2011-12-09, 09:43
Medlem
Gabogibos avatar
Jag ska laga mat till ett antal personer idag, och funderar på att laga en stark curryrätt med kyckling, men en av matgästerna är laktosintolerant och en curry är värdelös utan en god raita. Jag har hittat någonting som heter Valio, men jag har aldrig smakat på denna och är osäker på var jag hittar den.

1: Vad är det bästa laktosfria alternativet till vanlig matlagningsyoghurt?

2: Är det ens värt smakmässigt att göra en laktosfri raita? borde jag laga nåt helt annorlunda?

Tack för snabba svar, ska laga maten 16.00! :P
Citera
2011-12-09, 10:28
Medlem
Evilyns avatar
1. Laktosfri matlagningsyoghurt (eller creme fraiche eller liknande), finns i de flesta mataffärer, om inte affären är skitliten. Ica har, t.ex.

2. Det smakas ingen skillnad alls.

Både arla, skånemejerier och många andra har laktosfria produkter numera, och alla smakar som originalet. Mjölksocker är väl ingen smakhöjare direkt, antar jag
Citera
2011-12-09, 10:58
Medlem
Gabogibos avatar
Utmärkt! då blir det curry ikväll!
Tack för hjälpen.
Citera
2011-12-09, 11:01
Medlem
Evilyns avatar
No problemo. Passa dig för Oatlys grejer bara, de smakar rövhål.
Citera
2011-12-09, 11:06
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
No problemo. Passa dig för Oatlys grejer bara, de smakar rövhål.

Ah, will do. :O
Citera
2011-12-10, 18:24
Medlem
Gabogibos avatar
UPDATE: killen var mjölkproteinallergiker, han kunde ändå inte äta skiten, men det blev gott och alla blev glada. Förutom jag som spydde pga mängden chilli haha, eller mängden öl.
Citera
2011-12-11, 22:24
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
UPDATE: killen var mjölkproteinallergiker, han kunde ändå inte äta skiten, men det blev gott och alla blev glada. Förutom jag som spydde pga mängden chilli haha, eller mängden öl.

Do'h! Ja, då fanns det ju inte mycket att göra. Carlshamn har sojaprodukter annars, om du ska göra det igen någon gång.. Dock vet jag inte hur de smakar... Sojadrycken är god iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in