• 1
  • 2
2011-12-08, 19:01
Medlem
Någon annan som funderat på detta? (stor)Bankernas rörliga ränta ligger just nu runt 4,6%.

1. Alla stora banker verkar ha exakt samma räntenivåer. (www.compricer.se)
2. Reporäntan ändrades 2011-07-06 till 2% och har legat där sedan dess. Reporäntan är den ränta som banker får låna av staten på 7 dagar. (http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=8912)
3. Flera tidingar, speciellt svd och di har tagit upp att bankernas marginaler på rörliga lån aldrig varit så höga. Finansmarknadsministern säger att det inte är ok. Bankerna fortsätter höja räntan.

Diskussion: är detta rimligt? Får banker ha vilket avkastningskrav som helst? Vem ska säga ifrån? Som konsument är du en partikel i havet, bankerna ger dig samma ränta officiellt oavsett vilken du väljer.
Citera
2011-12-08, 19:20
Medlem
stilltons avatar
tyvärr är det väl ganska mycket kundernas fel. om fler började byta bank efter vilka villkor som erbjuds så vore situationen mycket bättre. då skulle en fungerande marknad uppstå.

tyvärr luras många tro att det är tryggt att binda upp sig i 5 åriga avtal, vilket är helt idiotiskt.
ännu bättre är när banken säger "ta halva lånet på 3 år och halva på 5 år, så sprider ni riskerna!"
sen efter 3 år så är det krångligt att flytta lånet, så då binder dom upp på 3 nya år. efter 5 år så är den andra halvan uppbunden...
bankerna är inte dumma. dom vet hur man lurar idioter. så länge idioterna låter sig luras så kommer det inte bli bättre.
Citera
2011-12-08, 19:24
Medlem
svengörans avatar
Bankerna är väl tvungna att ha större marginaler än tidigare
pga skärpta krav på eget kapital.
Billiga bolån är nog mer eller ett minne blott...
Citera
2011-12-08, 20:49
Medlem
civ-ekonoms avatar
Som någon tidigare sa, att binda sig på längre perioder kan vara rätt dumt, dock måste man alltid ta hänsyn till ens egen privatekonomi och andra faktorer. Framförallt om det rör sig om lite större lån.

Nåväl, jag har hört att riksbanken planerar sänka reporänta framöver? När kommer beskeden och hur snabba är bankerna på att följa efter? Det har ju varit en stabil uppgång under en ganska lång tid nu, jag minns när jag låg på 0,88 % Tror det dröjer innan det rekordet slås igen. Ligger på 3,06 idag, 100% rörligt. En sänkning vore fint.

Då jag är student, visserligen extraarbetande, så är jag ganska räntekänslig. En eller ett par sänkningar skulle kunna garantera mig lugn och ro studietiden ut.

Vad tror/vet ni om den kommande repon?
Citera
2011-12-08, 20:56
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
tyvärr är det väl ganska mycket kundernas fel. om fler började byta bank efter vilka villkor som erbjuds så vore situationen mycket bättre. då skulle en fungerande marknad uppstå.

tyvärr luras många tro att det är tryggt att binda upp sig i 5 åriga avtal, vilket är helt idiotiskt.
ännu bättre är när banken säger "ta halva lånet på 3 år och halva på 5 år, så sprider ni riskerna!"
sen efter 3 år så är det krångligt att flytta lånet, så då binder dom upp på 3 nya år. efter 5 år så är den andra halvan uppbunden...
bankerna är inte dumma. dom vet hur man lurar idioter. så länge idioterna låter sig luras så kommer det inte bli bättre.

Precis, man kan även se detta i olika uttalanden som bankchefer och liknande gör. De proklamerar uteslutande för att räntorna kommer att gå upp, och uppmanar samtliga att binda. Sen ligger det väl lite i svenssons-tänkandet också, "jo det känns bra att binda lånen, tryggt och säkert och man vet vad man får betala" osv.

Sen som du säger fungerar marknaden väldigt dåligt, vilket som sagt går ut över kunderna själva i slutändan.
Citera
2011-12-08, 21:26
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Som någon tidigare sa, att binda sig på längre perioder kan vara rätt dumt, dock måste man alltid ta hänsyn till ens egen privatekonomi och andra faktorer. Framförallt om det rör sig om lite större lån.

Nåväl, jag har hört att riksbanken planerar sänka reporänta framöver? När kommer beskeden och hur snabba är bankerna på att följa efter? Det har ju varit en stabil uppgång under en ganska lång tid nu, jag minns när jag låg på 0,88 % Tror det dröjer innan det rekordet slås igen. Ligger på 3,06 idag, 100% rörligt. En sänkning vore fint.

Då jag är student, visserligen extraarbetande, så är jag ganska räntekänslig. En eller ett par sänkningar skulle kunna garantera mig lugn och ro studietiden ut.

Vad tror/vet ni om den kommande repon?

Hur kan du ligga på en rörlig ränta på 3,06%? Det kan knappt vara mer än någon tiondel över bankens upplåningsränta. Jag ligger på 3,40%, förvisso på en bunden 2-åring, men det kände jag var en rimlig nivå mht upplåningskostnaden.

Jag tror att repon kommer att sänkas succesivt ner till 1,25% under det kommande halvåret. Där ligger den stilla resten av 2012 och stiger sedan sakta upp till 2,0% under 2013. RB var helt ute och cyklade i början 2011 när de ritade upp sina kurvor.
Citera
2011-12-08, 22:21
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungHerman
Hur kan du ligga på en rörlig ränta på 3,06%? Det kan knappt vara mer än någon tiondel över bankens upplåningsränta. Jag ligger på 3,40%, förvisso på en bunden 2-åring, men det kände jag var en rimlig nivå mht upplåningskostnaden.

