2011-12-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringarna
Det är välkänt av den enkla anledningen att Sigmund Freud är upphovsman till begreppet. Freud var visserligen något av den moderna psykologins fader, men många av hans teorier saknar helt vetenskaplig förankring och är på sin höjd kvalificerade gissningar. Många nutida psykologer skulle faktiskt säga att stora delar av psykoanalysen är just flum; inte minst hans bitvis komiska drömtolkning som har en tendens att landa i en dold önskan att ligga med släktningar.

Att människor skulle förtränga hemskheter är också en av hans helt ogrundade teorier. Den upprätthålls av just fall som det här; att en individ i terapiliknande sammanhang eller hypnos kommer till "insikt" om att hon varit med om något vedervärdigt. En långt troligare förklaring är dock att det handlar om det dokumenterade fenomenet suggestion, vilket görs ännu rimligare om man beaktar att individer i sådana sammanhang också är benägna att "minnas" hur de blivit bortförda av aliens och att de varit prinsessor i tidigare liv.

Här är en artikel i ämnet skriven av Germund Hesslow (professor i neurofysiologi vid Lunds universitet): http://www.webcitation.org/5vRSO5yk6

Jag tycker det är fel att fokusera det här på om man kan förtränga minnen eller inte. Jag tror definitivt att man kan det. Det märker man genom att ibland komma ihåg saker man glömt bort genom att man pratar om något annat.

Men frågan är om det handlar om något sådant i det här fallet med Alexandra eller alla de andra deltagarna som "kommit ihåg" saker.

Jag vet att om man mår dåligt, har dåligt självförtroende, är en osäker och skör människa, så är det väldigt lätt att man väljer att tro på vad andra säger. Om du mår dåligt psykiskt och känner dig allmänt vilsen och inte vet vem du är, så är det lätt för andra att dominera denna person.

Jag vet eftersom jag har märkt detta på mig själv. Att jag ibland när jag mått dåligt och känt mig osäker på något, lätt väljer att gå efter någon annans åsikt. Det känns tryggt att överlämna beslutet åt någon annan.

Men i mitt fall så är jag ändå på det stora hela välmående och det hela handlar om att jag ibland, känt så där. Vilket jag tror många kan göra. Jag däremot är observant till mitt eget beteende och kan se det utifrån och förstå varför jag kände si eller så.

Om jag inte hade haft den förmågan, så skulle jag också kunna söka mig till olika "helande" sammanhang. Jag har inget emot spiritualitet om det är tillför något gott. Men om det används till att hjärntvätta, som jag tycker är uppenbart, då finns det inget gott med det alls.

Alexandra var bara 15 år, jag minns själv hur osäker och bräcklig jag var då. Om någon sa att tex min kusin kanske utsatte mig för sexuella övergrepp, så skulle jag kanske trott på det. Det skulle blivit en verklighet, även om jag inte kom ihåg något, så skulle jag liksom ändå tro det.

Om man inte kommer ihåg några övergrepp så ska man utgå från att det Inte hänt. "känslan av övergrepp" som jag tror är det som deltagarna i gruppen har "upplevt", kan uppstå pga av helt andra anledningar.

Det kan uppstå pga av en nojja eller rädsla och obehags känsla över sådana företeelser.

Den som projicerar denna upplevelse på andra kan själv varit utsatt för det. (Gabriella?)

Den som projicerar denna upplevelse kan själv ha en sjuklig fixering vid pedofili och själv ha pedofila tendenser som denne vill förtränga----(Gabriella??)

Hennes bästa vän hade väl ändå inte gjort henne något eller??? Så varför behövde hon bryta kontakten med henne? Typiskt sektbeteende. Sorry alla Gabriella dyrkare, vakna.
Senast redigerad av greyhoundbus 2011-12-15 kl. 00:42.
Citera
2011-12-15, 00:55
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickandeluxe
Hjälp! Var kan man få hjälp? Jag är en 16-årig kille i nästan samma situation som den här tjejejn jag såg om på tv. Är placerad på ett familjehem där de hela tiden vill att jag ska anmäla min pappa. För misshandel och sexövergrepp. De hittar bara på! Mn jag älskar min pappa, de försöker få mig att ljuga. Behöver nån att ringa? Finns det nån som kan ge mig ett telefonnummer att ringa, jag måste ut härifrån?
Du kan börja att titta på http://www.bris.se/?pageID=14
Citera
2011-12-15, 01:33
Medlem
Ringarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus

Nej, tanken har inte varit fokusera på det, men ämnet kom på tal och jag tycker man bör betona att borträngningsfenomenet saknar vetenskapliga belägg. Inte minst eftersom hela den här soppan bygger på att kursdeltagare återfunnit en massa förlorade minnen.
Vidare kan man inte riktigt jämföra de fall där man tillfälligt glömmer bort ett namn (eller liknande) med att glömma bort att man regelbundet våldtagits av släktingar under hela sin uppväxt.

