2011-12-20, 23:01
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
haha så du menar att om reporänta sänks med x procentenheter, så sänks den rörliga räntan med exakt samma siffra? Riktigt så enkelt är det inte, det kan till och med vara så att vissa rörliga lån blir oförändrade.
Förmodligen kommer det bli en sänkning, men den motsvaras absolut inte exakt av reporäntans rörelse. Förr var det i princip så, men idag är det som tidigare nämnt i tråden många andra faktorer som spelar in.
Till er som har SEB: Räntejusteringsdagen är imorgon, förhoppningsvis beaktar dem dagens sänkning. Tyvärr finns det en risk att de inte "hann ta med RBs besked".
En annan rolig sak är att bankerna konstant proklamerar för att folk ska binda sina lån, hela tiden uppmuntrar dem till det. Så jag uppmanar er: gör tvärtom
(halft skoj/allvar)
Edit: Herman, i övrigt har du rätt. Det med räntebanan är som du säger nästan mer intressant, vad kan vi vänta oss av det?
OT: Vad är/har inflationen varit i år?
Förmodligen kommer det bli en sänkning, men den motsvaras absolut inte exakt av reporäntans rörelse. Förr var det i princip så, men idag är det som tidigare nämnt i tråden många andra faktorer som spelar in.
Till er som har SEB: Räntejusteringsdagen är imorgon, förhoppningsvis beaktar dem dagens sänkning. Tyvärr finns det en risk att de inte "hann ta med RBs besked".
En annan rolig sak är att bankerna konstant proklamerar för att folk ska binda sina lån, hela tiden uppmuntrar dem till det. Så jag uppmanar er: gör tvärtom
(halft skoj/allvar)Edit: Herman, i övrigt har du rätt. Det med räntebanan är som du säger nästan mer intressant, vad kan vi vänta oss av det?
OT: Vad är/har inflationen varit i år?
Sorry, råkade torka mig i arselt innan jag bajsade...
KPI låg på 2,8% för november och 2,9% i oktober. Med tanke på att inflationsmålet är att KPI ska ligga på 2% +/-1% så skulle det kunna vara ett argument för att bibehålla räntan. Samtidigt är marknadens uppfattning att inflationen är på väg neråt, vilket framförs som ett argument från duvorna som vill sänka reporäntan snabbare.
Det finns dock en del fundamentala invändningar mot hur inflation ska beräknas. KPI baseras trots allt på prisbilden på en "varukorg", vilket i sig inte nödvändigtvis är helt rättvisande då innehållet i varukorgen är framtagen på historiska data, exempelvis kommunikation är uppdelat på fast telefoni, mobiltelefoni och dataöverföring. Fördelning och prisbild kan förändras relativt snabbt.
Sedan finns det en risk för att höga räntor i sig kan vara inflationsdrivande, då boräntor utgör en inte helt oansenlig del av KPI.
Men, nu hamnade jag kanske lite off topic...