Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-12-09, 21:38
Medlem
Hejsan,
min dotter har 2 st dt, en 90.a som motorn har rasat på och en 94 som hon använder.
nu pratar jag om den som fungerar, jag har plockat ner den för att lacka om ramen och lite småfix, men hon tycker den är för låg, den rasade dt är högre så jag tänkte byta hela vaggan, men jag får inte bort den från ramen (ner till) vet nån hur man gör??? eller går jag den svåra vägen nu???
dessutom läste jag nyss att jag bör höja även fram med iså fall. måste jag det??? är det lättare att bara byta framgafflarna rätt av, eller ska man krabba med att sätta i ny höjningsats??? baktill så är skillnaden ca, 17 cm kanske.

Finns det nån hjälpsam själ som kan ge mig tips på enklast möjliga sätt att höja f*nskapet.
Vi bor i lägenhet och tillgång till ex skruvstäd finns inte. därför tänkte jag byta vaggan rakt av och framgafflarna med om jag nu måste det.
Ha det bra med er.
Citera
2011-12-09, 22:03
Medlem
INTPs avatar
Den genomgående bulten som håller vaggan brukar ha suttit orörd sedan moppen var ny för ~20 år sedan, och det brukar innebära att dom är ohjälpligt fastrostade i svingbussningarna och/eller distanshylsan mellan dom. (Fettas en sån bult inte in vid monteringen kan den rosta fast så illa att den måste lossas med bågfil, gassvets och våld inom några månader! Been there, done that - man lär sig av sina misstag.)

Med andra ord, att få loss den på båda mopparna kommer minst sagt bli ett litet projekt innehållande mycket blod, svett, och möjligen en eller annan tår. Jag avråder, om du inte absolut måste ha loss det... Och måste du är det antagligen smidigast att kapa bultskallen och den gängade änden precis utanför ramen, bända isär ramen lite så bultändarna inte hänger kvar i skruvhålet, och dra ut alltihop bakåt. Därefter börjar alltså användningen av våld, gassvets, sannolikt bågfil och mycket annat innan du fått loss resterna av bulten från bussningarna och distanshylsan så det går montera på moppen igen. Sannolikt förstör man bussningarna så nya måste köpas, och att man måste ha en ny bult är rätt självklart...

Jag skulle antagligen plocka loss stötdämparen från ramen och svingen, lossar man fästet i ramen (under tanken) först kan man dra ner svingen när moppen är uppallad, då kommer man åt fästet i svingen rätt bra. Ramfästet brukar vara lätt att få loss, det sitter ganska skyddat långt upp i ramen, nedre fästet kan vara lite värre men det brukar gå lösa.

Lack blir lite pyssligare med svingen kvar i ramen, men om bulten sitter som dom brukar är lite extra maskeringsarbete mycket enklare än alternativet...

Rekommenderar höjning fram om man höjer bak, jag åkte med enbart höjning bak ett tag men det blir inte så bekvämt när moppen lutar såpass mycket framåt. Flytta gaffelförlängarna från andra moppen, eller ta med hela gaffeln - det är inget avancerat arbete.

Glöm inte byte til ett längre sidostöd, originalet fungerar inte när moppen höjs.
Citera
2011-12-10, 11:45
Medlem
hejsan, jag tackar för ditt snabba och detaljerade svar. jag har lossat bultarna på båda sidor svingen, så det sticker ut gängade ändar på båda sidor. men kommer inte längre. och du vet ju bättre än mig, så idag ska jag testa att ta bort endast dämparen...... återkommer nog senare med fler dumma frågor. ha det gott..
Citera
2011-12-10, 14:37
Medlem
Krafses avatar
Ett jävla gissel det här! Jag har aldrig hållit på med just DT50, men däremot RD125 LC, de har en liknande sving och antagligen liknande stötdämparfäste i svingen. Har alltid haft problem att få loss stötdämparen då sprinten rostar fast i hålet i dämparen. Det är ett klassiskt problem som de flesta renoverare tvingas plåga sig igenom.