Jag tror att repon kommer att sänkas succesivt ner till 1,25% under det kommande halvåret. Där ligger den stilla resten av 2012 och stiger sedan sakta upp till 2,0% under 2013. RB var helt ute och cyklade i början 2011 när de ritade upp sina kurvor.

Du har precis rätt, 0.20 över. Kontakter.

Ok, 3,40% är ju också jävligt bra. När går den löptiden ut? Är det hela lånet? Vilket fall har du sparat en del pengar sedan en tid tillbaka, och kommer så göra ett tag till iallafall.

RB, och många andra experter är ofta ute och cyklar. Jag har hört precis som du säger att repon kommer sänkas under en kortare tid framöver, ungefär under ett halvårstid. Jag undrar igen, när är det dem släpper nästa besked? 17e?
Citera
2011-12-08, 22:28
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Jag undrar igen, när är det dem släpper nästa besked? 17e?
20e
här är datumen för 2012: http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=47356
Citera
2011-12-08, 23:28
Medlem
civ-ekonoms avatar
RB publicerar reporäntan följande datum:
  • 2011-12-20
  • 2012-02-16
  • 2012-04-19
  • 2012-07-04
  • 2012-09-06
  • 2012-10-25
  • 2012-12-18

Lista över reporäntas utveckling:
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=8912
Citera
2011-12-09, 00:03
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Du har precis rätt, 0.20 över. Kontakter.

Ok, 3,40% är ju också jävligt bra. När går den löptiden ut? Är det hela lånet? Vilket fall har du sparat en del pengar sedan en tid tillbaka, och kommer så göra ett tag till iallafall.

RB, och många andra experter är ofta ute och cyklar. Jag har hört precis som du säger att repon kommer sänkas under en kortare tid framöver, ungefär under ett halvårstid. Jag undrar igen, när är det dem släpper nästa besked? 17e?

Mmmmmm... kontakter... det ante mig...

Jag band hela lånet på 2 Mkr i början av hösten. Jag har alltid haft som policy att ligga på så korta bindningstider som möjligt, eftersom jag anser att marknaden är 100 ggr bättre än RB på att göra vettiga prognoser. En kort ränta är, i teorin, alltid "rätt". Men läget i somras och början av hösten, var att de korta räntorna var helt felprisade. Och 2-åringen nästan lika felprisad åt andra hållet, så det var inget svårt val. Sedan var det bara att bråka satan med banken, så att jag fick en hyfsad rabatt. Jag blev i princip utslängd när vi satt och diskuterade räntorna. Dagen efter fick jag ett mail där banken gav mig ytterligare 0,25%, vilket innebar att jag sparade in 10 kkr på en timmes förhandling - en hyfsad timpenning...
Citera
2011-12-09, 00:18
Medlem
Det är dålig konkurrens då man inte "får" kolla konkurenternas "priser", det blir lite som att köpa grisen i säcken.

Anledningen är att antalet kreditupplysningar gjorda sparas en bestämd period.

Har du flera kreditupplysningar har du svårt att få lån.

Det går inte att "kolla runt" vilken bank som ger dig bäst erbjudande och blir således ingen konkurrens.

Det ska räcka för banken att få uppgifter på hur många kreditlämnare du har och hur mycket, sen utefter årsinkomst, utgifter etc. kunna lämna en "offert" på deras lånerbjudande till dig.

Kollar man runt mycket är det ett tecken på att du är ekonomisk! Vilket får motsatt effekt i detta fall...
Citera
2011-12-09, 00:20
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Någon annan som funderat på detta? (stor)Bankernas rörliga ränta ligger just nu runt 4,6%.

1. Alla stora banker verkar ha exakt samma räntenivåer. (www.compricer.se)
2. Reporäntan ändrades 2011-07-06 till 2% och har legat där sedan dess. Reporäntan är den ränta som banker får låna av staten på 7 dagar. (http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=8912)
3. Flera tidingar, speciellt svd och di har tagit upp att bankernas marginaler på rörliga lån aldrig varit så höga. Finansmarknadsministern säger att det inte är ok. Bankerna fortsätter höja räntan.

Diskussion: är detta rimligt? Får banker ha vilket avkastningskrav som helst? Vem ska säga ifrån? Som konsument är du en partikel i havet, bankerna ger dig samma ränta officiellt oavsett vilken du väljer.

Råkade kapa tråden, tror jag... Sorry!

SEB lägger alltid ut sina upplåningsräntor på sin hemsida www.seb.se för olika bindningstider. (Gå in på Bolån). Det ger dig en liten uppfattning om hur mycket pengar de tjänar på dig som kund.

Idag är deras officiella 3 månadersränta 4,62%. Upplåningsräntan är 3,10%, så de har en räntemarginal på cirka 1,5%. Jag kan tycka att 1,0% är en rimlig marginal för ett lån i storleksordningen 1-2 Mkr. Dels tar banken en liten risk för att de lånar ut pengarna och dels har de en del administration, löner och andra kostnader som måste täckas. Har du ett större lån, så ska du rimligen få en större rabatt, eftersom overhead-kostnaden inte är högre bara för att lånet är större. Var inte rädd för att vara besvärlig när du pratar med banken! Varje tiondels procent blir tusenlappar i det långa loppet. Glöm inte att räkna in andra "förmåner", tex låneskydd. En del banker erbjuder detta kostnadsfritt medan andra tar en extra avgift för detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in