkt om fysiken, eller två. Men skit i det för fan! Ni vet vad jag menar.
Finns inga filosofiska konflikter, bara en strävan efter kunskap: alla som sysslar med filosofi på det rätta sättet kommer till samma resultat - ungefär.
Citera
2011-12-13, 17:16
Medlem
agders avatar
Citat:
Det finns nog många "brister" i våra aktuella datasystem, som du skriver, när det kommer till t ex artificiell intelligens. En "liten" humlehjärna har parallella processer, medan datorer är sekventiella och imperativa.

Ens filosofier är ibland modeller/teorier av verkligheten och bra lösningar på hur man kan hantera verkligheten. Riskanalyser kring farliga arbetsplatser, statistik och liknande är också bl a vad jag menar med "filosofi".

Ja men saken är att det är bara en modell, fungerar den inte så kasta den, det är inte verkligheten du har att göra med i din modell, det är din tolkning utav den. Tillåt det att vara en logisk inkonsistens, du kan inte få den att 'fungera', men du kan tillåta allting vara vad det är.

Det är 'bara' kunskap, tillåt det inte att vara något annat, dagen du börjar skapa ett försök till en rationell världsbild utifrån dina tolkningar istället för att hantera allting som precis samma sak, kunskap, en modell här, en tolkning där bla bla bla, du vet egentligen inte men du kan skapa dig en större bild av potentiell förståelse hur svag den än är, försöker du göra något annat med det så kommer du bara skapa konflikt i dig själv utan egentlig grund, det finns inget behov av att egentligen förstå varför eller vad eftersom det är en världsbild, filosofi det har ingenting att göra med verkligheten utanför om du inte försöker få saker att stämma med det som händer utanför
Citera
2011-12-14, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agder
Ja men saken är att det är bara en modell, fungerar den inte så kasta den, det är inte verkligheten du har att göra med i din modell, det är din tolkning utav den. Tillåt det att vara en logisk inkonsistens, du kan inte få den att 'fungera', men du kan tillåta allting vara vad det är.

Det är 'bara' kunskap, tillåt det inte att vara något annat, dagen du börjar skapa ett försök till en rationell världsbild utifrån dina tolkningar istället för att hantera allting som precis samma sak, kunskap, en modell här, en tolkning där bla bla bla, du vet egentligen inte men du kan skapa dig en större bild av potentiell förståelse hur svag den än är, försöker du göra något annat med det så kommer du bara skapa konflikt i dig själv utan egentlig grund, det finns inget behov av att egentligen förstå varför eller vad eftersom det är en världsbild, filosofi det har ingenting att göra med verkligheten utanför om du inte försöker få saker att stämma med det som händer utanför

Hur skall man orka med dessa relativister? Överallt är ni med ert trams. Väx upp!

Och försöker man får er att tänka springer ni och gömmer er under en sten; men först låssas ni bedrägligen som om ni vore intresserade av filosofi; men när man med argument visar att ni har fel fortsätter ni likförbannat med er relativism. Jag tänker inte göra det här någon mer gång utan hänvisar kallt till Platon och säger: "Dumhuvud!"
Senast redigerad av Tinman 2011-12-14 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in