Första gången fick jag kapa ett spår i fästet i svingen och böja ut fästet i sidled så jag kunde lirka ut dämparen, sen böja tillbaks flärpen och svetsa igen spåret. Innan dess hade jag givetvis slipat ner sprinten så långt det gick så den blev kortare. Sprinten bytte jag sedan ut mot en M12 bult där den ogängade delen var lika lång som den totala bredden av fästet i svingen.

Den andra stötdämparen lyckades jag TILL SLUT få loss genom att banka som ini helvete på sprinten, kapa den, banka den åt andra hållet, kapa, banka den åt andra hållet, kapa, banka tillbaks till mitten och till slut lyckas lirka ut den.
Sprinten (eller kvarlevorna av den) sitter fortfarande fast i stötdämparen men jag tänker göra ett försök att pressa ut den med skruvstycke (vilket inte är att rekommendera då skruvstycken oftast går sönder om man tar i för hårt med dem). Om inte det funkar så får jag väl försöka få tag på en riktig verkstadspress och pressa ut den, alternativt borra den och sedan knacka. Värmen från borrningen kan i bästa fall göra att den släpper tillräckligt för att det ska gå att knacka ut den.

Hur som helst, om du lyckas få isär allt, ta då och fetta in grejerna ordentligt vid monteringen sen så slipper du eländet senare.

Jo en sak till förresten, bulten vid svingfästet i ramen ska gå att knacka ut. Dessa kan också sitta något jävulskt. Senaste RD'n jag gjorde det på, där satt bulten STENHÅRT, helt jävla stumt, men till slut efter några stenhårda smällar med plastklubba så släppte den.
Citera
2011-12-10, 18:48
Medlem
hej igen, jag har lossat dämparen upptill och det gick ganska lätt, sen sänkte jag vaggan så mycket jag kunde och skulle lossa dämparen ner till, men den satt som f*n, det slutade med att jag tog fram vinkelslipen och kapade bulten på varje sida om själva dämparen(den som är höjd alltså) jag märkte dock att det satt en distanshylsa där med som jag nu då har kapat ner, jag har borrat igenom bulten som sitter kvar i dämparen med den ger inte med sig, jag tar nya tag i morgon och se om jag får bort den.
nu känns det lite oroligt att börja försöka ta bort dämparen på den riktiga moppen, men vem vet den kanske går lättare, eller svårare även om man köper nytt höjningskit eller bara flyttar befintlig måste dämparen antagligen lossas från helv*tes stället eller??? och så undrar jag om man kan köpa eller kapa nya distanse till dämparen runt gummit där jag ska sätta en bult?

många tack för er respons.
föresten så mätte jag gafflarna på båda mopederna och de verkar vara lika långa så jag behöver inte byta dom antagligen för hon vill ju ha samma "stuk" som den gammla hade.
ha det gott.
R.Ankan
Citera
2011-12-12, 22:25
Medlem
uppdatering, båda dämparna borta efter sågande med bågfil. nu ska jag bara borra upp samtliga hål och dyligt, men där jag drar vaggan upp och ner så gnisslar det nåt fruktansvärt från väntra nedre fästet, ser ut som att det ligger söndrigt gummi som lossnat där.... är det svårt att byta, eller ska jag bara smörja ski*en?
Citera
2011-12-12, 23:58
Medlem
INTPs avatar
Lossnar det bitar från gummibussningen är det finito och kommer ställa till problem rätt snart. Du åker på "nöjet" att lossa svingen trots problemen det brukar innebära som jag beskrev i första inlägget...
Citera
2011-12-13, 16:14
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RovAnkan
uppdatering, båda dämparna borta efter sågande med bågfil. nu ska jag bara borra upp samtliga hål och dyligt, men där jag drar vaggan upp och ner så gnisslar det nåt fruktansvärt från väntra nedre fästet, ser ut som att det ligger söndrigt gummi som lossnat där.... är det svårt att byta, eller ska jag bara smörja ski*en?

Det gummit du ser kan lika väl vara kedjeskyddet, eller kvarlevorna av det. Vet att Yamahas äldre hojar med stålsving brukade ha såna gummin, dessa blir ibland så utslitna att de till slut ramlar av. De är väldigt lätta att byta, bara att lyfta av när man har loss svingen.

