2016-05-22, 12:21
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Lite oklart vad du menar med att "kombinera en specifik formel för att sortera" men det går inte att sortera (eller filtrera för den delen) med kalkylbladsformler om det är det du menar. För det krävs VBA-kod.
Det jag menar är att om man högerclickar på en rad (t.ex A) när det finns en knapp för att sortera (en pil), när man klickar på den får man upp en ruta där man bland annat kan sortera på less than, more than, equal or less than etc. Men längst ner finns "custom formula", då den ser exakt likadan ut som conditional formating så antar jag att jag skulle kunna ha en formel för att sortera bort allt som innehåller "great" förutom "greatsword"

Klicka fram conditional formating så ser du menyn jag menar, den ser likadan ut som den där man sorterar och längst ned finns custom formula.

Jo, VBA har jag funderat på men aldrig satt mig in i det . Finns det någon bra väg att komma igång?
Senast redigerad av Out-of-Step 2016-05-22 kl. 12:34.
Citera
2016-05-23, 08:13
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Hej!

Jag behöver hjälp med en enkel grej i excel.

Problem: Jag har en lista med bilar och korresponderande marknadsvärde. Jag vill summera markandsvärdena för de bilmodeller som finns i en lista i ett annat ark.

Lista A Lista B Lista C

Bilmodell Marknadsvärde Tillåtna bilmodeller

I en cell vill jag få summan av markandsvärdet men bara för de bilmodeller i Lista A som även finns med i listan i kontrollarket C.

Tänkte mig något i stil med =sumif samt match men det vill inte fungera.
Det är lite otydligt vad du menar med "lista", menar du rad eller ett annat ark? Om du länkar från ett annat ark måste du använda =arknamn!celler, annars länkar den bara ifrån samma dokument.

Min tanke är att du kan använda sumif tillsammans med vlookup.

https://www.ablebits.com/office-addi...kup-sum-sumif/
Senast redigerad av Out-of-Step 2016-05-23 kl. 08:20.
Citera
2016-05-24, 10:16
Medlem
Each1Teach1s avatar
Jag skulle vilja finna det närmaste datumet framåt från idag med en enkel formel. Låt säga att jag har en kolumn med osorterade datum, både tidigare och framtida. Någon som har en lösning på hur man kan göra?
Citera
2016-05-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Jag skulle vilja finna det närmaste datumet framåt från idag med en enkel formel. Låt säga att jag har en kolumn med osorterade datum, både tidigare och framtida. Någon som har en lösning på hur man kan göra?

Om du "vägrar" sortera, så behöver du:
En FOR-loop n = 0 - 365 typ, och inuti den:
En FOR-loop igenom hela datum-kolumnen
Testa (IF/OM) cellen matchar (TODAY()/IDAG() + n )
Testa om n < <- sparat n ->; isf spara detta (+ radnr)
Efter dubbelloopen kan du hitta svaret via sparat "bästa" värde.

förutsatt att datumen är korrekt datumformatterade, och inte bara tecken-strängar...
Citera
2016-05-24, 13:50
Medlem
Each1Teach1s avatar
Citat:
=MIN(IF(A1:A10>TODAY();A1:A10))
Vad tror ni om denna?
Citera
2016-05-25, 18:12
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Vad tror ni om denna?
Fungerar säkert, du kan prova att lägga ett = också vid ">" ifall dagen skulle vara idag. Tror du måste göra den till en array också, markera cellen och klicka ctrl shift enter samtidigt.
Senast redigerad av Out-of-Step 2016-05-25 kl. 18:15.
Citera
2016-05-26, 18:19
Medlem
Multiplys avatar
Tjena

Eftersom att det snart är EM har vi knåpat ihop ett excelark med samtliga gruppspelsmatcher. Excelarket fungerar så att alla skickar in sina tipslappar och där sedan man manuellt fyller i resultaten i efterhand och excelarket således kan jämföra mot tippat resultat för att se huruvida det blir poäng eller ej. Nu till frågan. Jag skulle vilja ha ett masterdokument för utfallen så att jag enkelt kan fylla i, och som i sin tur länkar till de andra arken. På så sätt slipper jag fylla i utfallet för varje enskilt ark. Hur går jag tillväga?

