2011-12-07, 12:25
Medlem
erikkkkks avatar
Nu har jag inte testat det på sistone, men jag har för mig att: Om jag gasar fullt i t.ex. 2:an och helt plötsligt frikopplar eller släpper gasen i 80 km/h, så kommer bilen fortsätta till 85-90 km/h iaf., för att därefter sakta ned.

Vad bror detta på? Det kan väl inte gälla om man kastar något (handboll), dvs. att den kommer flyga fortare än i ögonblicket då den släpps?
Citera
2011-12-07, 12:47
Medlem
Om du frikopplar borde det definitivt inte hända. Om du släpper gasen kanske det är fördröjningar i bränslesystemet.
Citera
2011-12-07, 13:07
Medlem
bjornebarns avatar
När motorn inte driver hjulen kommer den att bromsa dem lite, frikopplar man minskar motståndet för hjulen och man kan accelera lite.
Citera
2011-12-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
När motorn inte driver hjulen kommer den att bromsa dem lite, frikopplar man minskar motståndet för hjulen och man kan accelera lite.
Något MÅSTE driva för att man ska accelerera.
Citera
2011-12-07, 13:32
Medlem
jolindbes avatar
I nedförsbacke och/eller kraftig medvind så borde det gå. Men på plan mark utan vind, nej.
Citera
2011-12-07, 14:17
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik

Ja, något annat har jag inte påstått. Vid nedförsbacke och eventuell stark medvind kan externa faktorer driva på. Annars kan det kanske lagras energi i själva bilen också, som skulle kunna driva den vid frikopplande av motorn.
Citera
2011-12-07, 14:19
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Nej, man kan minska kraften som krävs för att accelerera, då kommer du få en acceleration från konstant hastighet.
Citera
2011-12-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ja, något annat har jag inte påstått. Vid nedförsbacke och eventuell stark medvind kan externa faktorer driva på.
Det här låter som en nödlösning från din sida efter att du läste jolendbes inlägg.
Citat:
Annars kan det kanske lagras energi i själva bilen också, som skulle kunna driva den vid frikopplande av motorn.
Vilket bekräftas här. Hur menar du att det skulle gå till?
Citera
2011-12-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Nej, man kan minska kraften som krävs för att accelerera, då kommer du få en acceleration från konstant hastighet.
Det krävs ALLTID en kraft för att accelerera.
F=ma
Citera
2011-12-07, 14:33
Medlem
Hastighetsmätaren har ett litet eftersläp.
Citera
2011-12-07, 14:33
Medlem
Krafses avatar
Fortsätter motorn att "gasa" eller hur menar du? Det kanske är något med gasvajern, att den går trögt. WD40 eller 5-56 kan nog göra susen.
Citera
2011-12-07, 15:47
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Det krävs ALLTID en kraft för att accelerera.
F=ma

Bilen kör i konstant hastighet. Kraften fram = Kraften bak. Du sänker kraften bak, då kommer du få en total kraft frammåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in