• 1
  • 2
2011-12-10, 18:59
Medlem
Har precis köpt en MacBook Pro. Sedan tidigare har jag en PC, där jag på min externa hårddisk har hundratals foton som jag skulle vilja komma åt via min nya dator. Hur går man tillväga?
Citera
2011-12-10, 19:18
Medlem
tzjs avatar
Hej på dig.

Jag skall berätta hur jag hade gjort:

1: Kopiera över alla bilder och dokument till din PC.

2: Koppla in din externa hårddisk i din Mac.

3: Starta skivverktyg (ligger i verktygsprogram).

4: Markera din externa hårddisk i listan och att formatera den i FAT-formatet.

5: Koppla in den i din PC igen och kopiera över det du tidigare kopierade till PC:n.

6: In med den i Macen igen och kopiera till Macen.

Återkom om du har frågor.
Senast redigerad av tzj 2011-12-10 kl. 19:32.
Citera
2011-12-10, 19:24
Medlem
Men tack så hemskt mycket för infon! Låter ju vettigt att göra så. Ska pröva! Om jag ens klarar av att kopiera över allt till hårddisken. Kommer väl ta tid gissar jag, då jag har enormt mycket på den externa. Kommer det ens få plats på PC´ns disk??
Citera
2011-12-10, 19:32
Medlem
tzjs avatar
Ja det får du kolla innan, om det får plats.

Högerklicka på din hårddisk på PC och välj egenskaper. Då ser du hur mycket plats du har kvar.
Sedan gör du samma på din externa hårddisk, då ser du om det får plats på din PC.
Citera
2011-12-10, 19:51
Medlem
Tack! Men det funkar inte. PC´n är full. Har på den endast 4,64 MB kvar och den har endast en kapacitet för 11,2 GB? Min externa innehåller 100 GB som jag vill flytta över. Fattar ingenting. Ska jag behöva låna någons dator med mer utrymme?? Eller gör jag fel? Försöker kopiera, men den säger ju ifrån att den är full. Det som ligger på skrivbordet räknas väl inte? För där är det tjockt.
Citera
2011-12-10, 19:54
Medlem
tzjs avatar
Om din PC är full så blir det jobbigt.

Det du kan göra är att låna en extern hårddisk av en kompis som har tillräckligt med utrymme ledigt.
Citera
2011-12-10, 19:57
Medlem
Hur flyttar jag från en extern hårddisk till en annan extern hårddisk?? Börjar bli trött i skallen. Tror jag säljer skiten och köper mig en PC likförbannat..
Citera
2011-12-10, 20:00
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia-75
Hur flyttar jag från en extern hårddisk till en annan extern hårddisk?? Börjar bli trött i skallen. Tror jag säljer skiten och köper mig en PC likförbannat..

Vänta här nu lille busfrö!

Att flytta från en extern hårddisk till en annan extern hårddisk är lika lätt som att äta frukost.
Koppla in din externa hårddisk i din PC och din lånade externa hårddisk i din PC.

Välj de filer/mappar på din externa hårddisk och välj kopiera Klicka sedan på den lånade externa hårddisken och välj klistra in. Easy as pie.
Citera
2011-12-10, 20:11
Medlem
Haha! Att det finns människor som besitter sån här kunskap..jisses Kan ev låna en väns gamla dator för att genomföra detta. Men hon säger att den lägger av ibland (varför hon köpt en ny), så känns lite riskabelt då jag inte vill föra över alla mina grejer till något som jag sedan kanske aldrig kommer åt??
Citera
2011-12-10, 20:15
Medlem
tzjs avatar
Jag hade hellre jagat en extern hårddisk än en till dator. Jag vet inte om du har möjlighet till ett inköp av en extern hårddisk, men de är prisvärda, så det är vad jag rekommenderar istället för att låna en kompis PC.

Denna t ex hade jag valt: http://www.netonnet.se/art/dator/lag...b/145187.4090/

Finns säkert billigare modeller, men Western Digital är bra diskar.
Citera
2011-12-10, 20:18
Medlem
Ok. Litar på ditt ord? Va tusan ska jag göra med den sen då? Kan ju tänka mig köpa en, men då måste jag ju veta med all säkerhet att tillvägagångssättet kommer funka, dvs det första du beskrev
Citera
2011-12-10, 20:22
Medlem
tzjs avatar
Det kommer fungera. Det kanske finns någon med en annan lösning jag inte tänkt på dock.

Personligen så hade jag investerat i den hårddisken och använt en av mina hårddiskar att använda som hårddisk för Timemachine-backuper till min Mac när flytten av foton är klar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in