2016-09-10, 00:44
Medlem
Hej alla,

Jag undrar hur man itererade på excel. Som att sätta upp längd x bredd i två kolumner i excel, och ytan i en tredje kolumn.

Sen tänker jag att man stegar ner längden med två centimeter i taget.

Längd bred yta
10,70 8.42 90.09
10,68 8,40 89,33

skulle uppskatta all hjälp då jag aldrig använt excel förut.

Tack
Citera
2016-09-10, 14:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej alla,

Jag undrar hur man itererade på excel. Som att sätta upp längd x bredd i två kolumner i excel, och ytan i en tredje kolumn.

Längd bred yta
10,70 8.42 90.09
10,68 8,40 89,33

Tack

Börja med att skriva två rader med längd och bredd i två kolumner precis som du skrivit i inlägget ovan. Sedan markerar du de fyra cellerna och håller muspekaren över det nedre högra hörnet på den nedre högra cellen (dvs den cellen där det står 8,40). Då ska muspekaren se ut som ett ganska smalt, svart plustecken istället för det bredare vita plustecknet som muspekaren är när man håller den mitt över en cell.

Om du då klickar och drar nedåt så många rader som du vill ha siffror på så kommer Excel att fylla på med nya längder och bredder som vardera minskar med 0,02 per rad. Excel räknar alltså själv ut att det är 0,02 i skillnad mellan första och andra raden, både för längden och bredden, och räknar sedan ner 0,02 för varje rad du fyller.

Sedan ställer du dig i cellen till höger om 8,42 och skriver en formel =A1*B1 (om du har satt 10,70 i cell A1 och 8,42 i cell B1 alltså, i annat fall så pekar du helt enkelt på de celler där du har de talen). Du kan sedan hålla muspekaren över det nedre högra hörnet i den cellen så att muspekaren återigen ser ut som ett smalt svart plustecken. Om du då dubbelklickar så kommer Excel att fylla på med samma multiplikation nedåt på alla rader som du har siffror på i längd- och breddkolumnerna.
Citera
2016-09-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej alla,

Längd bred yta
10,70 8.42 90.09
10,68 8,40 89,33

Tack

En lite mer Excel-ig lösning är:

A1: 10,70
B1: 8,42
C1: =A1*B1
A2: =A1-0,02
B2: =B1-0,02
C2: =A2*B2

Sedan kan du markera A2:C2 och ta tag i hörnet och fylla detta nedåt så långt du vill, eller bara markera t.ex. A2:C100 och tryck ctrl+F. Fördelen med detta sätt gentemot föregående förslag är att du kan ändra startvärdena i A1:B1 och så uppdateras hela tabellen.
Citera
2016-09-12, 14:49
Medlem
Jupoxs avatar
Jag har en kolumn, med datumvärden på varje rad.

"
2016-09-21
2015-08-22
2016-07-03
....
"

Om jag i rutan längst ner i kolumnen vill att det ska visa vilket som är det tidigaste datumet, hur gör jag den formeln?
Citera
2016-09-12, 21:17
Medlem
ehccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupox
Jag har en kolumn, med datumvärden på varje rad.

"
2016-09-21
2015-08-22
2016-07-03
....
"

Om jag i rutan längst ner i kolumnen vill att det ska visa vilket som är det tidigaste datumet, hur gör jag den formeln?
=MIN(A1:A3)

Ändra till cellområdet stämmer för dig
Citera
2016-09-13, 11:54
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Om jag har en cell där jag aktivt, flera gånger under dagen ändrar summa/belopp, kan jag i en cell bredvid skriva en formel som visar det högsta värdet som någonsin stått i cellen? Även om värdet i cellen kan skifta nedåt?

Ex: under en dag har jag skrivit följande tal i cellen:

100
150
75
600
240

På 240 slutar jag att ändra värdet och det värdet kommer sedan aldrig mer ändras. Det jag vill då är alltså att talet 600 automatiskt ska visas i cellen bredvid. Möjligt?
Citera
2016-09-13, 18:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Om jag har en cell där jag aktivt, flera gånger under dagen ändrar summa/belopp, kan jag i en cell bredvid skriva en formel som visar det högsta värdet som någonsin stått i cellen? Även om värdet i cellen kan skifta nedåt?

Ex: under en dag har jag skrivit följande tal i cellen:

100
150
75
600
240

På 240 slutar jag att ändra värdet och det värdet kommer sedan aldrig mer ändras. Det jag vill då är alltså att talet 600 automatiskt ska visas i cellen bredvid. Möjligt?

Så vitt jag vet så finns det inte någon inbyggd sådan funktion. Möjligen går det att konstruera med lite Visual Basic, men det blir lite krångligt (speciellt om du vill att värdet ska kommas ihåg ifall du stänger filen och öppnar den igen).

