2025-02-14, 21:53
Medlem
fjolla666s avatar
Blev anfallen av en Apa på stranden igår! Som tur är blev jag inte biten.
Citera
2025-02-24, 18:56
Medlem
Skulle flytta på 2 huggormar vid huset i sommarstugan och när jag lyfte upp ena ormen på en käpp så började den kräla snabbt emot mig så jag släppt ner den men då hade den andra ormen på marken redan krälat mot mig så den var vid mina fötter när jag rörde mig och då högg den mig i mina yviga byxor.

I samma ögonblick den högg fast så drog jag benet snabbt bakåt så den jäveln fastnade med tänderna i mina byxor haha.
Den satt fast kanske 3 sekunder men jävlar så rädd jag blev.
Efter det hämtade jag stövlar och en kratta och tog bort dom en i taget.
Citera
2025-02-25, 02:56
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Blev anfallen av en Apa på stranden igår! Som tur är blev jag inte biten.

En makak hona visade tänderna mot mig när hennas busiga unge sprang så jag hamnade mellan henne och ungen under en av mina resor i Indien på 90-talet.
--------------------------------------------

En annan gång var vi och tittade på gamla tempelruiner och eftersom jag var dålig i magen och bara kunde få i mig bananer så hade jag en hel klase bananer i en plastpåse.
Guiden pratade och plötsligt när ryckte det till i kassen.

När jag vände mig om hade områdets största ap-hane tagit mina bananer och satt en meter ifrån mig och käkade (En makak troligen, men i min stressade hjärna såg han ut som en babian).
Han visste självsäkert att han kunde spöa upp alla apor i hela området och hade minst 5 cm långa tänder. Han satt helt orädd och åt mina babianer.
Jag hade ingen käpp att slå han med så jag fick inse att att jag var besegrad.
Citera
2025-02-25, 18:28
Medlem
senhackarens avatar
Jordgetingsr när jag var i tidigare tjugoårsåldern, så det är över tjugo sen. Hela facet var omöblerat en halv dag eller så. Tur att jag inte är allergisk mot dessa odjurs stick.
Citera
2025-03-14, 18:43
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Under mina joggingturer har jag blivit attackerad två gånger av hundar. Den ena schäfern var blind enligt ägaren, och den andra vet jag inte.

Som vuxen kan jag parera ett ev. hugg i skrevet.

Det är så icke-tränade hundar attackerar, dom går på fortplantningsorganen. Händer det något sådant vänder man höftsidan till och hunden krockar med det hårda benet. Det känns inte alls för oss människor, men för hunden gör det ganska ont i nosen.

Men hade det hänt ett barn hade hon eller han blivit hundrädd under många år framåt.

Några gånger har jag träffat på stora älgar ute i skogen, och kanske först funderat på att kasta en sten..

Stora oxar som bara stått där i spåret och blängt på mig utan någon som helst vilja att flytta sig.

Fast det hade ju förstört naturupplevelsen, så jag har i dessa fall bara backat och tagit en annan väg hem.
Senast redigerad av Gitarrvalpen 2025-03-14 kl. 18:46.
Citera
2025-03-14, 18:53
Medlem
zombie-nations avatar
Räknas kvigor som vilda djur? Fy vilka hemska djur, fattar inte att det är samma djur som blir kor.
Citera
2025-03-14, 18:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Räknas kvigor som vilda djur? Fy vilka hemska djur, fattar inte att det är samma djur som blir kor.
Semivild skulle jag säga, träffat en o annan som varit lugn o städad men aggressiva individer finns det rätt gott om.
Citera
2025-03-15, 01:40
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Jag håller med dig, men det är en naturlig sak för dessa mamma-kor att skydda sina småttingar.

Min bror var ute i skogen och i en sänka i marken upptäckte han fyra björnungar som honan gömt där nere.

Han backade tillbaka försiktigt och det gick ju bra.

Värst är väl älg-kor med kalvar. Jag vet att dom skyddar sina föl med livet.

Man bör ha det i tanke åtminstone. Undvik möten med älgkor som har unga killingar. För dom kan vara riktigt aggressiva.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Senast redigerad av Gitarrvalpen 2025-03-15 kl. 01:51.
Citera
2025-03-27, 20:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Geting, svan, människa, hund och en råbock.
Citera
2025-03-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Semivild skulle jag säga, träffat en o annan som varit lugn o städad men aggressiva individer finns det rätt gott om.
De kvigor jag mött har snarare varit lekfulla än aggressiva, men det är nog så illa givet deras storlek.
Citera
2025-03-27, 21:31
Medlem
En ormjävel som låg och lurpassade i ett buskage och plötsligt hoppade fram ur ett buskage när jag var på promenad ner mot nudiststranden. Ormen verkade riktigt upprörd då den spottade och fräste, klarade mig med blotta förskräckelsen genom att snabbt parera och ta ett kliv åt sedan, men svettigt blev det. Tappade helt sugen på stranden och vände hemåt istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in