2025-01-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Är ingen expert på Excel, men det bör gå att fixa något skript, i valfritt språk, som tar *projektnamn* som indata, skapar dokumentet, på fördefinierad plats, och sedan, fyller i *projektnamn* och aktuellt datum på önskade platser.

Det kursiva är en sak som bör kunna byggas i Excel.
Jag vill alltså att när jag går till Spara som... så ska det PROJEKTNAMN-2025-01-04
vara förifyllt.

Vet inte om just Excel har den möjligheten men jag vill att alla sparade kalkyler har samma namn för att få strukturen

T.ex ena gången skriver man "Kalkyl-Projektnamn-ÅÅÅÅ-MM-DD" som filnamn

Nästa gång "2025-01-04-Projektnamn"

Samma sak vill jag visserligen göra i Word på något sätt.

Måste gå att styra filnamnet på något sätt kan jag tycka
Citera
2025-01-04, 19:58
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zillio
Jag vill alltså att när jag går till Spara som... så ska det PROJEKTNAMN-2025-01-04
vara förifyllt.

Vet inte om just Excel har den möjligheten men jag vill att alla sparade kalkyler har samma namn för att få strukturen

T.ex ena gången skriver man "Kalkyl-Projektnamn-ÅÅÅÅ-MM-DD" som filnamn

Nästa gång "2025-01-04-Projektnamn"

Samma sak vill jag visserligen göra i Word på något sätt.

Måste gå att styra filnamnet på något sätt kan jag tycka
Då tar vi det en gång till, fast på lättare svenska.
Jag är inte alls säker på att det går att göra just på det sätt som du önskar.
Jag är övertygad om att det är möjligt att ordna så att du klickar på en ikon och fyller i det önskade namnet, sedan skapas det önskade dokumentet, med datum och projektnamn ifyllt, och sparas med filnamn i rätt format helt automatiskt.

Tillägg:
Vill du ha varierande namnstandard???
Datum först eller sist?
Senast redigerad av Neksnor 2025-01-04 kl. 20:07.
Citera
2025-02-14, 07:02
Medlem
avcs avatar
Fråga om formel i Excelhelvete.

Orvar är rik och har, istället för att samla pantflaskor, bestämt sig för att spara pengar. Helt jävla otroligt. Räntan på aktuellt sparande per månad anges i kolumn A.

Utifrån informationen i kolumn A vill vi i kolumn B löpande veta hur många minuter och sekunder det tar att spara en krona. Matteboken lär ju säga något i stil med A(x)/2628000y=1, där A(x) är berörd cell för sparande och y antalet sekunder för att skramla ihop en pantjävel.

Hur får man in detta i Excel?

Edit: Löst, kr/dag i ny kolumn C och sedan 1 delat med kolumnen i talformat tid. Tidsformatet ställde dock till det först, till 00:00:00 vid 24:00:00.
Senast redigerad av avc 2025-02-14 kl. 07:43.
Citera
2025-02-14, 16:47
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
K€bbel
Nytt problem relaterat till samma fråga.

Karl-Götsiv har nu vunnit på lotto. Varje krona ränta tar inte längre 101:23:45 att erhålla, utan nu bara 00:01:02.

Går det att trimma så tabellen själv fattar vilket tidsformat som är rimligt? Det första värdet får gärna skrivas om i d:tt:mm:ss, men jag vill inte ha 24-timmarsformat på två minuter...
Senast redigerad av avc 2025-02-14 kl. 16:52.
Citera
2025-02-20, 15:13
Medlem
Tja. Kan jag få hjälp med en formel?

Jag vill kunna fördela ut en summa från en cell (kolla skärmklipp från min Excel). I detta fall cell J22 som innehåller talet 200.
Då ska den summan fördelas ut till cell C6 (måndag vecka 1) med max 10 timmar. Då har man 190 kvar som ska in på D6 med max 10 tim, då har jag 180tim kvar osv fram tills att summan 200 tar slut och fördelats ut. I detta fallet tar timmarna slut i cell E9 med 6 timmar.

Hur gör jag en sån formel? Eller kan någon göra den formeln åt mig kanske?

Nu har jag blippat in timmarna manuellt i dagarna.
Jag vill enkelt kunna fylla i totalen timmar i cell J23 (rosa) sen fylla i hur många personer det ska fördelas med och så ska timmarna portioneras ut cell för cell till timmarna är slut. Hänger ni med?
Svenskt Excel har jag oxå så formler på svenska annars går funkar det inte. Hade vart väldigt uppskattat ifall någon kunde hjälpa mig med detta.