En annan alternativ lösning är att du istället för att skriva över värdet fyller på en kolumn med de olika värden som gäller. Om det aktuella värdet behövs som input i en formel någonstans så går det att göra så att Excel använder värdet som står längst ned i kolumnen.

Ifall du tror att den här alternativa lösningen kan vara något så kan jag utveckla hur man gör för att formeln hela tiden ska använda det värde som står längst ned i kolumnen.
Citera
2016-09-14, 09:14
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Så vitt jag vet så finns det inte någon inbyggd sådan funktion. Möjligen går det att konstruera med lite Visual Basic, men det blir lite krångligt (speciellt om du vill att värdet ska kommas ihåg ifall du stänger filen och öppnar den igen).

En annan alternativ lösning är att du istället för att skriva över värdet fyller på en kolumn med de olika värden som gäller. Om det aktuella värdet behövs som input i en formel någonstans så går det att göra så att Excel använder värdet som står längst ned i kolumnen.

Ifall du tror att den här alternativa lösningen kan vara något så kan jag utveckla hur man gör för att formeln hela tiden ska använda det värde som står längst ned i kolumnen.

Misstänkte nästan att detta skulle kräva Visual Basic. Den alternativa lösningen hade tyvärr inte fungerat något vidare med det upplägget jag har här nu. Jag noterar det högsta värdet manuellt istället, tack ändå för all hjälp jag får av dig . (Det kommer säkert mer snart )
Citera
2016-09-22, 12:56
Medlem
SneakyBandits avatar
Jag har gjort ett pivotdiagram, det är på olika personer som radetikett samt data (sekunder) som värden.

Jag vill att dessa värden sorteras från högst till minst eller tvärt om från ena sidan till andra i diagrammet.

Men jag får bara inte till det.

Har provat att högerklicka i pivottabellen och välja "visa värden som" "rangordna storsta till minsta" tex.
Men det hjälper inte.
Några tips?
Citera
2016-09-22, 15:47
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBandit
Jag har gjort ett pivotdiagram, det är på olika personer som radetikett samt data (sekunder) som värden.

Jag vill att dessa värden sorteras från högst till minst eller tvärt om från ena sidan till andra i diagrammet.

Men jag får bara inte till det.

Har provat att högerklicka i pivottabellen och välja "visa värden som" "rangordna storsta till minsta" tex.
Men det hjälper inte.
Några tips?

Markera en cell i tabellen som du vill sortera och klicka på sortera-ikonen i Excel

http://images.google.de/imgres?imgur...h=780&biw=1600
Citera
2016-09-22, 16:24
Medlem
SneakyBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Markera en cell i tabellen som du vill sortera och klicka på sortera-ikonen i Excel

http://images.google.de/imgres?imgur...h=780&biw=1600

Stort tack!
Hittade sortera i högerklick med, antingen var jag blind innan eller så gick det inte just då.
Nu funkar det i alla fall!
Citera
2016-09-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Börja med att skriva två rader med längd och bredd i två kolumner precis som du skrivit i inlägget ovan. Sedan markerar du de fyra cellerna och håller muspekaren över det nedre högra hörnet på den nedre högra cellen (dvs den cellen där det står 8,40). Då ska muspekaren se ut som ett ganska smalt, svart plustecken istället för det bredare vita plustecknet som muspekaren är när man håller den mitt över en cell.

Om du då klickar och drar nedåt så många rader som du vill ha siffror på så kommer Excel att fylla på med nya längder och bredder som vardera minskar med 0,02 per rad. Excel räknar alltså själv ut att det är 0,02 i skillnad mellan första och andra raden, både för längden och bredden, och räknar sedan ner 0,02 för varje rad du fyller.

Sedan ställer du dig i cellen till höger om 8,42 och skriver en formel =A1*B1 (om du har satt 10,70 i cell A1 och 8,42 i cell B1 alltså, i annat fall så pekar du helt enkelt på de celler där du har de talen). Du kan sedan hålla muspekaren över det nedre högra hörnet i den cellen så att muspekaren återigen ser ut som ett smalt svart plustecken. Om du då dubbelklickar så kommer Excel att fylla på med samma multiplikation nedåt på alla rader som du har siffror på i längd- och breddkolumnerna.

Hej,

Ledseb för ett sånt sent svar men jag fick diabetes :P

Jag kom tillbaka till ditt exempel och försökte få det men det funkar inte.

Jag vill att att längden slutar på 10,22, bräden 7,94 och ytan på 81,15.

Men jag lyckas inte.

Ledsen om jag stör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in