2011-12-10, 07:03
Medlem
tigertompas avatar
Nu kände jag att det var dags att skapa en tråd om detta. Själv så läste jag lärarutbildningen och har även varit aktiv i mitt yrkesliv 2 1/2 år till sommaren. Nu är det snart lov och redan nu har jag börjat fundera om jag faktiskt vill jobba som lärare och fritidspedagog efter jag har slutat mitt nuvarande jobb.

När man läste lärarutbildningen, blev man lovad gröna skogar och att man kunde välja vilket jobb man ville, men så ser tyvärr inte yrkeslivet ut. Eftersom jag har varit arbetslös till och från och när man bara har längre vikariat, så är min upplevelse att man får "de jobbiga" klasserna i början i sitt yrkesliv där de mesta av tiden går ut på att lösa konflikter mellan barnen både under skoltid och på fritids.

Något jag också känner där jag jobbar just nu, märker man på barnen att föräldrarna pratar med sina barn om andra barn på ett negativ eller nedvärderande sätt och även vissa föräldrar vill veta vad som händer med andra barn där jag jobbar nu. Något jag och min kollegor också känner att vi inte får stödjande blickar från föräldrarna, utan mer utdömande blickar. Det skall även sägas att dessa barn går i lågstadiet.

Med tanke på detta, eftersom jag nu har jobbat exakt i två år börjar jag fundera om jag verkligen vill jobba med detta i all framtid. Och det spelar ingen roll om jag jobbar som lärare eller fritidspedagog, samt att man just nu känner när man jobbar inom skolans värld att det inte går att spara mer just nu i den svenska skolan p.g.a att det är väldigt taight som det redan är nu när det gäller personal och så.

Frågan som har kommit upp i mitt huvud de senaste veckorna är. Om man väljer att göra något annat. Vad kan man då jobbar med, istället för läraryrket eller fritidsyrket där man ändå kan ha nytta av sin högskoleutbildning? Tacksam för alla råd jag kan få, eftersom jag står i valet och kvalet när det gäller att fortsätta att arbeta som lärare och fritidspedagog.

Ni som är utbildade fritidspedagoger och lärare, som valde att hoppa av och göra något annat? Vad gör ni idag? Vad det här beslutet lätt förr er att ta? Vad var det som gjorde att ni tog det här slutgiltiga beslutet att hoppa av från ert yrkesval?
Citera
2011-12-10, 14:44
Medlem
erlgs avatar
Två år - ganska tidigt att kasta in handsken. Jag är lärare i botten, kompletterade allt eftersom med en jur kand. Gick vidare till skolledaruppdrag och startade en konsultverksamhet som fokuserade på kvalitetssäkringar inom kommun och landsting. Blev sedan administrativ chef, först på förvaltningsnivå och sedan inom kommunledning. Därefter bitr kommundirektör och nu konsultar jag igen. Som lärare borde du vara attraktiv för diverse ledaruppdrag under förutsättning att lärare var ett bra val till att börja med. Tyvärr är fallet sällan sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in