Utöver det kan jag inte annat än instämma i det du skrev. Bra sammanfattat.
Citera
2011-12-15, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Du kan börja att titta på http://www.bris.se/?pageID=14

Jag har försökt. Bris bara snackar. Men jag behöver nån som kan hjälpa mig nu. Det verkar vara flera här som är insatta och fd sektmedlemmar. Npn son man kan ringa till?
Citera
2011-12-15, 02:15
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickandeluxe
Hjälp! Var kan man få hjälp? Jag är en 16-årig kille i nästan samma situation som den här tjejejn jag såg om på tv. Är placerad på ett familjehem där de hela tiden vill att jag ska anmäla min pappa. För misshandel och sexövergrepp. De hittar bara på! Mn jag älskar min pappa, de försöker få mig att ljuga. Behöver nån att ringa? Finns det nån som kan ge mig ett telefonnummer att ringa, jag måste ut härifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av fri-sverige.se
KONTAKT / HJÄLP
Har Du en vän eller anhörig som Du tror hamnat i eller är på väg in i en destruktiv rörelse?

Eller har Du egen erfarenhet av någon rörelse eller person som Du vet eller tror är manipulativ. Vill Du prata med någon om detta? Kanske med någon som har liknande erfarenheter?

Behöver Du professionell hjälp? Vi har tillgång till terapeuter som har erfarenhet av behandling av människor som utsatts för manipulation.

Du kan få samtalsstöd, råd och information om Du kontaktar oss.

Våra telefontider är f n tisdagar kl 19 - 21
på telefonnummer 08-55 922 966
Ring i första hand den tiden. Telefonsvarare finns.

Övriga tider är Du välkommen att ringa
0760-63 87 11

Är Du anhörig eller avhoppare och behöver stöd och råd omgående kan Du ringa någon av våra jourtelefoner:

070-396 36 81
08-511 742 04

E-post: tankefrihet@home.se
Postadress:

Stiftelsen FRI
c/o Rosander
Klingspors väg 4
186 42 VALLENTUNA

Lycka till!

/#LOUDmouth#
Citera
2011-12-15, 02:21
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Det är välkänt av den enkla anledningen att Sigmund Freud är upphovsman till begreppet. Freud var visserligen något av den moderna psykologins fader, men många av hans teorier saknar helt vetenskaplig förankring och är på sin höjd kvalificerade gissningar. Många nutida psykologer skulle faktiskt säga att stora delar av psykoanalysen är just flum; inte minst hans bitvis komiska drömtolkning som har en tendens att landa i en dold önskan att ligga med släktningar.

Att människor skulle förtränga hemskheter är också en av hans helt ogrundade teorier. Den upprätthålls av just fall som det här; att en individ i terapiliknande sammanhang eller hypnos kommer till "insikt" om att hon varit med om något vedervärdigt. En långt troligare förklaring är dock att det handlar om det dokumenterade fenomenet suggestion, vilket görs ännu rimligare om man beaktar att individer i sådana sammanhang också är benägna att "minnas" hur de blivit bortförda av aliens och att de varit prinsessor i tidigare liv.

Här är en artikel i ämnet skriven av Germund Hesslow (professor i neurofysiologi vid Lunds universitet): http://www.webcitation.org/5vRSO5yk6

Greyhound summerade min åsikt i frågan ganska bra men jag måste påpeka att det Freud kom fram till fortfarande lärs ut. Som fakta. Så jag skulle tro att ditt påstående (nutida psykologer skulle säga att det är flum) är rent påhitt från din sida. Det är psykologins stomme.

Det är lätt att säga att det är ren suggestion när man inte fått hjälp att minnas saker själv. Under en äkta hypnos får man ingen "hjälp på traven" av terapeuten. Du får tillbaka dina minnen på egen hand, och du känner igen dom. Terapeuten inflikar inget då ingen annan än du kan veta. Så jag ser inte hur det kan vara påhittat när man inte får "hjälp" utifrån.

