2011-12-05, 21:36
Medlem
SoftarPauls avatar
Tjena! Jag har ett domän på Binero.se. Jag har dessutom satt upp en (som det verkar) fungerande Postfix-server. Det jag nu vill är att man ska kunna skicka och ta emot mail från olika konton. Hur gör jag för att skapa en Paul@doman.se? Och hur ska DNS-inställningarna se ut i Bineros DNS-kontrollpanel?
Citera
2011-12-06, 07:56
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoftarPaul
Tjena! Jag har ett domän på Binero.se. Jag har dessutom satt upp en (som det verkar) fungerande Postfix-server. Det jag nu vill är att man ska kunna skicka och ta emot mail från olika konton. Hur gör jag för att skapa en Paul@doman.se? Och hur ska DNS-inställningarna se ut i Bineros DNS-kontrollpanel?
Du ska skapa ett MX record som pekar på dindoman.se, varpå du portforwardar SMTP och IMAP(s)/POP3 port(ar) i din router till din serverburk.

Är det så att du har din Postfix-server lokalt? Annars är jag ute och cyklar.
Citera
2011-12-06, 20:24
Medlem
SoftarPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Du ska skapa ett MX record som pekar på dindoman.se, varpå du portforwardar SMTP och IMAP(s)/POP3 port(ar) i din router till din serverburk.

Är det så att du har din Postfix-server lokalt? Annars är jag ute och cyklar.
Det stämmer! Är det någonting mer jag bör konfigurera?
Citera
2011-12-06, 21:43
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoftarPaul
Det stämmer! Är det någonting mer jag bör konfigurera?
Jag har följande pekningar på bineros DNS för min mailserver:
@ A 3600 <mitt externa IP>
@ MX 3600 10 min.serverdators.domännamn
serverhostnamn A 3600 <mitt externa IP>

Sen har jag även i postfix satt relayhost = smtp.bredband.net då jag har BBB som internetleverantör. relayhost innebär helt enkelt att postfix forwardar sådant som den inte kan slå upp själv. Lycka till! Är inte hundra på att det funkar för dig, men funkar för mig .

EDIT: du ska även som sagt portforwarda SMTP samt IMAP/IMAPS/POP3 om du kör med en MDA, Mail Delivery Agent( ex. dovecot eller eller courier). Använd http://portforward.com/ om du är osäker på hur du portforwardar.
Senast redigerad av Ehfraim 2011-12-06 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in