2011-12-09, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungHerman
Mmmmmm... kontakter... det ante mig...

Jag band hela lånet på 2 Mkr i början av hösten. Jag har alltid haft som policy att ligga på så korta bindningstider som möjligt, eftersom jag anser att marknaden är 100 ggr bättre än RB på att göra vettiga prognoser. En kort ränta är, i teorin, alltid "rätt". Men läget i somras och början av hösten, var att de korta räntorna var helt felprisade. Och 2-åringen nästan lika felprisad åt andra hållet, så det var inget svårt val. Sedan var det bara att bråka satan med banken, så att jag fick en hyfsad rabatt. Jag blev i princip utslängd när vi satt och diskuterade räntorna. Dagen efter fick jag ett mail där banken gav mig ytterligare 0,25%, vilket innebar att jag sparade in 10 kkr på en timmes förhandling - en hyfsad timpenning...

Ducka för smyghöjningen om 3 månader.
Banken gör inga dåliga affärer.
Citera
2011-12-09, 00:28
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betas

Nix, min 2-åring tillåter inga smyghöjningar.
KungHerman gör inga dåliga affärer.
Citera
2011-12-09, 14:50
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:

Vad är det för smyghöjningar du talar om? Vi kan inte veta med säkerhet, men det ser ju ut som om RB planerar sänkning(ar) framöver.

Dessutom hade ju grabben bundit sitt lån.

OT, jag importerade alla datum för RBs räntebesked till min google kalender, ska bli kul att följa.
Citera
2011-12-10, 22:46
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Det är dålig konkurrens då man inte "får" kolla konkurenternas "priser", det blir lite som att köpa grisen i säcken.

Anledningen är att antalet kreditupplysningar gjorda sparas en bestämd period.

Har du flera kreditupplysningar har du svårt att få lån.

Det går inte att "kolla runt" vilken bank som ger dig bäst erbjudande och blir således ingen konkurrens.

Det ska räcka för banken att få uppgifter på hur många kreditlämnare du har och hur mycket, sen utefter årsinkomst, utgifter etc. kunna lämna en "offert" på deras lånerbjudande till dig.

Kollar man runt mycket är det ett tecken på att du är ekonomisk! Vilket får motsatt effekt i detta fall...

Neee...

Dålig privatekonomi kan inte döljas, oavsett om det görs en eller hundra kreditupplysningar på dig... Och tvärtom, förstås.

I kreditupplysningen står det svart på vitt hur många engagemang du har i realiteten, vad som har beviljats och hur mycket som är utnyttjat.
Citera
2011-12-10, 22:51
Medlem
RedXs avatar
Kan ju vara värt att nämna att ingen bank använder reporäntan för att finansiera rörliga bolån. Kopplingen mellan reporäntan och bankernas finansieringskostnad (och således låntagarnas rörliga ränta) är således inte så stark som "expertisen" i media ger sken av.
Citera
2011-12-10, 23:03
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Kan ju vara värt att nämna att ingen bank använder reporäntan för att finansiera rörliga bolån. Kopplingen mellan reporäntan och bankernas finansieringskostnad (och således låntagarnas rörliga ränta) är således inte så stark som "expertisen" i media ger sken av.
var får bankerna pengar ifrån då?
Citera
2011-12-11, 00:02
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
var får bankerna pengar ifrån då?

Tex genom att ge ut bostadsobligationer, där fastigheter utgör säkerheten för obligationens grundvärde. (jmf med aktier i ett företag). Bostadsobligationen anses traditionellt sett vara en "säker" investering, där den som köper obligationen löper mycket liten risk att förlora det investerade kapitalet. Avkastningskraven blir därför relativt låga, vilket återspeglas i den ränta som banken (eller rättade sagt hypoteksbanken/institutet) erbjuder sina kunder för ett bottenlån.

Bostadsobligationer köps ofta av rena investerare (affärsbanker, investmentbolag osv).

När det gäller topplån, så är det lite andra spelregler som gäller, eftersom det finns ett högre inslag av spekulation och en större risk att värdet/säkerheten raderas ut. Topplån "straffas" därför med en högre ränta. Säkerheten där utgörs snarare av låntagarens ekonomiska situation och kapacitet att betala tillbaka.

Jag är inte någon expert på finansieringsfrågor, men topplån antar jag finansieras genom inlåning (från privatpersoner och företag) och lån mellan banker.

