Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Till skillnad från vad du tror så är jag tacksam för att du vill diskutera detta med mig, och jag avser inte alls att snäva in vår debatt på något som helst sätt.
Däremot finner jag det beklagligt att man i slika jämfäörelser inte kan jämföra det som hävdas av de diaboliska rasisterna; det blir som lite svårt att hävda att de har fel när man inte undersöker de påståenden de kommer med.
Förstår du inte deras argument, eller väljer du att inte förstå? Varför ska man jämföra med invandrare från Norge när det är invandrare från muslimska länder rasisterna menar begår så många övergrepp?
Jag har full förståelse för att socioekonomiska faktorer spelar in, och jag motsäger dig inte alls på den punkten, men nu skulle jag bli mycket fryntligt inställd om du kunde reda ut det här en gång för alla.
Problemet med att diskutera kriminalstatistik med rasister eller främlingsfientliga är att de inte diskuterar kriminalstatistik eler ens kriminalitet.
De hittar en siffra som sedan blir ett mantra och som används för generella slutsaatser.
Och då är det inte ens säkert att den siffra de hittat faktiskt säger det som den påstås säga.
ta till exempel
Citat:
Alltså. Icke-västliga invandrare har begått 100% av alla överfallsvåldtäkter i Oslo de senaste 5 åren. Dvs inte en enda etnisk norsk har begått en överfallsvåldtäkt i Oslo på 5 år (eller har inte kunnat identifieras iaf)!
De senaste fem åren är alltså inte de senaste fem åren utan en mer bestämd period. Varför välja fem år och inte tio eller det senaste året.
Alla överfallsvåldtäkter i Oslo förutsätter att man känner till alla överfallsvåldtäkter och att man faktiskt vet vilka som gjort alla dessa överfallsvåldtäkter. Påståendet förutsätter att norsk polis är sensationellt skickliga i sitt spaningsarbete eller att de har en enorm tur.
rimligen är påståendet att de män som dömdes för överfallsvåldtäkter under en viss period i Oslo var samtliga ickevästliga invandrare.
Slutsatsen i citatet "att ingen enda etnisk norsk har begått överfallsvåldtäkt i Oslo" är som parentesen i citatet antyder inte säkert pga av bristande underlag. Det skulle alltså kunna vara så att majoriteten av överfallsvåldtäkter i oslo begås av etniska norskar. Likaså i Stavanger eller Bergen eller karlstad.
I princip går det inte att dra någon som helst generell slutsats av det statistiska påståendet i citatet.
Dvs det säger inte mer än det just säger. Och ändå påstår många av rasisterna och de främlingsfientliga att påståendet har en generell innebörd.
Det är lika dumt som att dra generella slutsatser av påståendet att "samtliga sexualsadistiska seriemördare i Skåne under de senaste 35 är etniska svenskar".
Påståendet är sannolikt mer statistiskt välunderbyggt än påståendet om våldtäkter i Oslo. Mörkertalet för sexualsadistiska seriemördare i Skåne är försvinnande litet i vart fall om man lägger till att det också varit med pedofila inslag, dvs barnvåldtäkt.
Man får gå till specialpress om man vill läsa artiklar om kriminalitet eller kriminalstatistik.
Nyhetsartiklar om brott handlar i regel om det enskilda brottet. De gånger nyhetsartiklar skriver om etnicitet i kriminella sammanhang är det i regel för att etniciteten då har betydelse. Ex att öststatsmaffia har avgörande inflytande på cigarettsmuggling och trafficking.
Att danskar under lång tid dominerat haschtillförseln till ungdomar i skåne, att kat-tuggandet till största delen gäller grupper med ursprung i länder där växten finns, att kokainsmugglingen styrs av karteller i bland annat Colombia medan opium/heroin till stor del har en annan odlingstradition och smugglingsorganisation och det därför är en överrepresentation av människor med ursprung längs balkanrutten som grips för smuggling av de produkterna.
Risken finns att den diskussion du och jag skulle kunna föra hamnar alldeles off topic. Den här tråden har som vanligt som grundförutsättning att hata journalister i allmänhet och aftonbladet i synnerhet.
Som en slutsats blev i tråden "inte antirasist men antivit".
historiskt vet vi vilket vansinne som utbrutit när människor som inte alls har med våldtäkter i oslo att göra, behandlas som om de hade ansvar för våldtäkterna i oslo.