• 1
  • 2
2011-12-09, 18:12
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldoriam
Vad händer med världen? Ni sitter och försvarar giriga människor som skor sig på andras okunskap. Att killen sitter och spelar cs på lektionen och gnäller lite för att han kan det är en sak. Men att han kan göra det och sen få bra betyg, är inte det rubbat? självklart är han vuxen nog att ta sina egna beslut om sin utbildning och om han skall plugga eller ej. Men då skall detta synas i betyget! Ett stort problem inte bara för honom själv utan för hela samhället. Enda skälet att han kommer igenom skolan är att han genererar pengar till bolaget bakom. på universitet hade du nämligen inte fått godkänt om du inte presterar, där är skillnaden.

Ni framhäver också att det skall vara helt ok att tjäna deg på att effektivisera skolan, där håller jag med. Men hade det inte varit bättre att förbjuda vinsten och återinsätta kapitalet i skolan, exempelvis höja lönerna till lärarna till exempelvis 80 000: -/månad. Den skolan hade varit den mest eftertraktade skolan att jobba på vilket hade lett till en sjukt bra skola istället.

Angående att skatten är hög i Sverige, detta stämmer inte heller. vi har en av de lägsta bolagsskatterna i världen! Den skatten som är hög är när du ska dränera företaget på pengar för att kunna leva livet privat!

Ni tycker säkert att handel med oreglerad derivat va kanon också, det är ju inte fult att tjäna pengar..

Kamma er!

Hur vet du att killen hade höga betyg? Det missade jag i så fall.

Vilket företag skulle vilja starta friskolor och lägga in pengar där om de inte får ta ut vinst? De ska göra det av ren godhet?

Du ska nog kolla upp arbetsgivaravgifterna innan du uttalar dig lika korkat.

T O M sossarna anser att det är för högt för småföretagarna.

Här är en bra motion o ämnet:

http://fpmotioner.wordpress.com/d-na...19-och-d29-y2/

Ungefär dubbelt så hög i Sverige som i EU
Citera
2011-12-09, 19:05
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Nej, det är du som påstår att 18 och 19 åringar är lika omogna. Att du enbart bygger ditt påstående på dina egna misslyckade barn är väl ganska vanligt för vänstermänniskor. Jag har aldrig spelat counter strike i skolan o kommer aldrig att göra det. Då jag ser skolan som mitt arbete. Samma sak gäller för de flesta av mina klasskamrater. Du ger fortfarande inget alternativ till NPM.
Läser du över huvud taget vad jag skriver? Läs om igen!
Du kritiserar M-kvinnan för att hon inte var fanatisk, och du kritiserar oss för att vi, liksom många andra, identifierar en sämre skött friskola. Du kastar på mig påståenden som är helt tagna ur tomma intet, du ber mig att presentera alternativ till NPM, du säger att jag påstår att 18 och 19-åringar är lika omogna och du kallar mig vänstermänniska?! Med omognad så syftade jag snarare på spannet 16-19 år. Kanske du vill ha en forskningsrapport som verifierar detta chockerande påstående?
Så år det någon annan du skriver till? För jag begriper inte alls dina citeringar.

Du behöver inte hålla med mig, du behöver inte heller erkänna brister med vissa verksamheter. Du kan hävda att behöriga lärare som sagt upp sig från John Bauer inte begriper sin arbetsplats eller sina arbetsuppgifter, och du kan även hävda att alla kritiker borde göra som du gör, d.v.s. köra ned huvudet i sanden.
Men ingenting av det du gör eller strävar efter förändrar läget för eleverna eller lärare. Är det den detaljen som är viktig? Är det verkligen så känsligt att peka mot en friskola som sköts mindre bra? Ser du på allvar inte riskerna?

Tycker du kan bemöda dig att svara seriöst istället för att kasta på mig en massa påhitt. Men av vad jag sett hittills så är det väl att hoppas på för mycket.
Citera
2011-12-09, 23:41
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Läser du över huvud taget vad jag skriver? Läs om igen!
Du kritiserar M-kvinnan för att hon inte var fanatisk, och du kritiserar oss för att vi, liksom många andra, identifierar en sämre skött friskola. Du kastar på mig påståenden som är helt tagna ur tomma intet, du ber mig att presentera alternativ till NPM, du säger att jag påstår att 18 och 19-åringar är lika omogna och du kallar mig vänstermänniska?! Med omognad så syftade jag snarare på spannet 16-19 år. Kanske du vill ha en forskningsrapport som verifierar detta chockerande påstående?
Så år det någon annan du skriver till? För jag begriper inte alls dina citeringar.

Du behöver inte hålla med mig, du behöver inte heller erkänna brister med vissa verksamheter. Du kan hävda att behöriga lärare som sagt upp sig från John Bauer inte begriper sin arbetsplats eller sina arbetsuppgifter, och du kan även hävda att alla kritiker borde göra som du gör, d.v.s. köra ned huvudet i sanden.
Men ingenting av det du gör eller strävar efter förändrar läget för eleverna eller lärare. Är det den detaljen som är viktig? Är det verkligen så känsligt att peka mot en friskola som sköts mindre bra? Ser du på allvar inte riskerna?

Tycker du kan bemöda dig att svara seriöst istället för att kasta på mig en massa påhitt. Men av vad jag sett hittills så är det väl att hoppas på för mycket.

