2011-12-08, 22:39
Medlem
Fick en galen tanke nyligen, att teknikens utveckling kan vara en del av evolutionen.
Att vi inte kan knna igen det nu eftersom vi har ntt en ny fas i evolutionen, teknikens lder.

Kan tnka mig att mnniskan frvandlar sig sjlv till intelligenta robotar med tiden, om kanske ngra hundra r. Inte bara mnniskan utan ven husdjur osv...

Varfr g runt med en srbar kropp om 300 r? Redan idag kan vi ha mekaniskt hjrta, armar, ben, ron med mera. Om 1000 r har kanske evolutionen frvandlat oss till fullstndiga robotar p jorden och som ervrar andra vrldar i universum.

Teknik r egentligen lika naturlig som vi mnniskor, den r uppbyggd av samma grundmnen som vi och allt annat p jorden, gller bara hur man kombinerar dessa atomer fr att f nytt resultat, p samma stt har vi utvecklats, s varfr skulle teknik inte vara naturlig utveckling. Eller?
Citera
2011-12-08, 22:47
Medlem
Skulle mer tro p att det r "hjrnan" som har utvecklas d "maskiner" inte gr sig sjlva om du inte tnkte att det skulle bli som i "Terminator" med "Skynet".

Det r anpassningsfrmgan som utgr vilka delar som utvecklas med tiden. Det som gr att mnniskan har kunnat verla alla dessa r r att vi kan anpassa oss till olika mijler. Genom att ndra p dem (eller frhllandet mellan mnniska och milj).

Intressant tanke.
Citera
2011-12-08, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownJS
om du inte tnkte att det skulle bli som i "Terminator" med "Skynet".

Nej jag tnkte inte s, utan att vi kontrollerat sakta omvandlar oss till robotar, ny steg inom evolutionen. T.ex Om vi tror p utomjordingar s frvntar vi oss sm grna individer med stora gon, kan utomjordingar inte vara robotar? Om dom kan ta sig hit s r dom extremt mycket mer utvecklade n oss, jag skulle frvnta mig att se robotar istllet fr sm grna mn. Vi sjlva mste utforska andra planeter med hjlp av robotar, eftersom det finns tusentals miljarder planeter bara i vr galax, och det r helt omjligt fr oss att utforska varje planet, om vi utforskade "en planet per sekund" s skulle det ta 31 r att utforska 1 miljard planeter. nda mjligheten att ska efter liv i universum r intelligenta robotar som fortplantas frn planet till planet. 10 Robotar som landar p en planet, utvinner resurser och bygger 100 nya robotar, dessa 100 robotar sprids till 10 andra planeter utvinner resurser och bygger 1000 nya robotar osv... S ven denna teori leder till teknik och robotar.
Senast redigerad av wisedude 2011-12-09 kl. 00:05.
Citera
2011-12-09, 00:07
Medlem
Jonblunds avatar
Kan tnka mig att teknologin kommer att alltmer greppa in i den biologiska evolutionen. Del via en kande blandning av biologi och teknologi i framtida "maskiner", men ocks via alltmer avancerad DNA modifiering.
Tnk bara p de nu aktuella frsket att "Framstlla" en mamut, ett djur som varit utdtt i flera 10000- tals r. Om eller snarare nr dylika frsk lyckas innebr ju det vldiga ingrepp i den naturliga utvecklingens evolution/selektion.
Citera
2012-01-07, 17:30
Medlem
Sg precis p Richard Dawkins dokumentrer och det fanns en del dr han tog upp om mnniskans teknik. Hoppas det ger er lite svar.

Det brjar vid 2:25
http://www.youtube.com/watch?v=0FEen...el_video_title
Citera
2012-01-15, 22:39
Medlem
Har vi ingen sjl? r vi bara biologiska robotar idag?

Evolutionen kanske r beroende av att vi har en sjl. S kanske vi r biologiska robotar med en sjl.
Citera
2012-01-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastard2
Sg precis p Richard Dawkins dokumentrer och det fanns en del dr han tog upp om mnniskans teknik. Hoppas det ger er lite svar.

Det brjar vid 2:25
http://www.youtube.com/watch?v=0FEen...el_video_title

Richard Dawkins r en idiot. Han tror att naturligt urval har frt oss dit vi r. Alla studier som har gjorts av intelligenta framgngsrika mnniskor visar att dom har frre avkommor n medel Svensson. Dom har vl frmodligen fullt upp med att vara framgngsrika och har inte tid och plats fr en massa ungar.
Citera
2012-01-17, 06:53
Medlem
ChristerNs avatar
Tekniken kommer nog p ntt stt samverka med evolutionen.
Vi behver t.ex. inte s mycket muskler om tekniken fixar hrt arbete.

Jag ser ven kollektiva medvetandet som del i evolutionen.
Allts kunskaper som sprids i historien och till nya generationer.
T.ex. kunskaper om elden, klder, matlagning, maskiner mm.

Christer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in