2011-12-07, 20:51
Medlem
DanteAlighieris avatar
Luis von Ahn med flera håller på att bygga en hemsida där man kan lära sig spanska, franska, kinesiska m.fl. språk, helt gratis. Den bygger på en slags CAPTCHA-teknik vilken går ut på att ALLT du gör på sidan används på ett annat ställe på internet. Om du till exempel ska lära dig spanska så får du en engelsk mening från The New York Times, översättningen kommer då att användas av de som läser en spansk version av The New York Times. Likaså om du översätter en engelsk wikipedia-mening till franska.

Sidan: http://duolingo.com/

Jag har redan anmält mig mejl och hoppas få en inbjudan så snart som möjligt till Beta-versionen.

Här kan ni höra om hur Luis von Ahn berättar om CAPTCHA, reCAPTCHA, OCR och duolingo.

http://www.youtube.com/watch?v=-Ht4qiDRZE8

Jag känner på mig att detta kommer bli en stor hit. Vad tror ni, har den potential?
Citera
2011-12-07, 20:58
Medlem
Ännu en mirakelkur för språkinlärning?
Citera
2011-12-07, 21:04
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ännu en mirakelkur för språkinlärning?

Mirakelkur? Vem har sagt att det går snabbare eller är bättre?

Det är gratis och är for the greater good.
Citera
2011-12-07, 21:38
Moderator
Fear2bes avatar
Verkar vara en bra ide. Hoppas att de erbjuder bra ordlistor och encyklopedier.
Skulle gärna se att de lägger till fler språk.
Citera
2011-12-08, 00:47
Medlem
DJRadiums avatar
Intressant helt klart. Har själv anmält mig nu och väntar på svar. Får du fram mer information så hör av dig.
Citera
2011-12-08, 08:33
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Mycket intressant!

Ska definitivt följa utvecklingen av detta.
Citera
2011-12-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Mirakelkur? Vem har sagt att det går snabbare eller är bättre?
Nej, men det känns som ännu ett knep för att lära sig språk. Det finns en övertro på en massa mer eller mindre sofistikerade språkinlärningsmetoder när det egentligen bara är två saker som gäller: a) att vara verksam i den miljö där språket talas och b) stenhårt pluggande.
Citera
2011-12-08, 17:36
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Nej, men det känns som ännu ett knep för att lära sig språk. Det finns en övertro på en massa mer eller mindre sofistikerade språkinlärningsmetoder när det egentligen bara är två saker som gäller: a) att vara verksam i den miljö där språket talas och b) stenhårt pluggande.
Men problemet med stenhårt pluggande är att det är lätt att tappa sugen, i synnerhet om man inte är den studiemotiverade personlighetstypen. Därför bör man dölja känslan av pluggande ungefär som när man döljer smaken av en illasmakande medicin. Det är där knepen kommer in.
Citera
2011-12-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Men problemet med stenhårt pluggande är att det är lätt att tappa sugen, i synnerhet om man inte är den studiemotiverade personlighetstypen. Därför bör man dölja känslan av pluggande ungefär som när man döljer smaken av en illasmakande medicin. Det är där knepen kommer in.
Om inte b) så a). Metoder av den typ som diskuteras här är på sin höjd ett komplement, och säkert ett mycket bra sådant, men "With Duolingo you learn a language for free" låter lite väl optimistiskt. Dessutom finns det tydligen vissa som verkar tro att det skulle räcka att använda sådana här metoder.
Citera
2011-12-08, 17:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Jag läste tyska på gymnasiet enligt suggestopedi-metoden (http://en.wikipedia.org/wiki/Suggestopedia).

Fick en 5:a i betyg, men min tyska var betydligt sämre än medelmåttors som studerat enligt traditionell metod.

Jag grämer mig fortfarande svårt över att jag gick på den bluffen.
Citera
2011-12-08, 19:05
Medlem
DJRadiums avatar
Citat:
Om inte b) så a). Metoder av den typ som diskuteras här är på sin höjd ett komplement, och säkert ett mycket bra sådant, men "With Duolingo you learn a language for free" låter lite väl optimistiskt. Dessutom finns det tydligen vissa som verkar tro att det skulle räcka att använda sådana här metoder.

Givetvis skriver dom på det sättet, vad vore alternativet? "Med Duolingo kommer du förmodligen att lära dig ett språk i ringa omfattning, men du förstår säkert själv att vår idé i bästa fall kan ses som ett komplement till traditionella inlärningsmetoder". Utvecklarna av hemsidan vill givetvis sälja sin idé på ett så bra sätt som möjligt. Källkritiken får man förstås stå för själv, precis som för alla former av reklam i vårt samhälle.
Citera
2011-12-08, 20:06
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Precis som In-Fredel säger så spelar det ingen roll hur intressant denna metod är. Den är endast ett komplement. Jag skulle vilja gå så långt som till att säga att den bara är ett komplement till studenter som redan är uppe på banan i ett språk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in