2011-12-08, 23:50
Medlem
Tjena!

Jag har en Renault Clio från 92 som på senare tid börjat bete sig underligt. Jag tror att det var för ett par månader sedan som den vid fullt rattutslag lät som att däcken slog i hjulhusen, vilket jag tänkte var helt normalt. Vet inte om så var fallet, men min pärla har sedan dess börjat klonka och slå från främre delen av bilen vid stora rattutslag (åt båda håll) vid lägre hastigheter.
Min första tanke var att någon drivknut höll på att ge upp. Det konstiga i det hela är dock att bilen klonkar oavsett om jag accelererar eller bara rullar igenom skarpa svängar, vilket kanske skulle kunna tyda på att det inte är drivknuten som spökar?
Idag märkte jag även att ratten börjat rycka ordentligt vid kraftiga accelerationer vid fullt rattutslag. Jag har nu börjat bli lite orolig på riktigt då jag inom en snar framtid ska köra en sträcka på 50 mil med bilen. Jag skulle kunna tänka mig att göra något åt detta för att undvika haveri på landet i minusgrader.
Är det drivknutarna som kommer ge upp eller vad tror ni?
Citera
2011-12-08, 23:56
Medlem
Det kan vara spindellederna du måste byta. Men fråga verkstan.
Citera
2011-12-09, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det kan vara spindellederna du måste byta. Men fråga verkstan.

Fråga verkstan kan jag göra när den brakat. Har pratat med den lokala verkstan tidigare om andra problem, och fått uteslutande idiotiska svar. Tror helt ärligt att bättre kunskap finns att hämta här. Har själv behövt fixa allt som brakat. Hade egentligen bara tänkt att samla in tips, felsöka, och sedan avgöra ifall jag skulle kunna åka eller inte. Antagligen kommer jag åka oavsett.. Men om jag har tur kanske jag hinner fixa problemet själv.
Citera
2011-12-09, 17:55
Medlem
Har nu varit ute och provkört lite, och lagt märke till följande:
När jag rullar igenom svängen börjar ratten styra ut ur svängen efter ett tag. Ratten dras tillbaka kanske 40 grader mot "raktframläge". sedan hörs ett ljudligt klonk och ratten hoppar tillbaka 40 grader, till ursprungsläget (dvs tillbaka in i svängen). Detta händer både när jag backar, kör fram, kör höger, kör vänster, rullar fritt, och rullar på ettans växel.
Citera
2011-12-09, 18:28
Medlem
Folkskyggs avatar
Hissa upp bilen med domkraften och känn på hjulet.

Ta ett stadigt grepp klockan 9 och klockan 3, dvs sida vid sida och känn och det glappar där. Känns sedan klockan 12 och klockan 6, överst och underst.

Är det glappt sida vid sida men inte över och under, så är det troligtvis styrleden.

Hur är bilens stötdämpning fram förresten, gunga på bilen och se om den fortsätter gunga eller blir helt stilla direkt när du slutat gunga. Samt, niger den vid inbromsning?
Citera
2011-12-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starogardzka
Tjena!

Jag har en Renault Clio från 92 som på senare tid börjat bete sig underligt. Jag tror att det var för ett par månader sedan som den vid fullt rattutslag lät som att däcken slog i hjulhusen, vilket jag tänkte var helt normalt. Vet inte om så var fallet, men min pärla har sedan dess börjat klonka och slå från främre delen av bilen vid stora rattutslag (åt båda håll) vid lägre hastigheter.
Min första tanke var att någon drivknut höll på att ge upp. Det konstiga i det hela är dock att bilen klonkar oavsett om jag accelererar eller bara rullar igenom skarpa svängar, vilket kanske skulle kunna tyda på att det inte är drivknuten som spökar?
Idag märkte jag även att ratten börjat rycka ordentligt vid kraftiga accelerationer vid fullt rattutslag. Jag har nu börjat bli lite orolig på riktigt då jag inom en snar framtid ska köra en sträcka på 50 mil med bilen. Jag skulle kunna tänka mig att göra något åt detta för att undvika haveri på landet i minusgrader.
Är det drivknutarna som kommer ge upp eller vad tror ni?

Hej!
Jobbar som servicetekniker på Volvo/Renault verkstad och kan väl tipsa dig att det är EXTREMT vanligt med fjäderbrott på Renault, ibland går dom av två varv, ibland ett kvarts. Går den bara av en mindre bit så är det inget som direkt fixerar fjädren och då kan den hoppa och hugga när man svänger och accelererar och på så sätt skapa missljud och ryck i ratten. Även Drivknutat är ju inte hel ovanligt, men skulle nästan tippa på en fjäder.
Citera
2011-12-09, 20:11
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallenit
Hej!
Jobbar som servicetekniker på Volvo/Renault verkstad och kan väl tipsa dig att det är EXTREMT vanligt med fjäderbrott på Renault, ibland går dom av två varv, ibland ett kvarts. Går den bara av en mindre bit så är det inget som direkt fixerar fjädren och då kan den hoppa och hugga när man svänger och accelererar och på så sätt skapa missljud och ryck i ratten. Även Drivknutat är ju inte hel ovanligt, men skulle nästan tippa på en fjäder.

Låter troligt.

Detta bär väl märkas med att hjulet får en synbar camber-vinkel?
Citera
2011-12-09, 20:15
Medlem
r0starNs avatar
Som det redan sagts, drivknut tippar jag på.
Citera
2011-12-09, 22:23
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starogardzka
Har nu varit ute och provkört lite, och lagt märke till följande:
När jag rullar igenom svängen börjar ratten styra ut ur svängen efter ett tag. Ratten dras tillbaka kanske 40 grader mot "raktframläge". sedan hörs ett ljudligt klonk och ratten hoppar tillbaka 40 grader, till ursprungsläget (dvs tillbaka in i svängen). Detta händer både när jag backar, kör fram, kör höger, kör vänster, rullar fritt, och rullar på ettans växel.
Med dom symptomen är det knappast drivknutsproblem. (Då borde det "knattra" tydligt under gaspådrag vid fullt rattutslag).

Men troligast i nämnd ordning :
- Fjäderbrott.
- Lös/defekt styrväxel.
Citera
2011-12-10, 16:51
Medlem
Har lyft bilen på domkraft och kollat. Fjädringen ser ut att vara i ok skick. Inget fjäderbrott, bilen slutar gunga direkt när jag slutar, och ingen cambervinkel vad jag kan se.
Jag vred fram och tillbaka på hjulet med växel i, och det glappade 5-10 grader, är det normalt? Däremot var det inte var den yttre drivknuten som glappade, utan glappet låg längre in, möjligtvis vid den inre drivknuten, men denna borde väl inte påverkas märkbart när bilen svänger? Och drivknutar kanske kan vara dåliga även om de inte nödvändigtvis glappar?
Inget glapp är det heller varken i styrleden eller spindelleden (eller hjullagren), dvs varken klocksn 9 och 3 eller klockan 12 och 6.
Styrväxeln klagade besiktningsmannen på förra månaden. Jag trodde det var glappet i ratten som var problemet. Glappet låg nämligen i styrstången, och bilen gick igenom när jag fixat det. Hur kollar man att styrväxeln fungerar som den ska?
Att tillägga var att jag hörde ett svagt dunk när jag ryckte i höger hjul klockan 9 och 3, som möjligtvis skulle kunna komma från styrväxeln.
Senast redigerad av starogardzka 2011-12-10 kl. 16:57.
Citera
2011-12-12, 19:35
Medlem
Bilen gick hela vägen utan problem! Återkommer när jag fixat problemet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in