Ett jävla gissel det här! Jag har aldrig hållit på med just DT50, men däremot RD125 LC, de har en liknande sving och antagligen liknande stötdämparfäste i svingen. Har alltid haft problem att få loss stötdämparen då sprinten rostar fast i hålet i dämparen. Det är ett klassiskt problem som de flesta renoverare tvingas plåga sig igenom.
Första gången fick jag kapa ett spår i fästet i svingen och böja ut fästet i sidled så jag kunde lirka ut dämparen, sen böja tillbaks flärpen och svetsa igen spåret. Innan dess hade jag givetvis slipat ner sprinten så långt det gick så den blev kortare. Sprinten bytte jag sedan ut mot en M12 bult där den ogängade delen var lika lång som den totala bredden av fästet i svingen.
Den andra stötdämparen lyckades jag TILL SLUT få loss genom att banka som ini helvete på sprinten, kapa den, banka den åt andra hållet, kapa, banka den åt andra hållet, kapa, banka tillbaks till mitten och till slut lyckas lirka ut den.
Sprinten (eller kvarlevorna av den) sitter fortfarande fast i stötdämparen men jag tänker göra ett försök att pressa ut den med skruvstycke (vilket inte är att rekommendera då skruvstycken oftast går sönder om man tar i för hårt med dem). Om inte det funkar så får jag väl försöka få tag på en riktig verkstadspress och pressa ut den, alternativt borra den och sedan knacka. Värmen från borrningen kan i bästa fall göra att den släpper tillräckligt för att det ska gå att knacka ut den.
Hur som helst, om du lyckas få isär allt, ta då och fetta in grejerna ordentligt vid monteringen sen så slipper du eländet senare.
Jo en sak till förresten, bulten vid svingfästet i ramen ska gå att knacka ut. Dessa kan också sitta något jävulskt. Senaste RD'n jag gjorde det på, där satt bulten STENHÅRT, helt jävla stumt, men till slut efter några stenhårda smällar med plastklubba så släppte den.