2011-12-08, 00:50
Medlem
Ringarnas avatar
Efter att ha sett dagens avsnitt av Sanning och Konsekvens på TV3 är jag förvånad över att det ännu inte finns någon tråd tillägnad föremålet för granskningen.

För er som missade det är programmets kontenta som följer:
Gabriella Rastad tjänar sitt uppehälle genom att bland annat hjälpa sina klienter att ”minnas” sexuella övergrepp som aldrig har ägt rum. Jag sätter ordet inom citattecken eftersom de enligt Gabriella i regel har förträngt minnena, och istället måste lita på hennes fantasifulla tolkningar av deras känslor under avslappningsövningar.

Som utomstående låter det hela ganska komiskt då gamla kursdeltagare vittnar om att uppemot 95 % av kunderna var ovetande övergreppsoffer enligt Rastad. Gabriella hävdar därtill bestämt hon kan tala (telepatiskt) med djur, läsa människors tankar och att slem som hostas upp under hennes sessioner i primalskrikterapi i själva verket är spermarester från övergrepp.

Hade det stannat där hade det kanske inte spelat någon större roll – är man så bortkommen att man köper det kuckelgumman säger får man kanske skylla sig själv. Men Gabriella Rastad har förmått unga lättpåverkade individer att polisanmäla och säga upp kontakten med sina familjer och vänner (eftersom de på fullt allvar tror att varenda kotte våldtagit dem) och att isolera sig på gården tillsammans med henne.
Som om det inte vore nog tar Rastad emot pengar från det offentliga för att driva familjehem på gården.

När jag ser sånt här undrar man varför hela andlighetsindustrin får fortleva oreglerad. Det enda en djurkommunikatör/tankeläsare/medial behöver göra för folk ska stå i kö för att kasta tusenlappar på henne är att säga att hon är djurkommunikatör/tankeläsare/medial. Hur tramsig verksamheten än är så kan man varken rikta konsumenträttsliga krav eller bedrägerianklagelser mot dem – "ingen kan ju bevisa att det inte är sant"!

Så vad tycker ni? Någon som vet något mer damen i fråga? Egna erfarenheter till och med? Tror någon på den sortens ”krafter”? Hur ska man i så fall hålla charlataner som Rastad borta från industrin?

Se avsnittet här: http://www.tv3play.se/play/255503

Bonus: Någon som vet något om den rabiata "psykologen"?
Citera
2011-12-08, 01:52
Medlem
Man blir ju förvånad hur jäkla hjärntvättad hon faktiskt blivit, skulle vara intressant o leta upp mer om det. Kanske ett fall för Flashback att gräva fram!?
Citera
2011-12-08, 07:00
Medlem
IgorSs avatar
utmärkt initiativ. fram med häxan i ljuset

här är hennes hemsida som figurerade i programmet: http://gabriellarastad.com/

har släkt i nybro där jag fattade det som att psykologen kom ifrån. ska höra om dom har nån ide om vem hon är.
Senast redigerad av IgorS 2011-12-08 kl. 07:04.
Citera
2011-12-08, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgorS

har släkt i nybro där jag fattade det som att psykologen kom ifrån. ska höra om dom har nån ide om vem hon är.

skulle tro att psykologen kommer från borgholm. när dom pratade om henne visade dom bilder från borgholm, dessutom hade hon ju träffat den fd missbrukaren (kommer inte ihåg vad han hette) och gabriellas gård ligger i borgholm. känns ju som att gabriella och psykologen umgås,

det kan dom iofs göra om hon bor i nybro med fick för mig att hon var från borgholm,
finns väl ingen som arbetat med missbrukare i 40år och gör ett sånt uttalande om missbrukare. hoppas någon kan få fram vem fan det var
Citera
2011-12-08, 09:12
Medlem
Bra sammanfattat! Att driva ett familjehem när hon helt klart inte är frisk i huvudet, kan ju inte vara bra. Hoppas verkligen att ingen mer blir placerad hos henne nu.
Citera
2011-12-08, 09:28
Medlem
Enligt Sveriges psykologförbunds websida, är psykolog en skyddad yrkestitel, som endast legitimerade psykologer (5 års utbildning + 1 års praktik) får använda.

"Psykologen" i programmet erkände att hon inte hade någon utbildning - alltså är hon en bluff.

Vi får hoppas hennes 40-åriga karriär med heroinist-terapi inte har finasierats med skattepengar.
Citera
2011-12-08, 09:41
Medlem
kontaktnummret som står på hennes sida verkar ju gå till hennes son?

hoppas familjen fortsätter kämpa och får tillbaka sin dotter, och att det går bra för den fd missbrukaren som jag tycker är en hjälte som kontaktade familjen efter han sett vad som föregick, hur många skulle gjort samma sak? dom flesta hade nog skitit i vilket
Senast redigerad av moonlight555 2011-12-08 kl. 09:43.
Citera
2011-12-08, 13:09
Medlem
Blaskas avatar
Vore Skönt om någon faktiskt våldtog henne. Då skulle hon inse att man inte hostar sperma X antal år efter "övergreppet". Samt att det inte är något man lätt förtränger.
Citera
2011-12-08, 13:18
Medlem
Skrämmande.. Fy FAN vad skrämmande.
Citera
2011-12-08, 13:25
Medlem
Ringarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av royoroger
Enligt Sveriges psykologförbunds websida, är psykolog en skyddad yrkestitel, som endast legitimerade psykologer (5 års utbildning + 1 års praktik) får använda.

"Psykologen" i programmet erkände att hon inte hade någon utbildning - alltså är hon en bluff.

Jo, vad belåten hon lät när hon förtydligade att hon jobbade som psykolog, som om hon hittat ett kryphål. Undrar om hon tror det är fritt fram att som lekman öppna läkarmottagning och hävda att man jobbar som en sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av IgorS

Hehe, en smula ironiskt att läsa hennes etiska regler efter att ha sett vad hon sysslar med.

Toppen! Återkom gärna om du hittar något.
Citera
2011-12-08, 15:09
Medlem
hedningen001s avatar
En av lokalblaskorna har också snappat upp nyheten.

http://www.barometern.se/nyheter/ola...re(3064877).gm
Citera
2011-12-08, 15:09
Medlem
zamiocs avatar
Alltså denna världen slutar aldrig chockera. Detta är i särklass något av det sjukaste jag hört. Jag hoppas FANKEN hon ställs inför rätta och låses in på psyk genast OCH att det förs en stor öppen debatt om dessa "hjärntvättare" runt om i Landet även världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback