Citat:
Ursprungligen postat av
OlleN
Hej alla,
Jag undrar hur man itererade på excel. Som att sätta upp längd x bredd i två kolumner i excel, och ytan i en tredje kolumn.
Sen tänker jag att man stegar ner längden med två centimeter i taget.
Längd bred yta
10,70 8.42 90.09
10,68 8,40 89,33
skulle uppskatta all hjälp då jag aldrig använt excel förut.
Tack
Börja med att skriva två rader med längd och bredd i två kolumner precis som du skrivit i inlägget ovan. Sedan markerar du de fyra cellerna och håller muspekaren över det nedre högra hörnet på den nedre högra cellen (dvs den cellen där det står 8,40). Då ska muspekaren se ut som ett ganska smalt, svart plustecken istället för det bredare vita plustecknet som muspekaren är när man håller den mitt över en cell.
Om du då klickar och drar nedåt så många rader som du vill ha siffror på så kommer Excel att fylla på med nya längder och bredder som vardera minskar med 0,02 per rad. Excel räknar alltså själv ut att det är 0,02 i skillnad mellan första och andra raden, både för längden och bredden, och räknar sedan ner 0,02 för varje rad du fyller.
Sedan ställer du dig i cellen till höger om 8,42 och skriver en formel =A1*B1 (om du har satt 10,70 i cell A1 och 8,42 i cell B1 alltså, i annat fall så pekar du helt enkelt på de celler där du har de talen). Du kan sedan hålla muspekaren över det nedre högra hörnet i den cellen så att muspekaren återigen ser ut som ett smalt svart plustecken. Om du då dubbelklickar så kommer Excel att fylla på med samma multiplikation nedåt på alla rader som du har siffror på i längd- och breddkolumnerna.