Resultat: Vill ni vara med i fb's filmklubb? Anmäl er då här!
Yes
79,49%
31 röster
Kanske,berätta vad det handlar om?
20,51%
8 röster
2011-12-15, 16:33
Medlem
alprazolam_s avatar
Nu får någon börja ta tag i det här tycker jag! TS kom igen nu!
Citera
2011-12-16, 09:48
Medlem
crazydiamonds avatar
Jag är lätt på att kolla på ännu mer film. Så om det ordnas upp allting kan du/ni räkna med mig.
Citera
2012-01-06, 17:15
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag lyfte det här förslaget i någon tråd härom året. Fick även klartecken från dåvarande moderatorerna om att dra igång en seriös filmcirkel. Jag kom dock aldrig till skott då på grund av tidsbrist. Min tanke var att en person väljer en film och drar igång diskussionen med att par lämpliga frågor. Det skulle också vara krav på inläggen och slappa oneliners skulle raderas.

Filmen som skulle väljas skulle heller inte vara någon film som redan har avhandlats på något sätt på forumet.

Minns att du skickade mig ett PM angående detta för över ett år sedan och har du kollat med de nya moderatorerna här i Film och filmproduktion om detta vore möjligt, för TS har inte varit så aktiv i den här tråden på sista tiden?
Citera
2012-01-06, 19:31
Medlem
Verkar onekligen intressant !
Men som folket säger så blir det nog lätt rörigt om förslag ska postas i tråden, då förmodligen tråden blir helt överflödad utav tips.

Det optimala vore ju om det fanns någon hemsida där man kunde skapa egna polls som samtidigt vem som helst kan lägga till alternativ i, och sen antingen göra en ny varje vecka eller en stor där man betar av från plats 1 och nedåt. Då får man väl samtidigt vara så godtrogen att man förutser att ingen lägger till 100 st alternativ och endast röstar på sina egna.

Sen tycker jag man kan skippa de stora hollywoodrullarna (transformers, sagan om ringen, saving private ryan osv) då förmodligen de flesta har sett dessa. Men å andra sidan är det nog relativt omöjligt att reglera.
Citera
2012-01-06, 20:18
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Minns att du skickade mig ett PM angående detta för över ett år sedan och har du kollat med de nya moderatorerna här i Film och filmproduktion om detta vore möjligt, för TS har inte varit så aktiv i den här tråden på sista tiden?

Jag tog mig friheten att slänga upp en omröstning så ni kan se hur stort intresset är.

Mvh Mod
Citera
2012-01-06, 20:57
Medlem
Om man inte har den aktuella filmen samt inte brukar ladda ner film kommer någon som brinner för detta projekt att skicka gratis DVDs till mig då?
Citera
2012-01-06, 22:51
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Om man inte har den aktuella filmen samt inte brukar ladda ner film kommer någon som brinner för detta projekt att skicka gratis DVDs till mig då?

Om det handlar om att du inte vill ladda ner illegalt så finns det lagliga alternativ:
Men jag antar att du redan känner till dessa filmtjänster men vill ändå se den på DVD som en principsak men det verkar rätt omständligt och onödigt dyrt.
Om några flashbackare bor i samma stad/samhälle kan det vara möjligt att träffas och låna av varandra.
Senast redigerad av NixYO 2012-01-06 kl. 22:53. Anledning: Uppdaterade
Citera
2012-01-06, 23:14
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMidnatt
Verkar onekligen intressant !
Men som folket säger så blir det nog lätt rörigt om förslag ska postas i tråden, då förmodligen tråden blir helt överflödad utav tips.

Det optimala vore ju om det fanns någon hemsida där man kunde skapa egna polls som samtidigt vem som helst kan lägga till alternativ i, och sen antingen göra en ny varje vecka eller en stor där man betar av från plats 1 och nedåt. Då får man väl samtidigt vara så godtrogen att man förutser att ingen lägger till 100 st alternativ och endast röstar på sina egna.

Sen tycker jag man kan skippa de stora hollywoodrullarna (transformers, sagan om ringen, saving private ryan osv) då förmodligen de flesta har sett dessa. Men å andra sidan är det nog relativt omöjligt att reglera.

Gällande det här med att välja filmer så kom jag på en sak som skulle leda till att det blir mindre bök och krångel och det är att man istället för att välja enskilda filmer väljer man en regissör som skall se under den nästkommande månaden.

Så istället för att varje vecka debattera och rösta kring vilken film vi skall se den nästkommande veckan så gör man det här en gång i månaden. Om man skall se fyra eller åtta av hans/hennes filmer (beroende på hur många filmer han/hon har regisserat) kan man i sådana fall också diskutera.
Citera
2012-01-06, 23:24
Medlem
Marsovs avatar
Kul idé, helt klart.

Men som många andra skriver är varannan dag på tok för mycket, tråden skulle bli allt för kladdig av alla olika recensioner och sådant. Jag anser att man skulle kunna börja med 1 film per vecka, och ser vad som händer.

Som någon skriv här ovan, så skulle man kunna rösta/bestämma fram 4 stycken filmer till kommande månad, tex så 25-26 januari röstar man fram fyra stycken filmer till februari, detta förslagsvis i en separat tråd för att undvika störa filmsnacket.

