2005-01-09, 17:13
Medlem
är spansk peppar detsamma som jalapenos?
Citera
2005-01-09, 19:24
Medlem
OliTs avatar
Nej, det är inte samma frukt. De hör till samma familj, Capsicum annuum, men utseende och styrka skiljer. Spansk peppar är smal och avlång, Jalapeño är kortare och rundare i formen.
Citera
2005-01-09, 19:28
Medlem
GreenManalishis avatar
Här är en förklarande artikel
http://www.fruktogront.se/artiklar/a...klar.asp?ID=75

Hmmm, verkar inte funka att direktlänka.
Gå in på artiklar och läs den från 1999 som heter Chili-världens mest använda krydda
Citera
2005-01-09, 21:34
Medlem
okey.. men vilken är starkast av dem båda?
Citera
2005-01-10, 00:07
Medlem
OliTs avatar
Styrka skiljer väldigt mycket från frukt till frukt, men enligt GreenManalishi's länk kan de båda komma upp i ungefär samma styrka, står angivet i Scovillegrader.
Citera
2005-01-11, 00:45
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Styrka skiljer väldigt mycket från frukt till frukt, men enligt GreenManalishi's länk kan de båda komma upp i ungefär samma styrka, står angivet i Scovillegrader.
I färsk form ja. I sverige hittar man sällan Jalapeno färsk men om du gör det kommer den vara ungefär lika stark som en Dutch pepper (lägg ner det svenska namnet "spansk peppar". Det är bara ICA-butiken runt hörnet som kallar den det).
Om du har lite vana är det lätt att välja peppar efter styrka när du köper dutch chile. Om du vill ha hetta så ta dom korta och tjocka röda. OBS!!! kom jag på. kolla så det verkligen är dutch och inte habbisar eller nåt kom jag på. Fan vet vad icke-chilieätare kan hitta på.
Citera
2005-01-11, 03:12
Medlem
OliTs avatar
Ja, jag har aldrig sett färska jalapeños på de matvaruaffärerna jag handlar på.

Att särskilja en dutch från en habanero är nu inte särskilt svårt igentligen, en habanero ser oftast ut som en väldigt liten paprika och är mycket, mycket stark.
Citera
2005-01-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
I färsk form ja. I sverige hittar man sällan Jalapeno färsk men om du gör det kommer den vara ungefär lika stark som en Dutch pepper (lägg ner det svenska namnet "spansk peppar". Det är bara ICA-butiken runt hörnet som kallar den det).
Om du har lite vana är det lätt att välja peppar efter styrka när du köper dutch chile. Om du vill ha hetta så ta dom korta och tjocka röda. OBS!!! kom jag på. kolla så det verkligen är dutch och inte habbisar eller nåt kom jag på. Fan vet vad icke-chilieätare kan hitta på.

ok, tack. Prisextra har något som heter "spansk peppar" iaf..
Citera
2019-08-16, 17:11
Medlem
moohs avatar
Ursäkta att jag bumpar en uråldrig tråd, men jag tror ändå det är bättre att skriva här än att starta en ny.

Kanske en långsökt fråga...

Den chilifrukt som i svenska livsmedelsbutiker går under namnet "spansk peppar", vilken sort är det? Är det så att den faktiskt HETER spansk peppar (att det är en specifik chilisort, ungefär som potatissorterna bintje och king edward) eller är det ett svennebanan-samlingsnamn för chilifrukter av visst utseende och styrka?

Jag odlar just nu både vanlig paprika och bhut jolokia, men har även sått ett par frön ifrån en "spansk peppar" ifrån City Gross. Skulle vara kul att veta EXAKT vad det är jag har sått.
Citera
2019-08-17, 08:20
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Ursäkta att jag bumpar en uråldrig tråd, men jag tror ändå det är bättre att skriva här än att starta en ny.

Kanske en långsökt fråga...

Den chilifrukt som i svenska livsmedelsbutiker går under namnet "spansk peppar", vilken sort är det? Är det så att den faktiskt HETER spansk peppar (att det är en specifik chilisort, ungefär som potatissorterna bintje och king edward) eller är det ett svennebanan-samlingsnamn för chilifrukter av visst utseende och styrka?

Jag odlar just nu både vanlig paprika och bhut jolokia, men har även sått ett par frön ifrån en "spansk peppar" ifrån City Gross. Skulle vara kul att veta EXAKT vad det är jag har sått.

Glöm det. Hittade svaret i en tråd här : (FB) Vad har vanlig chilifrukt för Scovillevärde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in