Skärmdump på länken nedan.
https://imgur.com/a/Qt017g0
Citera
2025-02-20, 16:39
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
Tja. Kan jag få hjälp med en formel?
Ett förslag, fb.xls. Hoppas filen är läsbar, den är skapad i LibreOffice Calc, sparad i Excel 97-2003-format.

https://easyupload.io/qlf80p
Citera
2025-02-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ett förslag, fb.xls. Hoppas filen är läsbar, den är skapad i LibreOffice Calc, sparad i Excel 97-2003-format.

https://easyupload.io/qlf80p

Nu snackar vi! Precis så. Tack o bock!

Berätta för mig hur formeln fungerar

=OM(($J$22)>=C5;C5;($J$22)) Vad betyder tecknen? Jag måste ju lära mig detta.

Går det förresten att göra så nollor inte syns, så att det blir en tom cell?
Citera
2025-02-20, 17:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

OM() är en funktion som tar tre argument, så här: =OM(1villkor; 2innehåll; 3innehåll)
1) Villkoret att testa - i ditt fall om innehållet i cellen J22 är större än C5.
2) Innehållet om villkoret är sant. Om villkoret i 1 är sant så ska funktionen returnera detta. I ditt fall C5.
3) Innehållet om villkoret inte är sant. Om villkoret i 1 inte är sant så ska funktionen returnera detta. I ditt fall J22.

Att man har dollartecken i en cellreferens t.e.x. $J$22 betyder att man ”låser” referensen så att formeln kan kopieras till andra celler, men att referensen ”stannar”.
Citera
2025-02-20, 18:54
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

För måndag till söndag vecka ett knappade jag in allt manuellt nästan, sen lite ändringar för vecka två som blev generell och sen var det bara att duplicera raden ovanför för resten av veckorna.

I varje cell kontrolleras ifall kvarvarande timmar är större eller lika med maxtiden per dag. Cellens innehåll blir då antingen maxtiden eller kvarvarande timmar baserat på den kollen. Dollartecken runt de fasta cellerna så de inte ändras när man duplicerar rader. Ser nu att jag missade att göra maxtid/dag-cellen fast men tror man får samma resultat ändå.

Genom att lägga till ytterligare en Om-sats kan man kontrollera ifall värdet är större än noll och bara skriva ut värdet då, så man slipper nollorna. Men man måste ändra lite i formeln i så fall tror jag så att det funkar med tomma celler.

Man skulle nog kunna förenkla också. Jag brukar ofta räkna ut saker och stoppa i celler "out of sight" och hänvisa till dem. Alltså skilja på uträkningarna och presentationen av informationen.

Skapade en version två som är lite enklare.

https://easyupload.io/n9iw4j
Citera
2025-02-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
För måndag till söndag vecka ett knappade jag in allt manuellt nästan, sen lite ändringar för vecka två som blev generell och sen var det bara att duplicera raden ovanför för resten av veckorna.

I varje cell kontrolleras ifall kvarvarande timmar är större eller lika med maxtiden per dag. Cellens innehåll blir då antingen maxtiden eller kvarvarande timmar baserat på den kollen. Dollartecken runt de fasta cellerna så de inte ändras när man duplicerar rader. Ser nu att jag missade att göra maxtid/dag-cellen fast men tror man får samma resultat ändå.

Genom att lägga till ytterligare en Om-sats kan man kontrollera ifall värdet är större än noll och bara skriva ut värdet då, så man slipper nollorna. Men man måste ändra lite i formeln i så fall tror jag så att det funkar med tomma celler.

Man skulle nog kunna förenkla också. Jag brukar ofta räkna ut saker och stoppa i celler "out of sight" och hänvisa till dem. Alltså skilja på uträkningarna och presentationen av informationen.

Skapade en version två som är lite enklare.

https://easyupload.io/n9iw4j

Återigen tack.

Smart att lägga uträkningen "out of sight" som du säger.
Jag måste helt klart plugga in mig på =OM. Har lite att jobba på där.
Citera
2025-02-21, 21:59
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
...
Jag är ganska säker på att det går att sätta villkor för celler. Exempelvis att bakgrunden ska vara rosa om innehållet är talet 5. Eller något som gör att nollor inte syns. Sök efter ord som "villkor", "condition" eller liknande. Det handlar alltså inte om att skriva en formel i cellen, även om det bör gå att göra på ett jobbigt sätt. Jag har tyvärr inte tillgång till appen excel nu så jag kan inte testa själv.
Citera
2025-02-22, 11:51
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
...
Conditional formatting verkar vara det utländska namnet på det du söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in