Nej jag känner inte till att 18 åringar är speciellt mycket omognare än 19 åringar. Själv tror jag det har med pliktkänsla och uppfostran att göra. Jag har aldrig agerat som pojken i inslaget. Varför ska företag behöva lida för att du inte kan hålla pli på dina jäkla ligister till barn?

Ja vilken idiot som helst kan kritisera men du säger inte vad som vi ska ha istället? Nu när NPM har funnits sedan 1980 talet, oavsett politisk styrning, så vill jag jätte gärna höra om din nya teori som ska ersätta denna. Sluta grina och berätta istället, eller kan det vara så att du inte är insatt i varken NPM eller i det nya alternativet ( som du ännu inte nämnt?).

Jag kör inte ned huvudet i sanden jag ger ett par förbättringslternativ i mina tidigare inlägg. Vad är det du inte förstår?
Citera
2011-12-10, 01:44
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Nej jag känner inte till att 18 åringar är speciellt mycket omognare än 19 åringar. Själv tror jag det har med pliktkänsla och uppfostran att göra. Jag har aldrig agerat som pojken i inslaget. Varför ska företag behöva lida för att du inte kan hålla pli på dina jäkla ligister till barn?

Ja vilken idiot som helst kan kritisera men du säger inte vad som vi ska ha istället? Nu när NPM har funnits sedan 1980 talet, oavsett politisk styrning, så vill jag jätte gärna höra om din nya teori som ska ersätta denna. Sluta grina och berätta istället, eller kan det vara så att du inte är insatt i varken NPM eller i det nya alternativet ( som du ännu inte nämnt?).

Jag kör inte ned huvudet i sanden jag ger ett par förbättringslternativ i mina tidigare inlägg. Vad är det du inte förstår?
Men vad är det för dille du fått på hjärnan och vad är det för tjat om gamla NPM? Varför ska jag plötsligt leverera modeller till skolverksamheten?
Min enda invändning i den här tråden gällde din ensidiga kritik mot eleverna och ditt fanatiska försvar av skolan, trots att det bevisligen inte går juste till överallt. Denna kritik tog tydligen så illa på dig så du nu har du kokat upp det till något ärende där jag nu skall presentera nya organisationsformer där jag löser upp allehanda svårigheter som kvalitetssäkringar och kontroll till större samhällsnytta. Nu har jag inte heller nämnt något kring huvudmannaskap eller friskoleformen. Den frågan lämnar jag tillsvidare lätt orörd.

Nåja, du verkar minst sagt vara lite annorlunda. Det är mäkta tröttsamt när du inte läser mina inlägg utan istället verkar ge svar, och söka konflikt, kring något som jag inte skrivit. Lycka till
Citera
2011-12-10, 02:56
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Men vad är det för dille du fått på hjärnan och vad är det för tjat om gamla NPM? Varför ska jag plötsligt leverera modeller till skolverksamheten?
Min enda invändning i den här tråden gällde din ensidiga kritik mot eleverna och ditt fanatiska försvar av skolan, trots att det bevisligen inte går juste till överallt. Denna kritik tog tydligen så illa på dig så du nu har du kokat upp det till något ärende där jag nu skall presentera nya organisationsformer där jag löser upp allehanda svårigheter som kvalitetssäkringar och kontroll till större samhällsnytta. Nu har jag inte heller nämnt något kring huvudmannaskap eller friskoleformen. Den frågan lämnar jag tillsvidare lätt orörd.

Nåja, du verkar minst sagt vara lite annorlunda. Det är mäkta tröttsamt när du inte läser mina inlägg utan istället verkar ge svar, och söka konflikt, kring något som jag inte skrivit. Lycka till

Lol, du vet inte ens vad NPM är för något va?

Kom med förslag istället för att klaga. Tydligen var det för svårt för dig.
Citera
2011-12-11, 02:02
Bannlyst
Friskolor ska kunna ta ut vinst men gränser och krav måste finnas. Aktörer som endast är ute efter att tjäna pengar bör inte få tillåtelse att driva friskolor i Sverige. Jag gillar Dambergs förslag. Man ska inte kunna komma och kortsiktigt driva en skola ner till ruiner bara för att gotta sig i vinsten.

Seriösa aktörer på marknaden vill tjäna pengar men ser samtidigt till att skolan håller en hög och bra kvalité. Jag gick själv på en sådan friskola och var nöjd av mitt val. Problemet är inte friskolor och vinstuttaget i sig, utan oseriösa aktörer på marknaden som inte alls är intresserade av driva själva skolan vilket sänker kvalitén i helhet.
Senast redigerad av 2Keynote 2011-12-11 kl. 02:05.
Citera
2012-07-04, 17:18
Medlem
MBoudines avatar
Skola, vård och omsorg ska ha staten som huvudman för lika kvalitetsnivå överallt, det får inte vara kvalitetsskillnad mellan fattiga och rika kommuner.

Offentlig verksamhet ska inte privatiseras eller bolagiseras och tjänas pengar på, och polisen är inget undantag; dvs Statspolis - inte Polismyndigheten i Härnösand AB osv, i en framtid. Borde vara självklart.
Senast redigerad av MBoudine 2012-07-04 kl. 17:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in