Resultat: Vill ni vara med i fb's filmklubb? Anmäl er då här!
Yes
79,49%
31 röster
Kanske,berätta vad det handlar om?
20,51%
8 röster
2011-12-11, 16:05
Medlem
Skyddslings avatar
Vad tror ni om en sådan? Där man gemensamt kör en omröstning typ varannan dag, ser filmen och sedan recenserar/diskuterar här över flashback?
Jag gillar konceptet iaf och om någon har orken kanske det kan diskuteras?

Personligen så skulle jag ta mig tid att se alla filmerna även om jag blir tvungen att se någon igen och förhoppningsvis får man konsumera lite bredare material än tidigare.

Premissen måste såklart vara att alla gör det helhjärtat och skriver en fullständig recension(låt säga minst 200 ord).
Citera
2011-12-12, 17:56
Medlem
Stercoriuss avatar
Mjaa, det låter faktiskt ganska intressant men det kanske skulle vara bättre att göra veckovis istället, tror inte att så många har så mycket tid eller ork att recensera en film varannan dag. Problemet blir även att vid ditt krav på recension (vi på Flashback är rebeller, du kan inte tvinga oss!-tänket) så kommer nog många att tappa intresse snabbt. Bättre i så fall att ta upp intressanta synpunkter eller att komma överens om någon och sedan diskutera här. Bara några förslag men det låter kul hur som helst, om det startar igång med lite folk kan jag nog vara med nån gång då och då!
Citera
2011-12-12, 18:52
Medlem
Rocket-Queens avatar
Låter ju kul, men typ två filmer i veckan låter bättre rent tidsmässigt. Hur skulle omröstningen se ut? Att vi väljer mellan två filmer eller hur tänker du?
Citera
2011-12-12, 22:11
Medlem
Skyddslings avatar
Stercorius
Du har helt rätt i att det inte går att tvinga någon till att recensera en film och det bör då slopas, eller iaf vara valfritt(men uppskattat). Jag skulle dock vara djupt intresserad av att läsa om hur vissa personer upplever filmer de vanligtvis aldrig hade satt på. Jag kan säkert tänka mig att det finns en skara konnässörer här på forumet som säkert skulle tycka det var trevligt att någon som jag, som mest kollar block-busters, skrev en recension av en smalare, mer kritikerrosad film än transformers 3 Tror det är givande och roligt att bredda sin filmkonsumtion, och allt blir ju roligare i grupp!

Rocket-Queen
Ja, två i veckan kan nog vara lämpligare. Möjligtvis ännu färre men det beror såklart på intresse. Hade intresset varit högt hade man kunnat haft någon form av rullande tråd som "gissa bilden"-tråden där vem som helst kan ge ett bidrag på en film och när man har 10 bidrag inne så får folk börja rösta. Det bidrag som först får X antal röster(typ 10?) beslutar man sig för att se.

Så exempel kan vara:
Måndag: Folk får skriva bidrag(detta bör gå ganska fort) och sedan kan omröstning ske(t.ex först till 10 individuella röster). När vinnaren har valts så får alla som vill delta fram till t.ex torsdag att se filmen och under torsdagen så påbörjas diskussioner etc om filmen. På fredagen blir det sedan omstart!

Har inte filat så mycket på detta men något i den stilen kanske kunde fungera?
Citera
2011-12-12, 22:27
Medlem
mishimas avatar
Jag lyfte det här förslaget i någon tråd härom året. Fick även klartecken från dåvarande moderatorerna om att dra igång en seriös filmcirkel. Jag kom dock aldrig till skott då på grund av tidsbrist. Min tanke var att en person väljer en film och drar igång diskussionen med att par lämpliga frågor. Det skulle också vara krav på inläggen och slappa oneliners skulle raderas.

Filmen som skulle väljas skulle heller inte vara någon film som redan har avhandlats på något sätt på forumet.
Citera
2011-12-13, 06:24
Medlem
ASSets avatar
Låter helt klart intressant! Hade faktiskt även jag funderingar om att föreslå något liknande för ett tag sedan.

För att få struktur så skulle man i förväg kunna ta fram en lista och sedan köra ett schema. Exempelvis tio titlar och en vecka dedikerad till varje. Skulle kunna bli en del av nöjet att ta fram ett blandat men ändå stringent filmschema.

Intresse är dock a och o som sagt. Hoppas många är intresserade!
Citera
2011-12-13, 07:37
Medlem
Skyddslings avatar
Jahapp, och hur gör vi nu då?
Citera
2011-12-13, 16:43
Medlem
alprazolam_s avatar
Jag är på! Hade själv en tanke på att starta en tråd som denna, fast enbart asiatiska filmer. Iaf så tycker jag det räcker med 1 film i veckan eller max 2 om vi ska lyckas kunna få folk att ha tid med att delta i detta.
Citera
2011-12-13, 20:51
Medlem
Jag är gärna på! Håller med om att 1-2/vecka är lagomt, blir kanske lite mastigt annars.
Citera
2011-12-13, 21:42
Medlem
alprazolam_s avatar
Ja 1 film är nog bäst att börja med. Iaf om vi vill vara många som är med.
Citera
2011-12-15, 00:31
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyddsling
Du har helt rätt i att det inte går att tvinga någon till att recensera en film och det bör då slopas, eller iaf vara valfritt(men uppskattat). Jag skulle dock vara djupt intresserad av att läsa om hur vissa personer upplever filmer de vanligtvis aldrig hade satt på. Jag kan säkert tänka mig att det finns en skara konnässörer här på forumet som säkert skulle tycka det var trevligt att någon som jag, som mest kollar block-busters, skrev en recension av en smalare, mer kritikerrosad film än transformers 3 Tror det är givande och roligt att bredda sin filmkonsumtion, och allt blir ju roligare i grupp!

Kul idé men det är en sak som kan vara bra att tänka på är att filmen bör vara någorlunda lättillgänglig, t.ex. att den går att ladda ner om man vill ha någorlunda stor aktivitet i filmcirkel-tråden. Annars bör man komma fram till vilka filmer man skall se under en månad månaden innan om det handlar om så pass obskyra filmer att man måste köpa dessa.
Senast redigerad av NixYO 2011-12-15 kl. 00:32. Anledning: Ändrade
Citera
2011-12-15, 00:39
Medlem
Fiolitos avatar
Jag är på. Så hur funkar detta? De förslag som tas upp under en vecka läggs ihop till en omröstning, och det vinnande förslaget blir veckans film?

Skall man gå efter vissa kriterier på vad för sorts filmer (och med det menar jag var på skalan obskyrt vs. filmer som alla har sett) som skall rescenseras för att undvika att alla skriver typ Fight Club eller Das Boot vecka efter vecka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in