Gabriella Rastad däremot planterar minnen. Hennes "elever" får bara känslor som dom inte förstår, och utifrån detta manipulerar Gabriella dom i sin förvirring. Det går inte ens att jämföra.
Citera
2011-12-15, 02:58
Medlem
Hulda på Höjdas avatar
Är det någon fler som har hört att Gabriella Rastad blev polisanmäld för urkundsförfalskande av HD-röntgenresultat? Enligt tidningen Hundsport (nr 5/2000) så ska det vara så. Någon som vet ifall hon blev fälld?
Citera
2011-12-15, 03:39
Medlem
Ringarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spjuit
Greyhound summerade min åsikt i frågan ganska bra men jag måste påpeka att det Freud kom fram till fortfarande lärs ut. Som fakta. Så jag skulle tro att ditt påstående (nutida psykologer skulle säga att det är flum) är rent påhitt från din sida. Det är psykologins stomme.

Det är lätt att säga att det är ren suggestion när man inte fått hjälp att minnas saker själv. Under en äkta hypnos får man ingen "hjälp på traven" av terapeuten. Du får tillbaka dina minnen på egen hand, och du känner igen dom. Terapeuten inflikar inget då ingen annan än du kan veta. Så jag ser inte hur det kan vara påhittat när man inte får "hjälp" utifrån.

Gabriella Rastad däremot planterar minnen. Hennes "elever" får bara känslor som dom inte förstår, och utifrån detta manipulerar Gabriella dom i sin förvirring. Det går inte ens att jämföra.

Freud i sin renaste form lärs ut på gymnasienivå och är då närmast av allmänbildande karaktär. Jag är avhoppad psykologstudent och talar utifrån egen erfarenhet när jag säger att Freud inte lärs ut som fakta. Visst får man veta vad han sagt, men oftast nämns han bara som viktig i mån han satt psykologin på världskartan och eventuellt inspirerat andra psykologer.

Sedan finns det förstås skickliga psykoanalytiker och som terapimetod har den visat sig fungera ungefär lika bra som många andra metoder, men det räcker att läsa om Freud på wikipedia för att se att mycket kritik riktats mot hans teorier. Borttränging är och förblir en fullständigt obekräftad företeelse.

Sedan vet jag inte vad du avser med "äkta" hypnos. Vem som helst kan lära sig hypnotisera med bara ett par timmars träning och transen som uppstår är inte alls så anmärkningsvärd som många verkar tro. Det är snarast ett hypersuggestivt och fullständigt okritiskt tillstånd (som jag fått känna på) som bland annat gör en mer benägen att ta idiotiska kommandon från utomstående.

Ett exempel på ett sådant kommando kan vara att man uppmanas att försöka plocka fram något från det omedvetna; lydigt börjar man försöka göra det, men eftersom det inte finns några dolda minnen börjar man fantisera istället – helt utan ”hjälp på traven”. Det är därför man kan få fram såväl satanisthistorier som fantasier om att man varit sibirisk tiger i ett tidigare liv.

De allra flesta inser dock att de svamlat så snart de kommit ur transen (kan liknas vid känslan att vakna upp från en riktigt idiotisk dröm), men om de uppmuntras att tolka tankarna som faktiska minnen finns det risk att en lättledd individ gör just det.
Citera
2011-12-15, 03:54
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Freud i sin renaste form lärs ut på gymnasienivå och är då närmast av allmänbildande karaktär. Jag är avhoppad psykologstudent och talar utifrån egen erfarenhet när jag säger att Freud inte lärs ut som fakta. Visst får man veta vad han sagt, men oftast nämns han bara som viktig i mån han satt psykologin på världskartan och eventuellt inspirerat andra psykologer.

Sedan finns det förstås skickliga psykoanalytiker och som terapimetod har den visat sig fungera ungefär lika bra som många andra metoder, men det räcker att läsa om Freud på wikipedia för att se att mycket kritik riktats mot hans teorier. Borttränging är och förblir en fullständigt obekräftad företeelse.

Sedan vet jag inte vad du avser med "äkta" hypnos. Vem som helst kan lära sig hypnotisera med bara ett par timmars träning och transen som uppstår är inte alls så anmärkningsvärd som många verkar tro. Det är snarast ett hypersuggestivt och fullständigt okritiskt tillstånd (som jag fått känna på) som bland annat gör en mer benägen att ta idiotiska kommandon från utomstående.