Någon som kanske är bättre insatt än KungHerman???
Citera
2011-12-11, 00:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungHerman
Tex genom att ge ut bostadsobligationer, där fastigheter utgör säkerheten för obligationens grundvärde. (jmf med aktier i ett företag). Bostadsobligationen anses traditionellt sett vara en "säker" investering, där den som köper obligationen löper mycket liten risk att förlora det investerade kapitalet. Avkastningskraven blir därför relativt låga, vilket återspeglas i den ränta som banken (eller rättade sagt hypoteksbanken/institutet) erbjuder sina kunder för ett bottenlån.

Bostadsobligationer köps ofta av rena investerare (affärsbanker, investmentbolag osv).

När det gäller topplån, så är det lite andra spelregler som gäller, eftersom det finns ett högre inslag av spekulation och en större risk att värdet/säkerheten raderas ut. Topplån "straffas" därför med en högre ränta. Säkerheten där utgörs snarare av låntagarens ekonomiska situation och kapacitet att betala tillbaka.

Jag är inte någon expert på finansieringsfrågor, men topplån antar jag finansieras genom inlåning (från privatpersoner och företag) och lån mellan banker.

Någon som kanske är bättre insatt än KungHerman???
nu pratar du om pengar som banken har täckning för i eget kapital.
merparten av pengarnasom banker lånar ut har inte det. var kommer dom pengarna ifrån?
Citera
2011-12-11, 10:04
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
nu pratar du om pengar som banken har täckning för i eget kapital.
merparten av pengarnasom banker lånar ut har inte det. var kommer dom pengarna ifrån?

Gör jag?
Citera
2011-12-11, 16:43
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

Nej, visst. Men likväl ger den en fingervisning om hur den rörliga/3-månaders ränta kommer att utvecklas. Sen finns det en herrans massa andra faktorer som spelar in, men för en lekman kan det räcka med att titta på reporänta, och således sina egna lån.

Det är bara att jämföra så ser man tydligt sambandet, även om det inte är exakta paralleler.
Citera
2011-12-11, 17:05
Bannlyst
Kan någon kunnig person här på ett pedegogiskt sätt förklara varifrån värdet på alla bostäder som folk äger i Sverige kommer ifrån? Låt säga att 100000 personer köper varsin lägenhet för 200000-800000:- och sen x-antal år senare säljer sina lägenheter för en 300000-8000000:- per styck, varifrån kommer pengarna som utgör mellanskillnaden? Det är sas "luftpengar" som kommit ur ett fiktivt värde, ingenting, vare sig varor eller tjänster har ju producerats utan värdet har bara ökat med tiden.

Om alla dessa vinstpengar som kommer ur lägenhetsförsäljningarna skulle användas för konsumtion borde ju detta skapa en stor inflation..eller är jag ute och cycklar?

Och säljs inte lägenheterna ligger ju värdeökningen kvar latent i bostäderna om värdet rasar..vart tar pengarna då vägen?
Senast redigerad av SmartaFlickan 2011-12-11 kl. 17:55.
Citera
2011-12-11, 18:29
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaFlickan
Kan någon kunnig person här på ett pedegogiskt sätt förklara varifrån värdet på alla bostäder som folk äger i Sverige kommer ifrån? Låt säga att 100000 personer köper varsin lägenhet för 200000-800000:- och sen x-antal år senare säljer sina lägenheter för en 300000-8000000:- per styck, varifrån kommer pengarna som utgör mellanskillnaden? Det är sas "luftpengar" som kommit ur ett fiktivt värde, ingenting, vare sig varor eller tjänster har ju producerats utan värdet har bara ökat med tiden.

Om alla dessa vinstpengar som kommer ur lägenhetsförsäljningarna skulle användas för konsumtion borde ju detta skapa en stor inflation..eller är jag ute och cycklar?

Och säljs inte lägenheterna ligger ju värdeökningen kvar latent i bostäderna om värdet rasar..vart tar pengarna då vägen?
Tänk dig ett pyramidspel. Det är ungefär så bostadsmarknaden har fungerat senaste 20 åren. De som realiserar sin vinst är självklart vinnare, men de som kommer in sist har ingen vinst att realisera. Hela spelet med värdeökningar som överstiger inflationen går ut på att andra ständigt kan låna mer än vad en själv har lånat.

Nu blev jag sugen på att se south park avsnittet Margaritaville (S13 E3) igen. Det beskriver klockrent hur skruvad hela ekonomin har blivit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in