Jag har ingen erfarenhet av att jäsa mäsk för bränning men jag har bryggt en del öl. Vad jag använt är öljäst och alltså inte turbojäst, som jag antar att du använder. Jag antar dock att det finns många likheter så jag kan berätta om min erfarenheter av öljäst.
Då jag sätter vörten på jäsning brukar det ta några timmar innan jäsningen kommer igång. Vad som händer då är att jästen först hamnar i en tillväxtfas då antalet jästceller ökar och förbrukar det syre som man ser till finns initialt i vörten. I det här stadiet tillverkas ingen alkohol (12-24h) eller i så fall väldigt lite.
Första dygnet som det jäser går det ganska långsamt efter vad man kan se från jäsröret. Det andra dygnet är det häftigaste i jäsväg. Tredje dygnet jäser på ganska bra, något bättre än första, fjärde är ungefär som tredje. Sedan börjar det avta och nästan stanna upp helt.
Jag har aldrig gjort några öschlemätningar under den tid som det jäser som mest, men tappar på sekundär jäsning efter 5-6 dagar och då har nästan allt jäst ut (5% öl) och efter det blir det nog bara sådär 0,1% per dag, men man låter det vila för att klarna.
Varför inte köpa en öschlemätare själv för att se när mäsken peakar?

Hade jag varit du hade jag nog ändå hellre gått över till att dricka belgisk ale, det är starkt och smakar jäst, men fan så mycket bättre än mäsk. Jag förstår att det är en ekonomisk fråga men jag har sett att det finns belgiska ölsatser att köpa om du inte vill göra allt själv från scratch, då borde du få bra och billig öl som ändå har den där goda jästsmaken och där du dessutom kan tillsätta socker med gott samvete eftersom det tillhör stilen.