Alltså en tråd där man lägger upp någon slags onlinepoll(lär ju finnas någon effektiv sida för detta) inför varje månad, i tråden kan man också diskutera olika alternativ osv.

Och en annan tråd där man diskuterar filmerna.

Citat:
Om några flashbackare bor i samma stad/samhälle kan det vara möjligt att träffas och låna av varandra.
Fick en flashback där.
Citera
2012-01-07, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Gällande det här med att välja filmer så kom jag på en sak som skulle leda till att det blir mindre bök och krångel och det är att man istället för att välja enskilda filmer väljer man en regissör som skall se under den nästkommande månaden.

Så istället för att varje vecka debattera och rösta kring vilken film vi skall se den nästkommande veckan så gör man det här en gång i månaden. Om man skall se fyra eller åtta av hans/hennes filmer (beroende på hur många filmer han/hon har regisserat) kan man i sådana fall också diskutera.
Du menar t ex köra på samtliga/de kändaste Michel Gondry i en månad etc? Visserligen skulle det bli mindre förslag förmodligen, men samtidigt skulle nog folk fortsätta rekommendera filmer som de vill se, bara att de byter filmtitel mot regissörsnamn. Blir lite av pest eller kolera tror jag. Dock tycker jag det skulle vara ganska intressant, men vill någon prompt få igenom sin favorit regissör så kommer detta ta vääääldigt lång tid tror jag.
Huruvida man väljer att ta just regissörer eller filmtitlar tror jag blir mer aktuellt när man valt sätt att omrösta. Vi kan väl hålla med om att det essentiella är att man ska kunna omrösta med flertal alternativ? Kan kolla efter något som funkar i morgon!
Citera
2012-01-07, 13:52
Medlem
Stercoriuss avatar
Jag har nu bestämt mig för att gå med i Flashbacks filmklubb och hoppas på att det kommer fungera bra i framtiden men nu behöver vi bestämma kring några viktigare detaljfrågor. Jag har sammanfattat det som frågas om i tråden och tycker att så många så möjligt från filmklubben ska svara på hur de vill att filmklubben ska fungera.

Frågor som dykt upp i tråden som vi måste diskutera:
  • Ska vi recensera filmen eller diskutera ett antal frågor kring den? Om vi recenserar, spelar det någon roll hur lång recensionen är?

• Hur många filmer ska det handla om i veckan/månaden?

• Ska alla filmer få vara med? Även sådana som är populära eller är väldigt obskyra?

• Vilken tillgänglighet måste filmen ha? Ska filmen finnas tillgänglig att ladda ner?

• Ska vi välja enskilda filmtitlar eller filmer från en viss regissör (under en viss period)?

• Ska vi ha en onlinepoll/annan hemsida att rösta i och inte i denna tråd?

Jag tror att vi kan få lite bättre översikt med att svara på dessa frågor och långa svar är inte nödvändiga.
Senast redigerad av Stercorius 2012-01-07 kl. 14:10.
Citera
2012-01-07, 14:04
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stercorius
Jag har nu bestämt mig för att gå med i Flashbacks filmklubb och hoppas på att det kommer fungera bra i framtiden men nu behöver vi bestämma kring några viktigare detaljfrågor. Jag har sammanfattat det som frågas om i tråden och tycker att så många så möjligt från filmklubben ska svara på hur de vill att filmklubben ska fungera.

Fem frågor som dykt upp i tråden som vi måste diskutera:
  • Ska vi recensera filmen eller diskutera ett antal frågor kring den? Om vi recenserar, spelar det någon roll hur lång recensionen är?

• Hur många filmer ska det handla om i veckan/månaden?

• Ska alla filmer få vara med? Även sådana som är populära eller är väldigt obskyra?

• Vilken tillgänglighet måste filmen ha? Ska filmen finnas tillgänglig att ladda ner?

• Ska vi välja enskilda filmtitlar eller filmer från en viss regissör (under en viss period)?

• Ska vi ha en onlinepoll/annan hemsida att rösta i och inte i denna tråd?

Jag tror att vi kan få lite bättre översikt med att svara på dessa frågor och långa svar är inte nödvändiga.

[*]Ska vi recensera filmen eller diskutera ett antal frågor kring den? Om vi recenserar, spelar det någon roll hur lång recensionen är?

Både och kanske? Hur som tror jag det automatiskt blir speciella frågor man diskuterar.
[*]Hur många filmer ska det handla om i veckan/månaden?

Jag anser 1 film i veckan.
[*]Ska alla filmer få vara med? Även sådana som är populära eller är väldigt obskyra?

Populära och mindre populära ska inte spela någon roll anser jag.
Jag vill iaf inte recensera en porrfilm kan ja säga.

[*]Vilken tillgänglighet måste filmen ha? Ska filmen finnas tillgänglig att ladda ner?

Den bör kunna laddas ned, ja.
[*]Ska vi välja enskilda filmtitlar eller filmer från en viss regissör (under en viss period)?

Jag röstar för enskilda filmtitlar.
[*]Ska vi ha en onlinepoll/annan hemsida att rösta i och inte i denna tråd?

Grejen är ju att om man ska ha pollen på flashback så måste man väl göra en ny tråd för varje omröstning? Om man inte kan få en mod och ändra pollen varje månad dvs. det verkar iaf rätt osmidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in