Citat:
Ursprungligen postat av DivisionUltra
Jag kan inte låta bli att le när jag läser denna text då den är så starkt präglad av ungdomlig entusiasm och iver! Låt mig gissa, du har läst Statistik 15 poäng, A4, A8? Och försöker nu applicera ditt akademiska kunnande på en verklig diskussion. Turligt nog har även jag läst dessa kurser och ser igenom ditt högtravande försök till att verka kunnig. Fina ord blir ingen imponerad av, i alla fall inte när de inte betyder något.
Angående utbildning, nej jag har läst B- C- och D- (90hp), lagt upp kandidat- och magisteruppsats inom psykometrik. Kvantitativ metod enbart. Om du läst denna lilla kurs vet du att kvantitativ metod innebär att man kvantifierar data och därför behöver bearbeta data med statistiska metoder. Generaliserbarhet, variabel, signifikans, kausalitet och representativt urval är högst relevanta begrepp. De är grunden för att kunskapsintresset handlar om att kunna uttala sig om allmänna lagbundenheter i stora populationer och då måste man säkerställa att generalisering från urvalet till populationen är korrekt!
Citat:
Du hävdar att det det inte finns data angående ras och iq-snitt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence Här finns gott om källor som styrker motsatsen. (För övrigt så innebär ett signifikant att det är stor sannolikhet, blanda inte ihop orden nu) För att svara på ditt andra stycke hänvisar jag återigen till de undersökningar som gjorts på ämnet ras och intelligens. Tatu Vanhanens och Richard Lynns IQ and the Wealth of Nations (2002) kan jag varmt rekommendera om du är osäker på deras tillvägagångssätt och forskningsmetodik.
Variabel är viktigt då man delar upp dem i beroende och oberoende variabler, dvs. oberoende variabeln tror man påverkar den beroende variabeln. Det går inte att testa data utan denna uppdelning. Vad jag säger är att det finns korrelationell data som visar att det finns samband mellan ras och intelligens. Och då du i alla fall läst 15 hp borde du förstått att korrelationer inte visar orsaksförhållanden (kausalitet) utan enbart att variabler är relaterade till varandra!
Signifikansen visar sannolikhet för typ I-fel/alfa-fel (p < .05 eller p = .05, olika discipliner har olika gränser dock har psykologi 5%) alltså sannolikhet att vi finner skillnader som inte existerar, men man kan också beräkna sannolikhet för Typ-II fel/beta-fel att vi bortser från skillnader som existerar. Detta är grunden för hypotestestning. Förklara för mig på vilket sätt detta begrepp är irrelevant inom forskning?
Den korrelationella forskning du hänvisar till där man funnit
samband mellan kriminalitet och IQ ger inte grund för att uttala sig om att IQ påverkar brottslighet.
Om man med hjälp av en slumpgenerator (t.ex. datorprogram som lottar fram vissa nummer relaterat till register över populationen) slumpmässigt valde ut ett stort antal deltagare så alla i populationen man vill undersöka har lika stor chans att delta (randomiserat urval), mätte deras intelligens med ett test anpassat för populationen (då det finns kulturella skillnader) och därefter satte en gräns (cut-point) för hög respektive låg intelligens och delade in deltagarna i två olika grupper och följde deltagarna under flera år och det visar sig att signifikant fler med låg intelligens blir kriminella jämfört med kontrollgruppen (dvs. de med hög intelligens) och man kan utesluta sociala faktorer. Först då kan du uttala dig om att låg intelligens med hög sannolikhet orsakar kriminalitet.
För det tredje behöver du ett representativt urval av den population du vill undersöka eller uttala dig om. Om man ska kunna generalisera till hela Afrika bör man ha ett undersökningsunderlag som motsvarar hela Afrikas befolkning på 1 miljard (då det nu verkar vara populationen folk i tråden vill uttala sig om) för att generalisera resultaten från urvalet till att gälla hela populationen.
Citat:
Vidare så kan vi konstatera med hjälp av enkel matematik att vi har möjlighet att hjälpa ofantligt många fler utsatta människor för de pengar vi lägger på "flyktingar" här i Sverige. Jämför kostnaderna för ett "ensamkommande flyktigbarn" med kostnaderna för katastrofhjälp så ser du vilken hjälp som är humanast.
Detta har jag inte uttalat mig om. Själv tycker jag att säger vi oss vara humana och ta hit flyktingar ska vi också fullfölja vårt uppdrag annars ska vi inte ta hit dem. Jag tänker inte lägga mig i om vi bör eller inte bör ta hit flyktingar av humanitära skäl utan håller mig till att konstatera att det saknas belägg för att tillämpa tolkningsramarna som tidigare använts i tråden för att diskreditera stora grupper av människor baserat på tveksamma procentsatser.
Citat:
Slutligen uppmanar jag dig att, med eller utan forskning (helst med då den är på sanningens sida) ta en ärlig titt på världen och fråga dig följande; Varför ser det ut i Afrika som det gör och varför ser det ut i Japan som det gör?
Lycka till med studierna/ Mvh
Det är ett komplicerat ämne då får man framför allt börja med varför den industriella revolutionen skedde i västeuropa och inte någonannanstans eftersom den är grunden för hur våra samhällen utvecklats till vad de är idag. Jag håller mig hellre till att konstatera att det inte finns belägg för att invandrare har individuell disposition för kriminalitet samt att det inte är korrekt att generalisera BRÅ 2005:17 till att gälla hela Afrika då man inte har ett representativt urval av den miljarden människor. M.a.o. uppmaning till diverse personer att minska gruppen man uttalar sig om.
Edit: Thomas Kuhn skulle inte hålla med dig om att forskningen är på sanningens sida, snarare att det finns provisoriska sanningar.