2020-05-09, 15:27
Medlem
Hej, har ett problem jag funderat över hur man kan lösa, men inte riktigt kommit igång ännu. Så letar efter råd här.

Grejen är att jag att en excelbok bestående av flera blad. Ett av bladen är som huvudblad. Alla de rader som finns i det bladet finns även i något av de andra bladen, i bland i flera, ibland bara ett av de andra. Det jag skulle vilja göra är när jag sätter en bock i ett av de andra bladen så ska motsvarande rad på huvudbladet också ändras. Tänk till exempel att jag i bladet "skruvar" markerar en bock i raden för "M8", då ska raden för "M8" färgas eller markeras ut så man ser det på huvudbladet. Så att jag vet att jag behöver göra något med "M8"-skruvarna. Vilken funktion ska man använda för detta tycker ni, eller ska man göra ett VB-sript??
Citera
2020-05-14, 09:45
Medlem
Slå ihop två diagram i Excel

Hej!
Jag har en balans och resultat tabell som jag skulle vilja ha i en graf. Enklaste i världen kan man tycka men jag får inte till det med två ackumulerade staplar i samma graf. Funkar om jag göra dem i var sin graf men blir inte lika lätt att jämföra tillgångarna mot skulderna. Någon som vet hur jag kan göra här?

Bild 1 visar de två diagrammen som dom ska se ut fast jag vill ha båda staplarna bredvid varandra i ett diagram. Bild 2 visar hur det blir när jag sammanfogar de båda.

Bild 1
https://www.dropbox.com/s/euaq4fmtmo...ulder.JPG?dl=0

Bild 2
https://www.dropbox.com/s/z208l87z42...fogad.JPG?dl=0

Bild 3 visar när jag väljer "hela" diagramintervallet och då ser det till synes rätt ut men bild 4 visar att värdena inte stämmer då de båda staplarna räknar med båda kolumnerna. Vänsterstapeln ska enbart visa värdena från vänster kolumn (Tillgångar) med tillhörande etiketter och vise versa.

bild 3
https://www.dropbox.com/s/9t71n0d037...rvall.JPG?dl=0

Bild 4
https://www.dropbox.com/s/4uy1vppqga...4rden.JPG?dl=0

//W
Senast redigerad av Wasti 2020-05-14 kl. 10:00.
Citera
2020-05-14, 09:58
Medlem
yz44s avatar
Kan du inte justera positionen för respektive stapel till hö. och vä.
Citera
2020-05-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Kan du inte justera positionen för respektive stapel till hö. och vä.
Jo men de båda staplarna ackumuleras och jag får ett "dubbelvärde". Har editerat mitt inlägg med två till bilder som förklarar problematiken.

//W
Citera
2020-05-14, 10:10
Medlem
yz44s avatar
Vad jag kan se så stämmer staplarna med värdena.
Citera
2020-05-14, 10:34
Medlem
Citat:

Det har du faktiskt rätt i! Det som förvillade mig här va etiketterna och då dyker nästa problem upp. När jag sätter etiketter på dessa värden så tas etiketterna från vänster rad "Bostad" vilket är korrekt i tillgångar men hur får jag excel att förstå att höger graf ska ta etikett från höger rad "Privatlån"?. Det går så klart att göra detta manuellt men om jag kommer ha en balans och resultat rapport per månad och vill ha det så länkat som möjligt från min "månadsrapport".

Bild: "felaktig etikett"

https://www.dropbox.com/s/anr8ezrvb2...oblem.JPG?dl=0
//W
Citera
2020-05-14, 10:44
Medlem
Citat:

På denna bild kan du se samma problem fast med andra siffror. Graferna visar korrekt värde som du säger men jag kan bara ha ett serienamn fast det är två olika värden.
Tror nedan bild illustrerar mitt problem. Vänster graf visar "värdepapper" som är korrekt men höger graf ska visa "bolån" vilket den inte gör.

https://www.dropbox.com/s/goollet24b...enamn.JPG?dl=0

//W
Senast redigerad av Wasti 2020-05-14 kl. 10:47.
Citera
2020-05-18, 12:46
Medlem
Excel TextBox till Sträng för att spara till fil

Sitter med ett "enkelt" Excel dokument för att kunna ge chefen ett enkelt sätt att ändra lite information på företagets hemsida, men jag lyckas inte spara texten från en text box till en sträng så jag kan spara ner det till fil.

