2020-06-19, 10:26
Bannlyst
% istället för *?
Citera
2020-06-19, 14:29
Medlem
Lyhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
% istället för *?
Fungerar dessvärre inte
Citera
2020-06-19, 15:07
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Vet ni hur tusan man låser cellreferenser i excel när man hänvisar till ett annat blad?

Exempel på min cell:

=MINIFS(Blad2[Kolumn1];Blad2[Kolumn2];$B$55)

Om jag kopierar denna till höger, så vill jag låsa den fetmarkerade "Kolumn2" så att Excel hela tiden refererar till samma kolumn, men ändå tar hela kolumnen så långt ner det bara finns data.

I vanliga fall trycker man ju F4 och kan således låsa en cellreferens som ex.vis: $A1, och det låser kolumnen, medan A$1 låser raden, och $A$1 låser både rad och kolumn.

Men hur tusan låser jag endast kolumn i ett annat blad? Provat att sätta ett $ före "Kolumn2" men får bara felmeddelande.
Citera
2020-06-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyh
Tjena,

Titeln må vara otydlig, men gör mitt bästa för att kortfattat förklara.
Sökt som en idiot efter svar. Men får inte min formel att klaffa.

Jag har en rad med en drös datum; 10 juli 2020, 11 juli 2020 etc.
Jag försöker skapa en formel som hämtar värden i andra celler om värdet i raden med datum innehåller "juli 2020", alltså önskar jag lämna dagen flexibel.

=ANTAL.OMF(G1:UG1;"*juli 2020";G2:UG2;"FP")
Såhär hade jag önskat att det fungerade. Har även försökt med "*"&"juli 2020", men inte gett något.
Ändrar jag från * till specifik dag, så fungerar formeln för den dagen.

Försöker åstadkomma en planering för föräldrapenning, där en formel ska summera varje månad för respektive förälder. Ska en förälder ha föräldrapenning (FP) 20 dagar i juli, ska det kunna räknas ihop baserat på en del av datumet i ena cellen och värdet FP i andra cellen.
Om du har giltiga Excel-datum kan du sannolikt lösa frågan med datumfunktionerna =ÅR(), =MÅNAD() och =DAG(); då får du mycket gratis. Läs på om de här funktionerna i hjälpen och kolla om det klarnar.

Att behandla datum som text , t.ex. "juli 2020" är att binda ris år egen rygg, om det ens går att få det att fungera.
Citera
2020-07-01, 18:46
Medlem
Hej alla Excelproffs,

Behöver hjälp, har en fil med orderrader som innehåller artiklar och leveransdatum - och en annan fil som innehåller lagersaldo.

Fil 1 order: Artikel, Antal, Leveransdatum:
12345, 10, 2020-07-01
12345, 15, 2020-07-08
12345, 30, 2020-07-10

Fil 2 lager: Artikel, Antal
12345, 25

Jag vill i " Fil 1" visa status så här: Artikel, Antal, Leveransdatum, Status:
12345, 10, 2020-07-01, OK
12345, 15, 2020-07-08, OK
12345, 30, 2020-07-10, SAKNAS

I fallet ovan har jag alltså 25 hemma och behöver köpa in 30st.

Förslag?
Citera
2020-07-02, 10:37
Medlem
Aritzos avatar
Det här är kanske inte enklaste men skulle va enorm tacksam om någon hitta en lösning.

Om jag har t.ex en lista med massa namn och sedan har jag en kolumn bredvid med olika grupper t.ex "grupp 1,2,3".
Sedan gör jag en ny sida med ny tabell där det står alla namn under "grupp 1" och ny sida där alla under grupp 2 står med där.
Hur länkar man ihop det så?
Citera
2020-07-05, 10:43
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vet ni hur tusan man låser cellreferenser i excel när man hänvisar till ett annat blad?

Exempel på min cell:

=MINIFS(Blad2[Kolumn1];Blad2[Kolumn2];$B$55)

Om jag kopierar denna till höger, så vill jag låsa den fetmarkerade "Kolumn2" så att Excel hela tiden refererar till samma kolumn, men ändå tar hela kolumnen så långt ner det bara finns data.

I vanliga fall trycker man ju F4 och kan således låsa en cellreferens som ex.vis: $A1, och det låser kolumnen, medan A$1 låser raden, och $A$1 låser både rad och kolumn.

Men hur tusan låser jag endast kolumn i ett annat blad? Provat att sätta ett $ före "Kolumn2" men får bara felmeddelande.

Det ser ut som att du har kolumnen i det andra bladet formaterad som en tabell. Annars är det F4 som vanligt.
Citera
2020-07-09, 01:59
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Det ser ut som att du har kolumnen i det andra bladet formaterad som en tabell. Annars är det F4 som vanligt.

Ja den blev nog automatiskt en tabell då jag hade importerat det från en .csv fil.

Men hur gör man i det fallet då? Om det är en tabell?
Citera
2020-07-09, 11:27
Medlem
Tjenare,

Jag har autofyll av dagens datum i en cell. ( =IF(I4="";"";IF(I4="";"";NOW())) )
Men när jag skall arbeta vidare dagen efter så bytter den ALLA celler till dagens datum,
jag vill att den inte ändrar dom gamla cellernas datum. Hur göra snälla, detta driver mig till vansinne?

Stort tack i förhand.
Senast redigerad av Sidzzon 2020-07-09 kl. 11:57.
Citera
2020-07-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidzzon
Tjenare,

Jag har autofyll av dagens datum i en cell. ( =IF(I4="";"";IF(I4="";"";NOW())) )
Men när jag skall arbeta vidare dagen efter så bytter den ALLA celler till dagens datum,
jag vill att den inte ändrar dom gamla cellernas datum. Hur göra snälla, detta driver mig till vansinne?

Stort tack i förhand.
En handfull kalkylbladsfunktioner, däribland =NOW(), är så kallat volatila, vilket betyder att de uppdateras varje gång kalkylbladet räknas om.
=NOW() returnerar alltså alltid aktuell tidpunkt närhelst kalkylbladet räknas om, så fenomenet du ser är helt i sin ordning.
Lösningen är att hårdkoda datumet, hur du ska gå tillväga beror på din arbetssituation.
Citera
2020-07-09, 15:43
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja den blev nog automatiskt en tabell då jag hade importerat det från en .csv fil.

Men hur gör man i det fallet då? Om det är en tabell?

Du behöver inte låsa för kolumner i tabeller. Vill du kan du konvertera från tabell till ”vanlig” rad.
Citera
2020-07-09, 15:45
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidzzon
Tjenare,

Stort tack i förhand.

Vill du inte att de ska ändras kan du ju klistra in det som värden efter att du har skrivit formeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in