PS. Har försökt att länka worksheetsen till varandra men eftersom att det är en enhetlig design har inte makrona följt med verkar det som.
Citera
2016-05-27, 14:17
Bannlyst
Jag undrar om någon vet hur man ändrar den vertikala axeln eller y axeln i excel.
Jag får några värden på y axeln som är i miljoner men jag skulle vilja göra dem i tusental istället.

Då y axeln ska representera miljarder.

exempel önskat utseende på y axeln är tex 3500 och sedan en rubrik bredvid y axeln där det står miljarder.

Men jag får istället på y axeln värden 2500231. Så hur ändrar jag det.?

Tacksam för svar.
Citera
2016-05-30, 13:01
Medlem
Hej!

Har en uppgift som jag inte riktigt får till i Excel. Har gjort en mall hur jag vill att det ska se ut här:

http://postimg.org/image/lg0b74kbv/

Det jag alltså vill göra är

1. referensvärdet till höger ska styra vilken färg cellerna i respektive rad ska vara. Över referensvärdet visas rött, under grönt, samma summa i grått. Om jag ändrar referensvärdet så ska cellerna följa med.

2. Hela området till vänster om Referensvärdet ska vara ett eget område med rullista som jag ritat dit nedan.

3. Om jag lägger till en vecka - en kolumn i det området - så ska den automatiskt påverkas av referensvärdet.

Jag har försökt använda "Conditional formatting" på tusen olika sätt men inte riktigt fått till det. Är det någon som kan förklara?
Citera
2016-05-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goopen
Hej!

Har en uppgift som jag inte riktigt får till i Excel. Har gjort en mall hur jag vill att det ska se ut här:

http://postimg.org/image/lg0b74kbv/

Det jag alltså vill göra är

1. referensvärdet till höger ska styra vilken färg cellerna i respektive rad ska vara. Över referensvärdet visas rött, under grönt, samma summa i grått. Om jag ändrar referensvärdet så ska cellerna följa med.

2. Hela området till vänster om Referensvärdet ska vara ett eget område med rullista som jag ritat dit nedan.

3. Om jag lägger till en vecka - en kolumn i det området - så ska den automatiskt påverkas av referensvärdet.

Jag har försökt använda "Conditional formatting" på tusen olika sätt men inte riktigt fått till det. Är det någon som kan förklara?

Ok nu fick jag faktiskt till det med conditional formatting. Vet inte vad jag gjorde fel första gången!

Jobbar vidare med rullistan
Senast redigerad av goopen 2016-05-30 kl. 14:01.
Citera
2016-05-31, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goopen
Ok nu fick jag faktiskt till det med conditional formatting. Vet inte vad jag gjorde fel första gången!

Jobbar vidare med rullistan
Om du flyttar kolumnen REFERENSVÄRDE till kolumn B kan du dela fönstret mellan kolumnerna B och C och låsa fönsterrutorna. Då kan du "rulla" kolumnerna C till wherever horisontellt bäst du vill medan kolumnerna A och B ligger stilla.
Citera
2016-06-03, 22:10
Medlem
TheBluesBrothers avatar
Jag har ett exceldokument som jag uppdaterar dagligen med försäljningssiffror som sedan skickas ut till samtliga på företaget.
Jag vill göra detta lite snyggare och smidigare för den "excel-rädde" och istället presentera grafer på en hemsida. På så vis behöver användaren varken öppna excel (eller powerpoint som jag också försökt med).
Detta måste skötas lokalt (av säkerhetsskäl) så kan inte använda mig av molntjänster.

Q:
Går det att embedda en graf från en excelfil på en webbsida? Det måste uppdatera datan från excelfilen automatiskt så bild/pdf-lösningar fungerar inte.

Just nu har jag grafer i ett powerpointdokument och där fungerar uppdateringen fint, men designmässigt/användarvänligt lämnar PP mycket att önska.

Tacksam för alla tänkbara tips! Eller om ni har någon idé på en helt annan lösning...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in