Citat:
Ursprungligen postat av Ringarna
Det är välkänt av den enkla anledningen att Sigmund Freud är upphovsman till begreppet. Freud var visserligen något av den moderna psykologins fader, men många av hans teorier saknar helt vetenskaplig förankring och är på sin höjd kvalificerade gissningar. Många nutida psykologer skulle faktiskt säga att stora delar av psykoanalysen är just flum; inte minst hans bitvis komiska drömtolkning som har en tendens att landa i en dold önskan att ligga med släktningar.
Att människor skulle förtränga hemskheter är också en av hans helt ogrundade teorier. Den upprätthålls av just fall som det här; att en individ i terapiliknande sammanhang eller hypnos kommer till "insikt" om att hon varit med om något vedervärdigt. En långt troligare förklaring är dock att det handlar om det dokumenterade fenomenet suggestion, vilket görs ännu rimligare om man beaktar att individer i sådana sammanhang också är benägna att "minnas" hur de blivit bortförda av aliens och att de varit prinsessor i tidigare liv.
Här är en artikel i ämnet skriven av Germund Hesslow (professor i neurofysiologi vid Lunds universitet): http://www.webcitation.org/5vRSO5yk6
Att människor skulle förtränga hemskheter är också en av hans helt ogrundade teorier. Den upprätthålls av just fall som det här; att en individ i terapiliknande sammanhang eller hypnos kommer till "insikt" om att hon varit med om något vedervärdigt. En långt troligare förklaring är dock att det handlar om det dokumenterade fenomenet suggestion, vilket görs ännu rimligare om man beaktar att individer i sådana sammanhang också är benägna att "minnas" hur de blivit bortförda av aliens och att de varit prinsessor i tidigare liv.
Här är en artikel i ämnet skriven av Germund Hesslow (professor i neurofysiologi vid Lunds universitet): http://www.webcitation.org/5vRSO5yk6
Jag tycker det är fel att fokusera det här på om man kan förtränga minnen eller inte. Jag tror definitivt att man kan det. Det märker man genom att ibland komma ihåg saker man glömt bort genom att man pratar om något annat.
Men frågan är om det handlar om något sådant i det här fallet med Alexandra eller alla de andra deltagarna som "kommit ihåg" saker.
Jag vet att om man mår dåligt, har dåligt självförtroende, är en osäker och skör människa, så är det väldigt lätt att man väljer att tro på vad andra säger. Om du mår dåligt psykiskt och känner dig allmänt vilsen och inte vet vem du är, så är det lätt för andra att dominera denna person.
Jag vet eftersom jag har märkt detta på mig själv. Att jag ibland när jag mått dåligt och känt mig osäker på något, lätt väljer att gå efter någon annans åsikt. Det känns tryggt att överlämna beslutet åt någon annan.
Men i mitt fall så är jag ändå på det stora hela välmående och det hela handlar om att jag ibland, känt så där. Vilket jag tror många kan göra. Jag däremot är observant till mitt eget beteende och kan se det utifrån och förstå varför jag kände si eller så.
Om jag inte hade haft den förmågan, så skulle jag också kunna söka mig till olika "helande" sammanhang. Jag har inget emot spiritualitet om det är tillför något gott. Men om det används till att hjärntvätta, som jag tycker är uppenbart, då finns det inget gott med det alls.
Alexandra var bara 15 år, jag minns själv hur osäker och bräcklig jag var då. Om någon sa att tex min kusin kanske utsatte mig för sexuella övergrepp, så skulle jag kanske trott på det. Det skulle blivit en verklighet, även om jag inte kom ihåg något, så skulle jag liksom ändå tro det.
Om man inte kommer ihåg några övergrepp så ska man utgå från att det Inte hänt. "känslan av övergrepp" som jag tror är det som deltagarna i gruppen har "upplevt", kan uppstå pga av helt andra anledningar.
Det kan uppstå pga av en nojja eller rädsla och obehags känsla över sådana företeelser.
Den som projicerar denna upplevelse på andra kan själv varit utsatt för det. (Gabriella?)
Den som projicerar denna upplevelse kan själv ha en sjuklig fixering vid pedofili och själv ha pedofila tendenser som denne vill förtränga----(Gabriella??)
Hennes bästa vän hade väl ändå inte gjort henne något eller??? Så varför behövde hon bryta kontakten med henne? Typiskt sektbeteende. Sorry alla Gabriella dyrkare, vakna.
Senast redigerad av greyhoundbus 2011-12-15 kl. 00:42.
Senast redigerad av greyhoundbus 2011-12-15 kl. 00:42.