2011-12-09, 14:34
Medlem
Har upptäckt ett rätt besvärligt glapp i min skivspelares RCA-kabel (svart/röd), som gör att volymen dras ner REJÄLT om kabeln inte ligger i någon sorts sweet spot! Ljudkvaliteten åker i botten och blir burkigt och träligt!
Var ska jag vända mig för att byta ut denna kabel? Den sitter ju såklart fast inne i själva spelarn, så det är inget jag kan fixa på egen hand antar jag! Det är en Technics 1210 om det är intressant!
Citera
2011-12-09, 14:46
Medlem
findatas avatar
Man skulle ju kunna kapa sladden lite utanför spelaren och löda ihop med ny kabel.

Annars finns det ju i alla fall en snubbe som reparerar gamla vinylspelare, borde inte vara några problem för en sådan. Minns dock inte vad han heter eller var han huserar. Annars går det säkert med valfri firma som reparerar småel.
Citera
2011-12-09, 14:57
Medlem
Bookes avatar
1. Köp en sån HÄR
Och en sån HÄR

2. Klipp av dom gamla RCA kontakterna.

3. Löda fast kablarna, där är 2 per sladd.

4. Njut av dina lp skivor!

PS. Har du ingen lödkolv så hittar du den HÄR
Citera
2011-12-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Booke
1. Köp en sån HÄR
Och en sån HÄR

2. Klipp av dom gamla RCA kontakterna.

3. Löda fast kablarna, där är 2 per sladd.

4. Njut av dina lp skivor!

PS. Har du ingen lödkolv så hittar du den HÄR
Antar att jag behöver lägga till lite kabel då också? Är ju den som glappar menar jag!
Men härligt, det borde jag kunna lösa, lödkolv finnes redan så! Får jobba på det i helgen, tack för idéerna!
Citera
2011-12-12, 11:33
Medlem
Bookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saetia
Antar att jag behöver lägga till lite kabel då också? Är ju den som glappar menar jag!
Men härligt, det borde jag kunna lösa, lödkolv finnes redan så! Får jobba på det i helgen, tack för idéerna!

Jaha det är kabeln som glappar.

Då är det lättare att köpa en kabel med redan fastlödda kontakter, och sedan öppna upp hela skivspelaren och löda fast kabeln.
Citera
2011-12-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Booke
Jaha det är kabeln som glappar.

Då är det lättare att köpa en kabel med redan fastlödda kontakter, och sedan öppna upp hela skivspelaren och löda fast kabeln.
Misstänkte det! Det går inte knipsa av hela kabeln och sätta fast en ny på det sättet? Annars är kanske inte en skivspelare så bökig att öppna som jag har fått för mig!
Citera
2011-12-13, 04:24
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saetia
Misstänkte det! Det går inte knipsa av hela kabeln och sätta fast en ny på det sättet? Annars är kanske inte en skivspelare så bökig att öppna som jag har fått för mig!

Mitt förslag är att du skaffar en sån här, knipsar av den i ena änden, öppnar spelaren och byter kabel.

Nej, det är inte så svårt att öppna den. Det svåra är att sätta tillbaka allt i rätt ordning och inte ha några skruvar kvar!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in