• 1
  • 2
2011-12-08, 19:47
Bannlyst
Hej

Jag har aldrig lagat en julskinka förut.

Som jag har förstått det ska man:

1. Rimma

2. Koka ELLER Ugnsbaka

3. Eventuellt griljera.

Rätt? fel?

Jag har köpt en 2kg kokt julskinka ICAs märke. Hur går jag tillväga för attt behandla/tillaga den? Man kan väl inte bara öppna upp den, klippa upp nätet och sen äta direkt? Den ser ju inte så färdig ut, även om det står kokt? Kan man ugnsbaka nu också? Eller ska man helt enkelt bara griljera den?

Tacksam för svar!!!!!
Citera
2011-12-08, 19:54
Medlem
Den är lagad, dvs ätbar och du behöver endast griljera den. Sitter det svål på och för mkt fett för din smak skär du av det.
Sen penslar du den med en äggula blandad med senap och strör lite ströbröd över.
Griljera i ugnen (googla grader och tid, minns inte själv men har för mig 180 grader tills den ser lite brun och fin ut)
Citera
2011-12-08, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Den är lagad, dvs ätbar och du behöver endast griljera den. Sitter det svål på och för mkt fett för din smak skär du av det.
Sen penslar du den med en äggula blandad med senap och strör lite ströbröd över.
Griljera i ugnen (googla grader och tid, minns inte själv men har för mig 180 grader tills den ser lite brun och fin ut)

ah okej tack!!!!!!!!! jag är så jävla dum i huvudet, det står klart och tydligt på förpackningen hur man gör och det är precis som du säger! räcker med att griljera skiten direkt. men när man köper den, så ser den inte speciellt färdig ut, därav tråden. tråden löst.
Citera
2011-12-08, 20:08
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Personligen så gillar jag mera ugnsbakade julskinkor inlindat i aluminiumfolie i ugnen som man sen bara griljerar ,tar längre tid ungefär 60-70 minuter per kilo i 180 grader och använder ugnstermometer sticka så att den blir c.a 75 grader invändigt,men du hade en färdigkokt skinka som du bara behöver griljera .
Citera
2011-12-08, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Personligen så gillar jag mera ugnsbakade julskinkor inlindat i aluminiumfolie i ugnen som man sen bara griljerar ,tar längre tid ungefär 60-70 minuter per kilo i 180 grader och använder ugnstermometer sticka så att den blir c.a 75 grader invändigt,men du hade en färdigkokt skinka som du bara behöver griljera .

jo det låter godare, håller med om det, men det innebär också så mycket mer arbete
Citera
2011-12-08, 22:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constipation
jo det låter godare, håller med om det, men det innebär också så mycket mer arbete
Mycket mer arbete? Att slå in skinkan i folie och sätta i en stektermometer? Du käkar ganska mycket snabbmat och färdiglagat va?
Citera
2011-12-08, 23:12
Medlem
BrottareGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Mycket mer arbete? Att slå in skinkan i folie och sätta i en stektermometer? Du käkar ganska mycket snabbmat och färdiglagat va?

Ha Ha Ha Ha Ha Ha!!! Garvade stenhårt åt det där..

Seriöst TS, att laga en julskinka är inget hårt arbete
Citera
2011-12-09, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

jag är en student, ja
Citera
2011-12-09, 12:34
Medlem
Dr.Glass avatar
Men om vi skulle ta och snacka om att tillaga en julskinka, inte bara griljera den? Jag för min del har aldrig gjort det tidigare och står nu valet och kvalet mellan att bara köra den i ugnen med folie för att sedan griljera den. Eller att koka den som vanligt och sedan griljera den.

Far min brukar tydligen låta skinkan ligga i kallt vatten i ett dygn innan kokningen för att dra ut lite av saltet. Är det fler här som brukar bete sig på det viset? Blir den överdrivet salt om man inte gör det?
Citera
2011-12-09, 13:34
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Men om vi skulle ta och snacka om att tillaga en julskinka, inte bara griljera den? Jag för min del har aldrig gjort det tidigare och står nu valet och kvalet mellan att bara köra den i ugnen med folie för att sedan griljera den. Eller att koka den som vanligt och sedan griljera den.

Far min brukar tydligen låta skinkan ligga i kallt vatten i ett dygn innan kokningen för att dra ut lite av saltet. Är det fler här som brukar bete sig på det viset? Blir den överdrivet salt om man inte gör det?
Det är ju en smaksak
Citera
2011-12-09, 13:41
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Det är ju en smaksak

Blir det någon större skillnad?
Citera
2011-12-09, 16:32
Medlem
Eclipse82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Blir det någon större skillnad?

Du får ju en skinka som smakar mindre salt om inte annat, salt är ju en smakförstärkare också så det är ju bara lägga ihop ett och ett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in