Koden jag har just nu som inte verkar fungera är som följer:

Private Sub CommandButton1_Click()
Dim myFile As String, sPath As String, myText As String

myText = TextRuta1
sPath = GetDesktop() 'Hämtar skrivbordets path via GetDesktop modul
myFile = sPath & "\text.html" 'Fil som texten skall sparas till

Open myFile For Output As #1
Print #1, "<p align='Justify'>"
Print #1, myText
Print #1, "</p>"
Close #1
MsgBox ("Sparade till HTML fil: " & myFile)
End Sub

Jag antar att text boxen heter TextRuta1, då det är vad som står i vänstra Namnrutan ovanför A1 i Excel. Filen som sparas av koden har tre rader i sig, en för varje Print kommando, men mittersta raden är tom, inget sparas i myText.

Hittar inte lösningen på nätet, hittar bara det som lett mig till detta. Vad har jag missat?
Citera
2020-06-03, 17:12
Medlem
Den gudomliges avatar
Hej,

Skulle behöva lite Excel-hjälp hoppas någon sitter inne på svaret. Jag har fått ut data från vårt lönesystem som jag ska ha som underlag för fördelning i vårt ekonomisystem. Efter att ha rensat bort kolumner jag inte behöver sitter jag kvar med 6 kolumner för olika konteringsbegrepp som vi använder vid bokföring och en beloppskolumn. Problemet är samma kombination av begrepp förekommer flera gånger, en kombination förekommer tex över hundra gånger. (anledningen är att det i materialet från lönesystemet även var fördelat på person, löneorsak mm).

Frågan är hur gör jag för att få en summering av belopp för varje UNIK kombination av begrepp? Jag vill alltså att varje kombination endast ska förekomma en gång och till det få ett summerat belopp.

Stort tack på förhand!
Citera
2020-06-04, 07:41
Medlem
Den gudomliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den gudomlige
Frågan är hur gör jag för att få en summering av belopp för varje UNIK kombination av begrepp? Jag vill alltså att varje kombination endast ska förekomma en gång och till det få ett summerat belopp.

Problemet är löst.
Citera
2020-06-12, 02:05
Medlem
bfjs avatar
Vet inte om jag är helt koko, har försökt googla men hittar inte rätt.

Ponera jag har en tabell eller stort fält, det är schema för massor sv folk. Varje kolumn motsvarar en vecka och varje rad en arbetsuppgift. Jag vill kunna filtrera fältet så att den bara ska visa rader som har x i sig. Men tabellen blir sorteringsbar för varje kolumn. Jag vill att en frågeställning ska ta hela fältet och visa alla rader där x visas

Säkert busenkelt men jag lyckas inte.
Citera
2020-06-19, 10:18
Medlem
Lyhs avatar
Excel - Om cell innehåller endast en del av ett datum

Tjena,

Titeln må vara otydlig, men gör mitt bästa för att kortfattat förklara.
Sökt som en idiot efter svar. Men får inte min formel att klaffa.

Jag har en rad med en drös datum; 10 juli 2020, 11 juli 2020 etc.
Jag försöker skapa en formel som hämtar värden i andra celler om värdet i raden med datum innehåller "juli 2020", alltså önskar jag lämna dagen flexibel.

=ANTAL.OMF(G1:UG1;"*juli 2020";G2:UG2;"FP")
Såhär hade jag önskat att det fungerade. Har även försökt med "*"&"juli 2020", men inte gett något.
Ändrar jag från * till specifik dag, så fungerar formeln för den dagen.

Försöker åstadkomma en planering för föräldrapenning, där en formel ska summera varje månad för respektive förälder. Ska en förälder ha föräldrapenning (FP) 20 dagar i juli, ska det kunna räknas ihop baserat på en del av datumet i ena cellen och värdet FP i andra cellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in