Däremot så är svingbussningarna en annan femma. Det verkar vara såna här gummiupphängningar i svingen: http://yambits.co.uk/images/SAK008.JPG

Dessa brukar vara ett mindre helvete att få ur, man får göra en slags "pressanordning" med ett rör, en stålbit som precis passar mot bussningens ytterbana, och sen pressa. Antingen med skruvstycke (det borde dock vara trångt som fan) eller verkstadspress. Eller om man orkar/kan så svetsar man ihop en liten skruvpress-mojäng.

Man kan värma utanpå svingen också så stålet expanderar lite runt bussningen, det kan göra stor skillnad i hur lätt/inte lätt bussningen släpper.
Senast redigerad av Krafse 2011-12-13 kl. 16:20.
Citera
2011-12-13, 16:32
Medlem
Adtollos avatar
Jag hade höjningssats enbart bak på min när det begav sig. Tyckte den blev instabil med höjningssatsen fram.
Citera
2011-12-13, 18:25
Medlem
hej igen, jag testade att lossa svingen och blev riktigt förvånad när det gick utan problem alls, såg då att det var gummikedjeskyddet som krafse precis har skrivit, men nja, bustningarna kanske inte heller var så fina, men eftersom dom inte glappar eller nåt så ska jag nog bara montera tillbaka allt efter lackningen,
men jag såg en längsgående spricka på undersidan av svingen och bakom motorn sitter ett tvärgående stag som ser ut att vara av....
suck, orkar snart inte med alla problem man hittar, hur jag gör med detta vet jag inte ännu, utan nu är det massor med målning och lackning av detaljerna som gäller, jag hade inte tänkt göra det så speciellt proffsigt utan mest så det bara ser bra ut,....
kanske till och med hoppar över klarlackning av ramen.... men det får jag se senare. ska lacka skärmar, pakethållaren, fotpinarna och lite annat.
sen ska jag bara koppla elen och se om man får liv i bla blinkers och så kanske jag byter framlycktan,
till det furkantiga lyset som sitter på den gammla moppen......
Citera
2011-12-14, 22:10
Medlem
Krafses avatar
Staget bakom/ovanför motorn är inte så viktigt för ramens stabilitet, kapa loss skiten och se glad ut. Staget (eller RÖRET om man ska vara petig med orden) sitter endast där för att hålla fast luftburken och möjligtvis lite av innerskärmen på plats (kan inte DT så bra som sagt). Jag undrar dock hur i hela friden röret kan ha gått av? Har cykeln varit med om en olycka? Eller har det rostat av?

Däremot svingen, den måste du laga eller byta. Märkligt med en längsgående spricka förövrigt. Säker på att det inte är en repa?
Senast redigerad av Krafse 2011-12-14 kl. 22:14.
Citera
2011-12-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Staget bakom/ovanför motorn är inte så viktigt för ramens stabilitet, kapa loss skiten och se glad ut. Staget (eller RÖRET om man ska vara petig med orden) sitter endast där för att hålla fast luftburken och möjligtvis lite av innerskärmen på plats (kan inte DT så bra som sagt). Jag undrar dock hur i hela friden röret kan ha gått av? Har cykeln varit med om en olycka? Eller har det rostat av?

Däremot svingen, den måste du laga eller byta. Märkligt med en längsgående spricka förövrigt. Säker på att det inte är en repa?

hej, ramen ser rak och fin ut så hur staget kan vara av det undrar jag med, jodå, det är en längsgående spricka 10cm lång på undersidan av svingen.
ser ut som att det skulle kunna vara svetskarven från tillverknigen av de fyrkantiga rörbitarna man tillverkar svingen av.
i övrigt börjar den ta form nu. har på börjat monteringen av alla delar och så, jag är lite nöjd faktiskt, tråkigt bara att hon vill ha tank och sadel från den äldre modellen (svart/röd) men det blir nog bra det med, sen funderar jag på att plocka isär den andra dt totalt och göra i ordning som ett litet vinter projekt. dock vet jag inte om jag ska ge mig på motorn, men den dt,n är med komplett och 1 extra motor finns till den med, så jag får se hur jag gör, kanske jag gör den fin med lite lack och så får man se om man får nåt för den trots att motorn inte funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in