Ett exempel på ett sådant kommando kan vara att man uppmanas att försöka plocka fram något från det omedvetna; lydigt börjar man försöka göra det, men eftersom det inte finns några dolda minnen börjar man fantisera istället – helt utan ”hjälp på traven”. Det är därför man kan få fram såväl satanisthistorier som fantasier om att man varit sibirisk tiger i ett tidigare liv.

De allra flesta inser dock att de svamlat så snart de kommit ur transen (kan liknas vid känslan att vakna upp från en riktigt idiotisk dröm), men om de uppmuntras att tolka tankarna som faktiska minnen finns det risk att en lättledd individ gör just det.

Så var inte fallet då jag läste psykologi.

Jag menar hypnos som utförs på rätt sätt, inte idiotiska andnings/skrikövningar som Gabriella använder.
Jag vet att hypnosens effekter är överskattade, jag har fått hypnosterapi själv. Men jag upplevde det inte som att jag skulle kunna följa olika kommandon som ett och annat får. Man kan alltid säga emot och vägra. Man följer bara blint kommandon om man låter terapeuten göra som denne vill.
(Jag använder jag-form då var mans trans skiljer sig från den andres).

En sådan uppmaning har jag aldrig fått. Vi har uppenbarligen helt skilda upplevelser.
Citera
2011-12-15, 04:51
Medlem
Ringarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spjuit
Så var inte fallet då jag läste psykologi.

Jag menar hypnos som utförs på rätt sätt, inte idiotiska andnings/skrikövningar som Gabriella använder.
Jag vet att hypnosens effekter är överskattade, jag har fått hypnosterapi själv. Men jag upplevde det inte som att jag skulle kunna följa olika kommandon som ett och annat får. Man kan alltid säga emot och vägra. Man följer bara blint kommandon om man låter terapeuten göra som denne vill.
(Jag använder jag-form då var mans trans skiljer sig från den andres).

En sådan uppmaning har jag aldrig fått. Vi har uppenbarligen helt skilda upplevelser.

Nej, alla är förstås inte lika mottagliga och när man väl lärt sig hur det fungerar blev det i alla fall för mig nästan omöjligt att hamna i trans. Sen är det av betydelse hur djupt man sjunker i transen. Idiot-hypnosen jag syftade till är av den sorten som används för underhållning. Där folk får för sig att kvastskaft är supermodeller och att de själva är konsertpianister.

Under hypnos med syfte att exempelvis sluta röka är upplevelsen klart mer moderat och de flesta känner sig nog bara lite skönt avslappnade, men den funkar ändå efter samma princip; hypnotisören intalar en att man förlorat röksuget och man tror på det. För de flesta återkommer suget, men är man extra mottaglig för suggestion kan känslan bli permanent.
Jag har inget emot hypnos i sig, men så fort någon börjar hänvisa till det som någon form av högre medvetande där man kan komma till insikt om saker och ting blir jag väldigt kritiskt, då det i min mening handlar om det rakt motsatta.

Vi får väl nöja oss med att konstatera att vi varken delar särskilt många erfarenheter eller åsikter, men du tycks i all fall likt jag vara kritisk till Rastad så vi kan lika gärna återgå till hennes förehavanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hulda på Höjda
Är det någon fler som har hört att Gabriella Rastad blev polisanmäld för urkundsförfalskande av HD-röntgenresultat? Enligt tidningen Hundsport (nr 5/2000) så ska det vara så. Någon som vet ifall hon blev fälld?

Åhå, intressant. Lyckas inte hitta något om det på internet i alla fall. Står det något mer i artikeln?
Citera
2011-12-15, 05:21
Medlem
evildogs avatar
Hörde att Skatteverket upptaxerar GR med runt 700 000 kr. Plus att hon krävs på 178 000 kr i momspengar som inte betalats in och straffskatt för alla belopp. Detta enligt beslut i skattenämnden.

Tydligen är bokföringen mycket bristfällig och GR skall tydligen medvetet lämnat oriktiga uppgifter.

Mer info finns tydligen i tidningen Barometern.
Citera
2011-12-15, 05:54
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildog
Hörde att Skatteverket upptaxerar GR med runt 700 000 kr. Plus att hon krävs på 178 000 kr i momspengar som inte betalats in och straffskatt för alla belopp. Detta enligt beslut i skattenämnden.

Tydligen är bokföringen mycket bristfällig och GR skall tydligen medvetet lämnat oriktiga uppgifter.

Mer info finns tydligen i tidningen Barometern.
Jag bekräftar det, står i papperstidningen. Inte en dag för tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in